Strålande sol och S264 Astrid

--2015-01-30 -- 15:01:47--
Skolan slutade vid tolv och efter en förmiddag med snö, ECDIS och juridik så tittade solen fram och allt var bara så underbart! Perfekt igen för att hoppa av i Frihamnen och kolla in S264 Astrid som kom dit i förrgår.

Jag han ut på första rasten för att se bunkerbåten Oljaren köra förbi efter dejt med Stena Scanrail

Till att börja var det alldeles underbart fint med all snö när jag klev utanför dörren i morse och solen var påväg upp.

Juttan klar för avgång när Oljaren tuffar förbi

S264 Astrid i Frihamnen Göteborg. Hon är som jag tidigare nämnt största svenskägda fiskebåten i vårt avlånga land, hon har dansk flagg, Skagen som hemmahamn. GG505 Polar som ligger bakom är den största med svensk flagg.

Sen kunde jag inte låta bli att stå och kolla en stund när Stena Scanrail lastade de sista lastbilarna :-)

Kanonbra första halva av denna fredag! Helgen bjuder på jobb båda dagarna så snart är det måndag igen ;-)

Havblik i blick och Frihamnen

--2015-01-27 -- 16:25:00--
Så fick jag då äntligen det tajmat att en båt passerade på älven lagom när lunchrasten började. Det var lilla Havblik (NO) som tuffade föri. När jag väl börjat promenera så var det så gott så i princip hela lunchen gick åt till att gå längst med älven. Fick mig en titt på Stena Feronia också som är Stena Germanicas ersättare nu när hon ligger på varv i Gdansk, vad jag förstår ska hon börja gå på metanol (?) så det ska fixas med den detaljen där. En gnutta av Göteborgs historia kommer med på ett hörn också. Tiden då man kunde kalla Göteborg sjöfartsstad.

Lilla bulkfartyget Havblik (NO) tuffar förbi.

Eriksbergshallen, nu mer plats för större event.

Stena Feronia på plats vid Tysklandsterminalen

Bockkranen vid Eriksberg med de nya husen omkring sig

När solen ändå bröt sig genom molnen när jag slutat för dagen så hoppade jag av vid Frihamnen och tittade till GG505 Polar som fortfarande ligger där. Nu är gamla namnet i alla fall övermålat på styrbordssidan så snart kanske det står Polar där. Man skymtar också Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV001 Poseidon

Motljus med blick över kranarna som fortafarnde står kvar. Får passa på att titta på dem nu när de förmodligen snart är de borta :-(

Sällskap av Maya och plugg

--2015-01-24 -- 19:52:01--
Jag har ju också blivit kattvakt för en vecka. Det är Maya som är på besök, en go och tjock liten dam. Hon tyckte dock att jag var tråkig som ägnade mig åt en del plugg idag så hon la sig på mina papper...

Vi har som uppgift på engelskan att läsa en vald rapport från Statens Haverikommison och sedan sammanfatta den i en kortare olycksrapport. Jag läser en slutrapport från en väldigt tragisk olycka som skedde i november 2011 med bogserbåten Karl-Erik och pråmen Oxelösund. De skulle resa mellan Estland och Sverige med last och det var storm påväg. Till slut var vinstyrkan så hög och även vågorna så De fick ankra för att vänta ut stromen. Dock började de dragga och fick göra två omankringsförsök. Vid det andra omankringsförsöket drar en stor våg över backen där ankarutrustningen finns så att överstyrman och matros spolas iväg. Överstyrman hamnar så han fortfarande är ombord medan matrosen far överbord. Efter timmar av sökning både från Estlands sjöräddning och besättning på Karl-Erik sida så hittas matrosen och då tyvärr redan avliden. Mycket tragiskt. Det är intressant att läsa denna rapport för man lär sig väldigt mycket känner jag just gällande säkerhet, sånt man inte tänker på i vanliga fall. Man lär sig av sina misstag, synd bara att de ska till så tragiska olyckor för att lära sig ibland :-(

Det är klurigt att skriva på engelska tycker jag men det värsta av allt är, som jag tidigare nämnt, är att presentera det inför klassen. Har fått ihop det mesta och det känns ganska bra, Amelie ska få läsa det och säga vad hon tycker, både hon och Carl är bra på engelska och dess grammatik.  Vi fick göra en grammatisk diagnos i torsdags också för att de ska se vår nivå, det var en smart idé för då ser de om någon/några behöver lite extra hjälp, det kändes bra!  Det blir nog bra i slutändan men just nu känns det segt och nervöst.

Bra att första lediga helgen sen december tillbringas med lite plugg. Har dock varvat med brödbak så det är ändå okej :-) kvällen ska väl i alla fall få sig lite film och soffhäng:-) på´t igen i morgon!

Späckhuggare i Brofjorden

--2015-01-24 -- 19:51:54--
Ja, lite avis blev man ju allt när man läste om synen som lots och bestättning ombord på Coral Meandra fick sig på fredagkvällen. Tre späckhuggare som kom nära fartyget. Att se späckhuggare i verkligheten i det fria finns med på min lista över saker jag vill uppleva. Så vackra varelser!

Nedan syns artikeln i GP som jag fick nyheten genom :-)
Länk till artikeln:  Göteborgsposten

Längtar tills jag får komma ut på något fartyg och jobba, först praktisera förstås och lära mig massor, ser fram mot det väldigt mycket!

3:e perioden har börjat

--2015-01-22 -- 12:25:00--
Skolans 3:e läsperiod har rivstartat. Fullt ös direkt. Ser fram mot alla kurser utom engelskan. Usch vad jag kände mig sänkt efter första lektionen, det ska både skrivas och talas, det förstnämnda kan jag väl knåpa ihop men att stå inför klassen och snacka får mig att må illa bara av att tänka tanken! Blä!

Sjöfartsjuridiken och Navigationssystem B och ECDIS kommer bli intressanta. Juridiken blir nog tuff men jag får börja läsa och försöka förstå allting direkt efter föreläsningarna så blir det inte som en käftsmäll sen när det är dags att plugga inför tentan.

Tentorna som jag skrev för en vecka sedan tror jag gick bra, i alla fall Sjömanskapen. Det var väldigt segt att skriva två tentor på samma dag, det hoppas jag inte kommer upprepas, helt luddig i hjärnan kände jag mig och det tog lite tid att återhämta sig.

Det har varit dåligt med båtar senaste veckan, de lyckas passera när jag jobbar eller sitter på föreläsning. Tur det kommer fler tillfällen! Lyckades i alla fall få en skymt av Stena Scanrail påväg till skolan :-)

Nu biter vi ihop och kämpar på så går nog detta bra tillslut!

Stena Danica och Shetland Cement

--2015-01-13 -- 19:58:46--
Efter slutspurtspluggandet idag i skolan så kollade jag in lilla Stena Danicas avgång. Perfekt med lite rörelse i väntan på att Shetland Cement skulle passera upp mot Surte.

Uppstart

Precis lämnat terminalen kring klockan 16

Det han skymma så mycket innan Shetland Cement passerade så lite bilden blev lite blurrig.

En snegling på plugget kommer göras ikväll men mestadels bara ta det lugnt. Har kokat sylt, bakat knäckebröd och planerar att äta glass till middag. En eller två öl kan intas också. Perfekt uppladdning inför tenta om man frågar mig :-)

peace out

Utflykt med titt på vattnet

--2015-01-11 -- 16:24:05--
En tur med Magnus i blåsvädret blev det till slut. Tog en promenad längst älven vid Eriksberg. Vattenståndet är fortfarande väldigt högt och det fortsätter ju blåsa så det håller nog i sig. Sen åkte vi ut till Långedrag och kollade på vågorna och gick omkring.

Stena Scandinavica vid kaj.

Svårt att förtöja här...

Bunkerbåten Tell vid Stena Scandinavica

Bockkranen vid Eriksberg. Minne från en passerad epok i Göteborgs historia

Tog i och blåste på bra ute vid Långedrag

Bommarna vid bryggan brukar inte vara riktade uppåt i vanliga fall...

Typiskt obra om man vill vila sig efter en promenad i motvind...

Känner mig helt genomblåst, kanske kunskapen inför tentorna blåst lite på plats så jag förstår lite mer nu när jag kommit in i värmen igen. Gött med en paus (som alltid) från pluggandet och fik ju se lite båt också och det gör det hela ännu bättre!

Egons framfart

--2015-01-11 -- 11:36:00--
Det var lite svårt att sova i natt då man hörde hur saker flög omkring utanför. Satt och pluggade till ganska sent och en gång när jag tittade ut genom fönstret såg jag ett av borden på gården förflytta sig genom ett antal graciösa volter och ordna sig en dejt med ett av träden 25 meter bort. Lilla Egon testade också stabiliteten i våra nya sopskåp... verkar som om skåpen för kompost var de som förlorade det testet. Min uteplats är lite rörig också men det får vänta ed städning där.

