EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2017-01-04
15:04:13

Äventyr med lots

Tisdagen fick en helomvändning då jag och min ex-jobbspartner fick hänga med på en lotsning.  Vi skulle intervjua en lots för vårt examensarbete och blev då plötsligt erbjudna att följa med. Både jag och Daniel blev överlyckliga (okej, kanske mest jag eller så uttryckte jag lyckan lite mer bara).



Det var tankbåten Ternhav som skulle ha lots från ankarplats till Skarvikshamnen. 

För dig som inte vet så är en lots en person med lokalkännedom över ett område. Beroende på storlek och last som ett fartyg har, avgör om de måste ha lots i ex. ett hamnområde eller skärgård. Lotsarna åker ut i en lotsbåt och klättrar via en lotslejdare (speciell repstege) ombord på fartyget och gåe upp till bryggan för att assistera skepparen in till kaj. 

Mycket roligt upplevelse var det! 

Peace out

Påväg från ankarplatsen
Lots och skepparen. I det här fallet skötte lotsen styrningen med autopiloten och skepparen reglerade fart. Väl inne vid kaj skötte skepparen styrningen (handstyrning) med råd från lotsen.
Solen går ned bakom oss. Här var vädret ännu bra men väl inne vid kaj ökade vinden och det började regna
Snart backat klart in till kaj. Stena JUTLANDICA passerar
Snart i position att förtöja.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: