Full rulle

--2016-07-30 -- 22:11:38--

Ja jösses vilken intensiv vecka det hst varit! Upp mitt i natten, tillbaka och sova några timmar och sen upp igen för jobb och därefter ett par timmar sömn till innan dagen på riktigt kan börja och man är något utvilad att utföra sysslor, då har klockan dessutom sprungit iväg till eftermiddag så då är det strax middag och sen försöka sova igen för att det är ytterligare en båt som ska in eller ut... Ja någon bra dygnsrytm är klurigt sådana här dagar mrn jag trivs jättebra ändå!

Skeppare Per fick bege sig till ostkusten för att köra bogserbåt några dagar. De har brist på skeppare som kör den typen av bogserbåt så då for han dit. Istället kom Daniel som jag känner sedan tidigare. Det är han som är skyldig till att mitt nörderi för bogserbåtar växte, som gav en extra puff syre till den lilla bogserbåtsflamman som hade börjat fladdra i mig för si sådär 3 år sedan. Drt tackar jag för!

Jag har fått mig väldigt pedagogiska lektionen om manövrering, det är bra att få ta del av allas tänk, de har alla något bra att komma med. Daniel har låtit mig öva att styra vid escort. Alltså försöka hålla kursen när vi hänger där bak på en tanker. Det är lurigt må jag säga men idag kändes det ändå bra, lite slingrigt men inte överdrivet. Dessutom fick jag i uppgift att hålla trossens längd 130-132 meter, spelet tar hem och slackar automatiskt så det gick ut på att jobba med ratt och gasreglage för att hålla fen så, väldigt svårt men även det gick bättre och bättre. Jag är så glad att jag får göra detta! Så det blir nya kunskaper varje dag! Det gillas!

Idag avlöste två råoljetankers varandra, Delta Pioneer och Nevskiy Prospect. Den förstnämnda var ju här för tio dagar sedan, hon har varit i Ryssland och fyllt på sina tankar. Det blev att vi kopplade Nevskiy Prospect nästan direkt när vi släppt Delta Pioneer. Vi hade ett jobb i natt också och jag var så trött och lite grinig så det var inte roligt. Det var en produkttanker som heter Red Garnet. Några timmar sömn senare skulle gastankern Goviken ha hjälp ut, dock behövdes vi inte så kändes kasst att vi ens var där, tog cirka 20 minuter tills vi var tillbaka vid bryggan. Blev en god morgon ändå, jag tog en långfrukost och löste korsord och melodikrysset, sneglade på Nyhetsmorgon också, kanonbra! Vi grillade till middag och senare blev det ostbricka, förträffligt trevlig lördag, badade gjorde vi med förresten, riktigt behagligt!

Ibland gör det inget att man blir uppdragen vid klockan tre på morgonen. När soluppgångarna är såhär vackra är det värt det. För att inte tala om att man är på en bogserbåt.
Lugnt och stilla. Det är jag som sköter autopiloten och navigeringen ävrn om det inte syns.
En lastad Delta Pioneer ankommer
En lätt Delta Pioneer cirka ett dygn senare
Fri igen för att fara mot en lastningshamn, tror det är i Ryssland denna gång med.
Nevskiy Prospect ankommer med massa last
Här hat Daniel precis tagit över manövreringen och de andra bogserbåtarna håller på att koppla. Jag fick köra väldigt långt och det är jag glad för, längre tid att försöka på kläm på detta :-)

Två råoljor

--2016-07-28 -- 09:39:21--

Tidigt på måndag morgon ankom den gröna granna Solviken. Vi blev kopplad center fram vilket jag tycker är mest spännande, de är så väldigt stora de där damera :-)

Vi fick också escortera Bit Okland ut en kväll, kul med svensk flagg och att det står Skärhamn på rumpan, det blir man glad av.

Onsdag morgon kom en ny råolja och denna med namn Orchid. Då hade vi escort så vi begav oss ut vid halv fem på morgonen för att möta upp henne. Även hon kom tryggt till kaj med hjälp av oss och Svitzer Tyr, Svitzer Hymer och Svitzer Geo

Kvällen bjöd på ett kort jobb då Seacod skulle till kaj. Så det har varit lite att göra sen i tisdags då det var besättningsbyte. Jag har också hunnit måla lite men vädret har varit ostadigt så det blev lite fläckmålning på ställen där det kommer behövas fler lager. Jag har också fått köra en del, både handstyra och köra på autopilot, övat navigera både dag och natt. Jättekul och något som känns bra och det är fint att öva så det sätter sig ordentligt. Att samtidigt ha bra lärare intill är kanon! Både skeppare Danne och Per är grymma sjömän! Jag fick prova lägga till igår också, det var klurigt men logiskt, ska bara öva lite till så kan det nog bli bra det där :-)


Dagstur till Uddevalla

--2016-07-24 -- 21:36:13--

En alldeles underbar dag blev det och än är den inte över. Vi fick oss en tur till Uddevalla för att assistera Honduras Star, en dam som verkligen haft ett grannare utseende. Fina former men hade behövt sig lite rostknackning och målning. Svitzer Geo var också på plats. Jag fick koppla henne helt själv, matros Martin hade fullt upp med matlagningen, porterstek fick vi, omnomnomnom! Lite nervöst men det gick bra!

