Säsongsavslut på bästa Smögen

--2014-11-30 -- 21:03:00--
I helgen var det dags för ett litet avslut ute på dykcentret på Smögen där jag jobbar. Det är ju inte helt slut men för mig och några andra blir det nu lite uppehåll med dykning, på't igen i mars eller något sånt trevligt. Så jag fick till 3 dyk och sen i går lördag hade vi middag. Kanonkul helg!

Lördagen blev det två dyk, Stenskär syd syd och Yttre Brottet, jättebra dykplatser! Sikten kunde varit bättre men det har blåst lite senaste dagarna så är nog lite tillrört. Temperaturen låg på 7 grader 0-15 meter och mellan 15-25 meters djup var det 9-10 grader. Lagom bortdomnad i ansiktet när man går upp efter att ha legat lite djupare, en skillnad på 2 grader känns väldigt väl kan jag säga. Andra dykets säkerhetsstopp var katastrofalt, tyckte även Calle. Tror det var den gamla sjön som tog tag i oss lite väl och det är mycket rörelser där ute vid Yttre Brottet så vi pendlade mellan 3 och 7 meter hela tiden, kändes måttligt bra, det är inte lätt att göra stoppet i fritt vatten utan referens och när det då inte är stilla i vattnetblir det ännu knepigare. Jag var väldigt missnöjd med min dykning då. Dock så hittade vi ångpannan från ett fartyg som förliste där 1940, Castor hette fartyget och jag ska leda reda på mer info om den båten tänkte jag, skulle vilja se bild. Svårt att navigera där för det ligger så mycket stål på bottnen.
Söndagen bjöd på ett kanondyk på Pesa med mycket god sikt och aningen medström. Hanna och jag hade ett riktigt soft dyk! Temperaturen var den samma som lördagen men sikten var som sagt bättre. Såg en liten hummer och en hel del torsk. Massor med växtlighet och jag hittade även en liten sjöhare när vi låg på säkerhetsstoppet.

Prylarna ihopsatta för dagens dyk.

I morse så gick jag ut till dykcentret och det var så fint att se soluppgången, fiskebåtarna i Nya Hamnen och stoen igen. Det var inte en enda kotte ute och bryggan låg tom, allt igenbommat och bara en segelbåt och Soten som ligger förtöjda.

M/S Soten på sin vinterplats.
Så grann, så grann!

Som sagt, en kanonhelg! Mycket nöjd!
Det som är kvar av denna söndag är att skölja och hänga all min dykutrustning på tork :-) kan ta ett tag :-)

peace out

Ser inte ljust ut för varvet

--2014-11-28 -- 09:22:00--
En nyhet från gårdagen... men som det står i artikeln, "Hoppet är det sista som överger männniskan

Länk till Sjöfartstidningen

Tom docka och grå dag, speglar känslan ganska bra just nu...

Jag kommer stå och gråta den dag då dockorna bogseras bort från stan... men som sagt, lever fortfarande på hoppet att det inte kommer att ske!

Studiebesök på "Juttan"

--2014-11-27 -- 19:38:05--
Igår var dagen som jag väntat på så länge! Studiebesök på Stena Jutlandica! Alltså det var så fantastiskt roligt! Hade liksom ont i käkarna när jag gick därifrån för att jag gått runt med ett leende hela tiden.

Vid klockan ett var det alltså dags, samling på Stena Line Danmarksterminal, Elinor full av spänning.

Vi började på poop deck och kollade på förtöjningar och sedan gick vi fram till backen och kollade på förtöjningarna där samt ankarspelen.

Rampen väger 90 ton, ingen liten pjäs det där

Ankarkättingen är hyfsat stor ;-)

Styrbordsidans ankarspel

Sen kom vi upp på bryggan

Många knappar, spakar och skärmar att hålla koll på

Fin utsikt där uppifrån. Mudderbåten Roar-R ligger så snygg vid Amerikaskjulet

Saxkran nr 2 tuffade förbi

Vi fick stanna kvar och vara med när de flyttade henne till terminalen. Ännu mer spännande. Jag kände mig helt upp i varv fast det bara gällde att backa några hundra meter haha. Kapten Jörgen vid spakarna på babord bryggvinge

Kontrollerna på babordsidan

Delar av lasten står på kö

Trossarna ligger snyggt och redo att tas iland vid terminalen

Matroserna har kastat kastlinan och en annan står på kajen och tar emot. Sen var vi förtöjda.