Beger mig ut i blåsten i eftermiddag med min vän Magnus, ska bli intressant att se hur det ser ut på olika håll med vind och vatten.

Glad att jag inte befinner mig till sjöss en dag som denna. Självklart ska det också upplevas men jag väntar gärna en stund till, det kommer när det kommer :-)

Det fläktar lite

--2015-01-10 -- 18:51:46--
Stormen Egon är en kraftfull en. Jag har inte gått ut på hela dagen och nöjer mig med att lyssna till de starka vindarna på utsidan och kolla på bilder från GP av ett något översvämmat Göteborg, det knakar i fönsterrutorna också. I morgon ska jag dock se om jag kommer ut till havet och titta på vågorna, tror det ska mojna lite till morgondagen också vilket bara känns bra. Glad att jag inte jobbar denna helg då många tåg på västkustbanan ställdes in idag. Nöjd!

Lågtryck nu, nålen visar nästan på storm :-)

Tycker ändå det är lite mysigt när det blåser så här, när man är inomhus alltså! :-)  perfekt pluggväder också för övrigt, går segt men biter ihop.

Peace out

Inte bara båtar i min värld

--2015-01-09 -- 13:13:50--
Min värld består också av färgglada blommor, passar bra eftersom jag gillar färg. Mina kära orkidéer ligger mig varmt om hjärtat och får maximal ompyssling och kärlek. Detta har nu resulterat i att alla mina sju rarinagr blommar samtidigt. Jag är jättesvag för dessa blommor!

Men visst kan det få plats nån till tycker jag minsann haha

Pyssla om blommorna är också en bra pluggpaus, tar lagom lång tid och man får tillbaka lite energi, jag är grym på att hitta på anledningar att ta paus från plugget hehe

Nu är det slutspurt på sammanfattning av Sjömanskap A i alla fall och i morgon går jag på Navigationssystem. Känns bra faktist så hoppas det känns likadant på tentorna på onsdag.

Merete Maersk och Svitzer Tyr

--2015-01-06 -- 19:35:00--
Efter dagens jobbpass på tåget så kom min kompis Magnus och hämtade mig för en tur till Tångudden och promenad i det halvkassa vädret, tur den stora blå lyser upp gråa dagar. Denna vecka är det Merete Maersk som ligger vid kaj. Hon är nummer 11 i serien Triple-E av 13 stycken som nu är i trafik.

Frog Taurus har varit ute och på något jobb och på väg tillbaka till kaj vid Gothenius varv

Bunkerbåten Norden på ingång.

Hade tur och fick se Svitzer Tyr också, så snygg så. Vi gick förbi Nya Varvet också och tittade till de andra bogserardamerna :-)

Fantastiskt att få spana på lite båtar igen!

Vind och vågor

--2015-01-04 -- 20:24:07--
Det har fläktat en del senaste dagarna här på västkusten. Lilla Svea var på besök. Stark vind och varje gång vi passerade Varberg så stod jag och tittade på vågorna, hav och väder är vackert!  I går lördag så var det massor med kite-surfare ute och tog del av vinden och vågorna. En udnerbar syn!

Vågorna rullar in

Två icke höga vagnar gjorde att Stena Nautica kunde skådas. Så snygg så!

Solnedgång och fortfarande några tappra kite-surfare ute

Tentaplugget börjar så smått för att starta på fullt allvar på onsdag. Sjömanskap A och Navigationssystem A är det två tentorna som ska slaktas.

Nytt år, Ny almanacka

--2015-01-01 -- 22:28:36--
Så äntligen får jag hänga upp min snygga vägg-almanacka på dörren. Detta år pryds min dörr av Klubb Maritims almanacka. Passar perfekt i min hall då det redan är fullt med båtar på väggen där.

Varje månad bjuds man på en grann dam :-)  Det är fartyg av äldre modell och till varje bild finns en beskrivning. Hur kul som helst!  Appropå damer så har jag även årets pin-up-kalender och i den bjuds man ju på pinuppa varje dag, fantastiskt!

Parangua är Januari-fartyget :-)

Varje dag en ny pinuppa, jippiii! :-D

Min vägg i hallen, boets båt- och ego-vägg :-)  några av pinupporna från förra året sitter uppradade och sen är det bilder på båtar som jag både fotat själv eller googlat fram, favoriterna så att säga :-) samt bilder på mig själv, egot måste peppas varje dag också, på ett positivt sätt ;-) tror det kommer tillkomma en del båtar på denna vägg detta år. När jag får tid ska jag gå igenom alla mina bilder från 2014 och framkalla mera! bara lite tid för det nöjet som saknas...