Vägen dit körde vi genom Malöströmmar vilket gjorde mig lycklig. Det har jag tänkt på sen jag såg att bogserbåtarna faktiskt kör där. Det är så fint!

Eftersom att kvällens jobb i Brofjorden inte var beräknat förrän klockan 22 och nu är försenat till midnatt så stannade vi till i Lysekil och tog en promenad med glassköp. Fantastisk kväll att gå på klipporna. Vi satte oss längst ut på Stångehuvud och gottade oss i solen.

Perfekt start på en dag, bleke och destination mot södern.
Neptunus ligger ankrad och solar sig
Vi går genom Malöströmmar
Uddevallabron från en vy jag inte sett den innan. Det är också något jag önskat mig när jag åkt bil/buss över den
Honduras Star
Vi har precis kopplat. Egentligen skulle Svitzer Geo ha escorten men Honduras Star var lite tidig så de han inte fram. Tur vi var lite tidiga
Som synes så skulle hon behöva lite ompyssling
Svitzer Geo kommer till Lysekil
Boss glassar i solen medan vi går och käkar glass
Bogserbåten Harry, Svitzer Geo och Boss njuter av solen
Promenad ut till Stångehuvud
Vacker afton
Väl tillbaka så hade Fenja anlänt också och la sig på utsidan om Svitzer Geo.

Strålande sommar

--2016-07-22 -- 08:51:50--

En vecka av min ombordtid har gått och det är tre kvar. Jag gillar inte att tiden går så fort! Det är strålande väder och vi har haft det lugnt med båtjobb, desto med rostknackande och målning har det blivit, jag tycker det är kul också!

Vi hade vårt senaste båtjobb i tisdagsmorse och då var det Stoc Marcia som skulle ha escort. Sen var det Delta Pioneer som också skulle ha escort ut från Råoljekajen. Mellan dessa blev det cirka 40 minuter så Danne beslutade att vi lika gärna kunde vänta och strunta i att gå till kaj.

Det blev så att jag fick öva lite på att köra. Jag är helt såld på det här med Voith!!! Det är hur coolt som helst!!! Jätteskoj att få prova! Evigt tacksam!

Nu när vi varit stilla i två dagar, så när som på en sväng för att tömma sludge och bunkra färskvatten, har vi hunnit knacka massor med rost och måla. Blir riktigt bra! Det är roligt!

Stoc Marcia escorteras
Vi trycker på Delta Pioneer när de ska lossa förtöjningarna. I bilden syns Svitzer Hymer
Vi escorterar Delta Pioneer och Svitzer Hymer har precis kopplat loss och vänder tillbala till kaj
Lotsbåten spurtar om
Fin afton och utsikt från min hytt
Vi var över till raffet för att tömma sludge och bunkra färskvatten. Coolt moln in lver land
De grannaste damerna glassar sig i kvällssolen
Vi satt på den nybyggda altanen och åt min egengjorda apelsinsorbet. Mycket fin kväll! Blev överöst av fiskehistorier då Danne är fiakare från Fiskebäck och den nuvarande matrosen Martin är fiskare från Fotö. Det var förträffligt trevligt och jag gillar historier!

En dag i Brofjorden

--2016-07-18 -- 21:43:57--

Trots att skeppare Dan-Olof väckte oss vid klockan 05 och jag var dödstrött så gick det inte att dölja ett leende när vi lämnat kaj och var påväg ut för att möta råoljetankern Delta Pioneer. Strålande morgon, alldeles fantastiskt!

Vi kopplade center för vilket var nytt för mig, spännande. Det var fyra bogserbåtar totalt; Svitzer Hymer, Svitzer Tyr och Svitzer Oden var också med. Trots att Delta Pioneer är 250x44 meter och har en dödvikt på 111000 ton så kändes allt väldigt smidigt. De är skickliga dessa folk som manövrerar bogserbåtar! För att inte tala om lotsen som står ombord på bjässen och dirigerar, jag är tokigt imponerad!