Mera last har tilkommit och solen är på väg ner i väst

Fortfarande ljust inåt landet men långt bort kan man se dimman komma rullande och det var en redig dimma som kom! Från första bilden till den sista har det gått cirka 10 minuter. Så det gick fort!

Snygga Origo kommer tillbaka efter en tur ut i hamnen. Här ser man också dimman lite lätt
De kom till kaj lagom till att sikten var som i ett mjölkglas

Dagen avlsutades på Maritiman med övning av att ankarspel på gamla militärbåten Kalmarsund, tyvärr för mörkt för att få bild på henne.

En helt underbar dag var det! Så glad!

Götaverken "Amen" och Tor-Ön

--2014-11-23 -- 14:23:33--
Ja nu har det gått någon vecka sedan någon väldigt kreativ själ målade över D:et i 'Damen' på störtsa torrdockan vid Cityvarvet. Kvar står det nu bara "Amen". I och försej väldigt passande eftersom att det inte ser särskillt ljust ut förvarvet i nuläget. Jag kommer i alla fall inte sluta hoppas att det kommer att lösa sig och att varvet kommer återuppta verksamheten.

Stora torrdockan. Amen i stället för Damen. Det är ju Damen Shipyard som äger varvet i nuläget och det at de som bestämt att det ska avslutas

Vi skymtar ju också snyggaste Tor-Ön  där borta i hörnet.  Hon har legat där ett tag och jag har inte kunnat sluta fundera på varför hon ligger där och inte i Frihamnen på sin plats bakom Torland. Idag utrotade jag min nyfikenhet och kollade upp saken. Hon ligger alltså där för att blästra fisketankarna :-)

Snyggingen

Fortsätt hålla tummarna för varvet!

God morgon Göteborg

--2014-11-16 -- 07:02:00--
Fick för mig att promenera till jobbet idag. Lagom sval morgon dock en gnutta blåsig men det var skönt att promenera. Jag promerade, sprang eller cyklade till jobbet hela våren men nu efter sommaren har jag kommit av mig med det. Det är gott att promenera innan stan har vaknat :-)

Nu när det börjar bli vinter så är det ju mörkt länge. Klockan är ungefär 7, fint med alla ljus!

S/S Martha

--2014-11-14 -- 16:00:00--
Till att börja med så är nu läget stabilt för Nossan. Revan som blev i skrovet var 4x1 meter och de har lagat den, vad jag förstår provisoriskt för att kunna ta henne till varv. Som tur är så har hon inte läckt olja.

Så till gårdagens fantastiska upplägg. Några föreläsningar till att börja med och sen gick vi hem till Nicklas och jobbade på resa 2 på lastkursen. Vi har suttit och knåpat med den uppgiften ganska många timmar och kört fast några gånger och sedan börjat om men i onsdags så kom vi något på spåren och fortsatte att jobba med det igår. Vi lyckades till slut! Alla containrarna fick plats!  När Frederik rättat så fick vi en liten notis att vi skulle deklarerat några burkar  i stuveriorder men sen skrev han "Men jag tycker ni gjort ett toppenjobb. Uppgiften är med råge godkänd." Sjukt kul när det blir så bra. Nästa vecka ger vi oss in på Ro-Ro. Spännande att lasta sån båt också!

Belöning för mödan blev öl och filmen S/S Martha en riktig höjdarfilm! Andra gången jag ser den och det lär ju bli fler! Bör ses av alla! En riktig klassiker!

Vi fortsatte belöna oss med mer båtfilm, det blev Yamato. Hon var det största slagskepp som någonsin funnits och hon verkade under andra världskriget. Hon sänktes av amerikanskt flyg den 7 april 1945 och cirka 2500 man omkom. Filmen är ur besättningens perspektiv och det är väldigt spännande kultur. Det var en skam att komma hem om man var soldat och en ära att dö för sitt land. En väldigt fin film som också alla bör se tycker jag.

