Övningsskörning och framtid

--2014-08-29 -- 10:58:22--
Nu är det bara några dagar kvar av tiden på Smögen på heltid. Känns som att det gått jättefort allting, trots dubbel heltid jobb hela högsäsongen och sömnbrist så känns det ändå som att denna sommaren varit bra. Jag ser fram mot att börja plugga nu och vara åter i stan. Påbörjar en ny fas i livet nu som ska bli så spännande!

I onsdags så hade vi en ROV-körning, alltså undervattenssafari med Hav- och Vattenmyndigheten. De käkade lunch och fick sig en titt under ytan, de var jättenöjda och det var roligt. Jag fick övningsköra lite också, alltid kul men lite nervöst. Göran var bråkig och stängde av elektroniska sjökortet så jag fick navigera efter papperskortet, gick mycket bra om jag får säga det själv.

Sen fick jag ju se lite tankers också. Bit Oktania var på väg in i Brofjorden när vi körde runt gästerna för att kolla på säl, mycket fin båt, stammisgäst där i Brofjorden.  Sen låg den röda sköna Liv Knutsen ankrad också.

Bit Oktania

Liv Knutsen

De sista dagarna nu denna vecka spenderas på världens bästa plats och på Soten.  Ikväll blir det Nordströmmarna Malöströmmar och  i morgon Sotekanalen, fantastiskt :-D

Peace out

ROC-tenta slaktad

--2014-08-26 -- 14:12:00--
Jo, jag tror faktiskt att jag slaktade tentan brutalt! Har jag inte klarat den du går jag och gräver ner mig tror jag.  Det kändes väldigt bra faktiskt så för en gång skull hoppas jag att känslan är rätt och att det stämmer. Denna gång har jag nog banne mig klarat den. Tur att det kommer vara att göra nu framöver så tiden går fort och jag kanske får svar snabbt :-)  Efter tentan så träffade jag min kära Lisa och vi gick promenad längst älven, precis som vi brukade göra i skolan, var så trevligt så. Såg ett spännande ekipage passera på älven också, en bogsering av något som såg ut som en husbåt men som varit bortglömd ett tag och nu mer endast skulle kunna passa en väldigt händig person...  båten som bogserar har jag sett ligga vid Ringön ganska länge. Såklart fick Stena Germanica vara med också när hon ändå var i hamn :-)

Tog sedan en fika i Haga och tjötade i massor, så fint å träffa henne igen och nog längtar jag tillbaka lite till stan. Ska bli kul med allt nu och jag ser fram mot allt planerat som kommer hända framöver.

I går blev det nästan hela dagen med Amelie, Ossian och Ville von Bus. Det var nog precis vad jag behövde. Ville och Jag hade det så mysigt och han var så glad. Det är väldig fart i Ossian nu, han har svårt att vara stilla haha. Längtar till mina 3 veckor med Ville!

Tog en promenad i skogen, Ville var så glad, så underbart! :-D

Åter till Smögen nu på eftermiddagen för att i morgon ha undervattenssafari med Hav- och Vattenmyndigheten, spännande! :-)

Veckan som varit

--2014-08-24 -- 20:39:17--
En vecka har bara rusat ivag. Trots lugnt på jobbfronten så har det varit annat att pyssla med så vila har varit lite bristfälligt ändå. Jag har pluggat ROC inför tisdag. Det känns bra nu men ska ägna kvällen åt mer plugg och i morgon måndag ska det finslipas. Ska träffa Amelie och gänget i morogn också har jag tänkt.

I går lördag var det bröllop på Soten, så fint så, vi gick Nordströmmarna och Malöströmmar, la till på Bassholmen där Göran vigde Cecil och Alexander. Alla var så fina och så glada, härlig stämming ombord.