Vi var tillbaka vid kaj vid åtta tror jag och då blev det ett par timmars paus innan Furevik skulle avgå strax efter tio. Vi hade escort så då hängde vi med ända ut till andra angöringsbojarna, ganska långt ut. Där ute gungade det lite men vad gör det när solen strålar och det är sommar :-D

Resten av dagen blev det lite målning och lite knacka rost, kanonbra dag enligt mig!

Svitzer Hymer blev förste att koppla så de fick gasa på lite
Svitzer Hymer håller på att koppla och Svitzer Oden har escorten
Vår tur och vi är påväg att koppla center fram
Svitzer Tyr har kopplat vid bygget på Delta Pioneer
Alla fyra bo hjälper till att få henne till kaj
Furevik lämnar Brofjorden, lite gung och stänk blev det.
Påväg tillbaka och många fritidsbåtar ut i det fina vädret
En blick framåt och en blick bakåt :-)

Lugn lördag

--2016-07-16 -- 17:42:09--

Dag nummer fyra går i maklig takt då det inte är något båtjobb på agendan. Dock är listan på övriga saker att göra ganska lång med varierande långa och korta uppgifter. Igår fredag hade vi ett båtjobb på kvällen och det var Minerva Virgo som skulle avgå. Vi var bara med en kort stund och puttade när de skulle ta loss förtöjningarna. Svitzer Hymer och Svitzer Oden skötte resten.

Under dagen knackade jag rost och målade, jag tycker det är jätteroligt. Gubbarna fick ordning på kranen som varit trasig i flera månader.

Idag lördag har det smörjts lite och jag har rättat sjökort. Jag och chiefen Lennart har kollat gångtider för hjälpkärrorna, startluftskompressorer, huvudmaskinerna och separatorerna. Fick också en väldigt grundlig genomgång av maskinrummet, Lennart var väldigt bra på att förklara allt!

Natten till fredagen var det ett kort jobb, Sulphur Gensis skulle ut från kaj bara, det tog cirka 20 minuter.
Jodå, en gång Röda Bolaget, alltid Röda Bolaget. I alla fall på Boss
Testade panorama-effekten på telefonen. Boss och Svitzer Hymer.
Svitzer Hymer i solen när Minerva Virgo skulle avgå
Svitzer Oden
Fina sommarkvällar gör en glad! Speciellt ombord på en bogserbåt!

Brofjorden ombord på Boss

--2016-07-14 -- 09:29:40--

Då har jag varit ombord i nästan ett dygn och hittils känns allt mycket bra, fin besättning och det känns redan som att jag lärt mig massor!

Onsdagskvällen bjöd på två escort-bogseringar, Navig8 Sanctity och Minerva Vaso skulle lämna Brofjorden. Escort-bogsering innebär att man är kopplad i aktern och manöverassisterar, agerar extraroder kan man väl säga, man finns där av säkerhetsskäl.

Styrhytten på Boss och lite av vinschen med bogsertrossen. Lilla vinschen till vänster använde vi till förtöjning när Svitzer Oden gästspelade vid bryggan och vi förtöjde på usidan av dem.
Svitzer Hymer i fören på Navig8 Sanctity
Det gungade på bra där ut över fjorden, spännande
Dags att koppla Minerva Vaso. Pelle fixar det.
Strax efter fyra torsdag morgon skulle Kisber ut. Gött att det är ljust så tidigt på morgonen!
Vid kl 6 ville Minerva Virgo in till kaj. Svitzer Oden i bild som denna gång skulle vara kopplad akter.
Dan-Olof är en riktig fena på att köra bogserbåt!
Svitzer Hymer och Svitzer Oden
Snart vid kaj... Sen låg viboch tryckte tillsammans med Svitzer Oden tills de var förtöjda, hela jobbet tog kring två timmar.

Svitzer BOSS

--2016-07-01 -- 15:00:57--
Ja, man hör ju bara på namnet att det här kommer att bli alldeles grymt! Fyra veckor ombord, snart är det dags :-D
 
Boss håller till i Brofjorden vid Preemraff. Det ska bli så roligt! 
Bilderna är kopierade men länkade då jag inte har några egna bilder än på denna fagra dam.
Foto Knut Ragnar Holme    www.tugboatlars.se
 
Bild från MarineTraffic
 
Kort info om denna fagra dam då: Hon är 36,24 x 12,22 meter och byggdes i Norge 1995, är en 'tractor tug' med Voith Schneider framdrivning, Wikipedia förklarar bra hur det fungerar. 

Har inte varit ombord på denna typ av bogserbåt innan, jag så glad att det gick att ordna så att denna del av min dröm går i uppfyllelse,  ska bli så spännande! 

peace out


RSS 2.0