Hittade inte trailerna med text dock och S/S Martha är ju på danska och Yamato är på japanska

Väldigt trevlig eftermiddag blev det! Denna vecka har gått fort och det känns åter igen lite konstigt att det är helg redan. Blir lite jobb och lite slappa och så bio som bästa avslut på söndag :-)

Nossan läcker

--2014-11-13 -- 00:19:00--
Den granna damen Nossan gick på grund idag strax utanför Trollhättan. Urklippet är från Sjöfartstidningen. Vet inte hur väl jag tycker att rubriken stämmer om att hon var nära att sjunka, är ju inte så djupt i Göta älv, vilket också står i artikeln senare,  men typiskt obra att gå läck :-(

Fick rota runt ett tag bland mina bilder (som är i en enda röra nu) för att hitta någon bild på denna granna tös. Har sett henne några gånger när hon passerat, hon är en av stammisgästerna på älven. Det är Thunbolaget som har henne.
Det var skymmning när hon passerade den gången (dec-13) som denna bild togs och vi vet ju alla vad min mobilkamera tycker om det...
Förbenat snygg är hon! Hoppas skadorna inte är allt för stora!

Några dagar samlade

--2014-11-11 -- 18:25:46--
(Vardagsinlägg, ej båtnördigt)

Den här veckan har börjat så konstigt, känns som att veckan börjar idag tisdag och att det är onsdag i morgon känns helmärkligt, då har ju halva veckan gått typ. Känns också som att helgen bara har flutit ihop och att jag har sovit massor fast jag inte har det. Hade jour på jobbet lördag och söndag mellan kl 6 och 9. På lördagen fick jag åka ut på tågen och passande nog fastnade ett godståg på Hallandsåsen och blokerade all väg söderut. Jag fick stå i Laholm i 1,5 timme med 200 (om inte fler) resenärer och ingen visste något, tågvärdarna drog vidare med taxi för att tajma tågen på 'andra sidan' stoppet och kvar var jag utan någon info och resenärer som var stressade över att hinna med flyg och andra tågförbindelser... var helt slut när jag väl kom tillbaka till Göteborg igen, kändes som att jag jobbat hela dagen trots att det bara var 6,5 timmar. Fullt ös!

Efter tågkaos och tjöt med kollegor så mötte jag upp Johan för en kväll hos några kompisar med sällskapsspel och lite öl. Blev mycket trevligt. Vi spelade Terry Prattchett och Talisman. Väldigt roligt. Dock tog ju Talisman 4 timmar att spela så det blev sent. Blev inte mycket sömn eftersom att jag skulle upp och jobba även söndag. Men som sagt, det var skoj!

Råkade somna när jag kom hem från jobbet på söndagen. Jag hade tur och fick gå hem kl 9. Så skönt att få sova men för att inte känna sig allt för slapp och för att piggna till så gick vi på bio och såg Maze Runner. Faktiskt riktigt bra och spännande hela tiden!

Måndag hade jag huvudvärk halva dagen och sov i princip hela tiden, var ledig från skolan nämligen, kunde varit en produktiv dag om det inte varit för att huvudet strejkade. Lyckades bli pigg på kvällen (typiskt) och drog massor med Game Of Thrones-avsnitt, har blivit fast i den serien, trodde jag aldrig. Medförde ju till bara ett fåtal timmar sömn denna nett. Inte bra. Måste få lite ordning på dagarna igen och lite mer struktur. Blir så mycket bättre då. Sen har jag bara en fisk nu också, min ena fisk som varit trött ett tag simmde och somnade bland växterna för några dagar sen, suck. Får ta och köpa lite nya firrar nu, är så tomt.

Han har likom störtat ner bland växterna. Okej, jag erkänner, såg lite roligt ut :-) jag känner mig lite hemsk när jag fnissade när jag såg honom.