När vi åkte till Lysekil på förmiddagen så höll råoljetankern Corossol (GR) 244x42 meter på att få eskort från kaj och ut mot det stora blå. Jag blev så glad. Skymtade bogserbåten Boss i aktern också så blev ännu mer glad då, syns bara svagt på bild. Svitzer Hymer hjälpte också till men henne såg jag inte för hon låg gömd bakom, tur det finns AIS så man kan ha koll :-D

När vi sedan körde tillbaka på eftermiddagen så låg Thunbolagets Thun Gemini så tjusigt ankrad i Brofjorden och väntade på att få komma till kaj

Idag var jag båtslav (dykledare) på dykbåten. På första utfärden kom Kustbevakningen och körde ikapp oss när vi var påväg in tillbaka till centret. Bemanningskontroll. Vi klarade oss fint :-D
På andra utfärden fick vi motorhaveri så det var bara slänga dragg å vänta på Sjöräddningen. Gick sakta men säkert in tillbaka till land bogserade av de verkliga hjältarna på havet. De två sista utfärderna blev inställda eftersom båten var trött.

Vill man göra en god gärning så stöd Sjöräddningen här. Själv är jag medlem även om jag inte har båt, Jag anser att det är en organisation värd att stödja, 700 kr per år, typ ingenting ju! :-D

Nu blir det choklad och plugg innan jag äntligen ska få sova i min egen säng och sova som en klubbad säl.

Tankers och Lady Ellen

--2014-08-17 -- 14:50:48--
Senaste tiden har som vanligt bestått av jobb. Det har varit dykcenter på dagarna och Soten på kvällanra. Positivt är att säsongen börjar gå mot sitt slut vilket innebär att jag är helt slut. Jag har belönats med en dunderförkylning och urinvägsinfektion, tack för det!

I går lördag hade vi sista berättarkvällen med Soten, ännu en fin kväll i Nordströmmarna Malöströmmar.  Eftersom vinden tilltog under kvällen och natten så ställdes Sälsafarin in idag och vi tuffade åter mot Smögen redan på förmiddagen.

Ankrade fartyg i Brofjorden fick jag se, muntrade upp sjuklingen lite.

Förra veckan var det fint väder när vi gick åter till Smögen och då fastnade Thunbolagets Thun Genius på bild

Idag var det som sagt mycket sämre väder men fick se Nike ankrad. Så tjusiga så båda två tycker jag.

Denna granna dam är Lady Ellen. Hon går nu på chatrer och denna gång var det en läkarkonferans som gick längst kusten. Det var kul att få se henne för Göran har pratat mycket om denna båt då han varit skeppare i henne i fyra år. När hon låg i Kungshamn över natten så ringde Göran efter kvällsturen och sa att vi skulle hänga på för han hade snackat med ansvarig och då fick vi komma ombord, hur fint som helst där inne!

Oväder på gång. Regn, åska och vind i massor!

Nu är det dags att jag kurerar min sjuka och kanske sneglar på ROC-böckerna

Bogserbåten Joel

--2014-08-08 -- 23:57:30--
Tung dag med massor att göra. Tur det tuffar förbi granna båtar då och då!  Idag åkte bogserbåten Joel förbi med släp. Då blev jag glad!

Det var kom ett ordentligt spöregn i 10 minuter där på morgonkvisten och sen blev allt helt stilla och solen tittade fram igen, då kom Joel så lägligt, motljus men äsch! Resten av dagen strålade solen så fint och värmde gott :-D

I morgon beger vi oss till Lysekil igen. Snart är denna hektiska säsong till ända och då är det plugg i massor som gl

M/S Atene och Ossian

--2014-08-07 -- 23:12:13--
Dagarna bara flyter ihop, känns som jag har noll koll. Igår kom i alla fall Amelie, Carl och Ossian och hälsade på mig. Så underbart att få träffa dem igen. Längtar lite till stan igen och att kunna träffa dem oftare. Myste i massor med Ossian och kollade in all dykutrustning och båtar som åkte förbi. Fick se både fiskebåt och skuta. Blev en bild på honom och mig med Atene i bakgrunden. Fick gå lite tidigare från centret just igår så vi kunde få lite tid tillsammans innan jag skulle börja kvällens jobb på Soten. Käkade smarrig glass på bryggan innan vi bordade fartyget och jag visade dem runt.

Ossian har börjat upptäcka att han har en tunga och räcker ut den hela tiden. Han är så go! Fick massor med energi när jag fick mysa med honom.

M/S Atene seglade så fint förbi, hon är byggd 1909 så en gammal dam men ack så grann.

Jag fortsätter jobba som en galning några dagar till och hoppas min kollega på Soten snart är frisk så jag får några kvällar lediga framöver, ser inte ljust ut.