Dags att ta tag i lite plugg nu. Planering av videoinspelning för vaktbyte... spännande och kul! Sitter och kollar ifall det finns möjlighet till eventuella båtspaningar i morgon, ser lite klent ut :-(

Mito Strait

--2014-11-06 -- 19:30:51--
I dag har jag precis missat alla fartyg som passerat vid skolan. Det var nära att jag skulle hinna se Tidan som kom från Värnen men hon var vid Göta älvbron när vi precis började på lektionen, typiskt, hon är fin hon! Får hoppas på att morgondagen bjuder på någon godbit.

I går på lektionen i transportteknik, som vi har med Frederik Hallbörjer (arbetar också som lots i hamnen, stencool!) så slängde han upp en bild på Mito Strait, en containerbåt som kommer till Göteborg med jämna mellanrum, går till Tyskland och Danmark. Hon liknar containerbåten som vi använder i kursen och räknar på. Han nämnde att när han pluggade till sjökapten så hade de "Dagens Båt" och då kunde någon säga en båt och den andra skulle rapa upp all information den kunde om just den båten, jag fnissade lätt då det är ju precis det jag sitter och gör hela dagarna. Dock lite annorlunda eftersom jag kollar lotsinfon och ser vilka fartyg som ska ankomma eller avgå just för dagen och sen följer med MarineTraffic hur det går för dem. Det är dock kul att känna igen båtar och veta att 'den var ju här förra veckan också'. Alla båtar tar ju inte lots heller så man får hålla koll på dem där i stället, exempelvis de som går upp till Värnen. Dock gör ju jag det själv och har ingen att göra det med, men det funkar ju det också :-)

Bara för att Mito Strait kom på tal och hon råkar vara i hamnen just nu (avgår dock ikväll) så lånar jag en bild från MarineTraffic på henne. Så grann så!

Hade en tanke att när jag själv inte hinner kolla in fartyg ändå ha en "dagens dam" men jag tycker det är så mycket roligare om jag får se dem själv och använda mina egna bilder (även om det för det mesta är ganska kassa). Kanske kan få hända någon gång ibland :-) när man är riktigt bitter för att man inte sett någon dam på länge, lite tröst liksom :-)

Ankartatuering

--2014-11-05 -- 10:12:35--
Igår var jag försökskanin till min kompis Anna som ska bli tatuerare. Hon fick äran att göra mitt första ankare och det hamnade på foten. Hon håller på att lära sig sin nya maskin och det bästa är ju att öva på riktigt hud. Hon har fejk-skin också men det är inte samma sak, dessutom tatuerar hon sig själv också för att öva men det är inte många ställen man kommer åt på sig själv. Än så länge håller hon sig till små och enkla motiv så ett ankare är ju perfekt :-)

Just nu har jag ju inte den bästa ekonomin men när den blir stabilare så ska jag gå till Peter och får lite mer färg på min arm tänkte jag. Återstår att se när det blir, förmodligen om jag hittar något extrajobb :-)

Mycket nöjd!

Peace out

Ledig helg på bästa Smögen

--2014-11-04 -- 20:14:11--
Två månader har gått sedan jag var på världens bästa plats sist, så nu var det dags! Jag har inte varit ledig sen jag i princip slutade jobba på Smögen för säsongen så nu var det verkligen dags. Så det gäller att passa på. Helg på bästa Smögen med goda vänner. Tre personliga premiärer han jag med: fiska hummer, gå på auktion och äta pilgrimsmusslor. Allt var ju kanon!

På lördagen åt vi hummer. Tanken var att vi skulle fiska men det blåste 15 m/s så kände att det var lite dumt att gå ut i det vädret, dessutom dimma så man såg bara 200 meter (om ens det). Hannas pappa hade dock dratt tenerna på fredagen så det fanns några humrar som väntade på oss :-)

Innan kokning...

Efter kokning...

Bra öl-vaktare  ;-)

På söndagen var det dock bättre väder så vi åkte till Hunnebo och tog en tur på havet och drog terner. Dock bara krabbor som vinst. Det blåste en del även denna dag men solen sken i alla fall.

Deras sjöbod och lilla båten :-)  så underbart att få komma ut på vattnet igen, som jag saknar det!

Underbar helg som sagt och i går började läsperiod 2 i skolan. Kurserna denna period är Sjömanskap A, Grundläggande sjötransportteknik och Navigationssystem A. Alla verkar roliga så blir nog bra :-)