Packen och fiskebåtspromenad :D

--2011-06-30 -- 22:27:42--
Blev en lång dag i dag också. Det blev ju så att jag var i Packen idag. Som tur var så ville bästa Nils ta min övernattning så jag slapp i alla fall den vilket var skönt, ju längre dagen gick ju mer skeptisk blev jag till om jag verkligen skulle orka, så väldigt snällt av honom!

Jag var med Sanna i köket på morgonen och Axel som hade reserven fick ta packen, det brukar vara tvärt om men Sanna ville hellre att jag skulle vara i köket med henne så det skulle rulla på lite bättre då jag börjar lära mig lite hur det fungerar. Vi gjorde vanliga frallor ost/skinka och ost, sedan båda sorterna men frukostfrallor, gjorde också ca 40 sallader :D  Dock gick jag ju in i packen vid kl 9 då Axel slutade för han slapp åka ut på tåg. Hjälpte henne till klockan 11 då hon slutade, eller vi blev klara typ halv elva så det var bra, jag varvade ju då att packa och svinna och när det var gjort så gick jag in i köket. Efter elva var det "bara" packa och svinna som skulle göras. Dock kom en leverans med pappmuggar, salladsaskar, pappershandukar...m.m som Leila beställt igår. Det var dock lite knasigt för det fick inte plats... det fanns redan mycket av de där varorna så jag fick leka lite problemlösare och tillslut lyckades jag packa upp hela pallen med kartonger och knô in dem lite här och var där på Basen. Men jag tycker allt har flutit på bra ändå och jag fick ju gå hem vid fem så jag är nöjd :)

Sista gänget mackor som vi gjorde, börjar få in snitsen på att plasta och ettikettera dem nu :D och att göra i ordning dem går också fort :D nu var vi ju två och det skulle ju gå långsammare om jag skulle gjort det själv men skönt när man är två och  allt blir klart i tid. Sanna är bra snabb på att dela dem och jag har bra fart på smörkniven :D påläggen går fort det också för då kan båda göra samma sak. Sedan packade Sanna dem i påsar och jag brännde dem. Eftersom Sanna är så snabb med att stoppa dem i påsarna så hinner hon börja sätta ettiketter på dem också så jag hinner lagom bränna klart när hon har sista ettiketterna :D sånt bra sammarbete!

Påvägen hem när jag cyklade så smsade jag Magnus att jag ville gå promenad. Trots att jag hade lite ont i fötterna och benen. Men vi åkte ut till Fiskebäck och kollade på fiskebåtarna och gick i småbåtshamnen. Hittade även en fin badplats som vi ska åka till någon varm dag :D  Mycket fint i Fiskebäck! :D
fin Fiskebåt :D trålare vid namn Roxen :D :D
Två till :D så fina så :D det var ganska många trålare som låg där :D  Elinor=glad :D
I helgen åker jag till Smögen och dyker lite :D ska bli helt underbart med lite ledigt :D fast jag gillar att jobba också :D

Team Sanna&Elinor

--2011-06-29 -- 22:52:29--
Dagen startade klockan 04.00 då alarmet ringde och jag var duktig och klev upp på en gång. Dock har jag lite svårt att äta frukost så tidigt så jag klädde och kammade mig lite och cyklade sedan till jobbet. Kom alldeles lagom dit till 5 och Sanna var där och jag var ju reserv så jag hjälpte henne i köket :) packade Tims vagn och fixade lite. Jag har mest varit med Sanna i köket och gjort frallor, tekakor och sallader men även tagit mot leveranser i packen. Blev kvar 2 timmar extra då det var så mycket i köket så jag stannade och hjälpte Sanna, det var kul! Gillar Sanna!

I morgon var det tänkt att jag bara skulle ha övernattning på kvällen men så ringer Lejla från packen och undrar om jag vill ha första turen kl 5.42 och det tycker jag inte låter allt för tokigt så jag säger ja. Sedan ringer Johan och undrar om jag vill ta packen i stället i fall han kan hitta någon som kan ta första turen. Absolut tycker jag, då får jag ju vara med Sanna och trots att de är en del att göra i packen så kändes det bra. Så i morgon blir det super-teamet Sanna&Elinor på Basen :D :D :D  hoppas allt går bra! :D

Har tränat idag också, blev ett pass pump, kommer ha sån träningsvärk i morgon! blir bra när man ska bära och lyfta saker i packen, haha.

Så enda tågsvängen i morgon blir ner till Helsingborg och då hoppas jag att jag slipper knasboller på tåget :P :D kommer bli heldag på jobbet verkligen! kl 6-17 i packen och på tåg 19.25-21.25 :D  JIPPIII tjock plånbok 25:e juli!!!! :D har fått ihop drygt 145 timmar på dessa tre veckor jag jobbat i juni så det blir ju kalas! :D

Tid är bra att tänka på

--2011-06-28 -- 21:40:32--
För att underlätta för dig själv när du ska ut och resa med tåg kommer här några punkter.
  1. Kolla vilken tid tåget går och var ute i god tid så du i lugn takt kan kolla vilket spår tåget går från och att du i lugn takt kan ta dig dit. Ska du köpa biljett på stationen så var också ute i god tid då biljettautomater kan krångla eller det kan vara långa köer.
  2. Lyssna på utropen som sker på stationen för de kan ge viktig information om ditt tågs avgång och eventuella spårändringar.
  3. Läs skyltar så du kommer på rätt tåg, de finns vid varje spår
  4. Är det så att du kanske ska åka tåg till Kastrup och ta flyget utomlands därifrån så är ett gott tips att boka en biljett med god tidsmarginal till flygets avgång, tåg kan bli försenade och inställda och då vill man ha tid på sig att lösa problemet och förhoppningsvis hinna i tid till flyget.
  5. Bli inte arg på tågpersonalen om tåget blir försenat, de åker precis som du bara med tåget, lokföraren framför tåget efter signaler och lyder bara order så bli inte arg på denne heller. Visst det är irriterande med försening men låt det inte gå ut över personalen på tåget för de kan inte göra något, de är drabbade de också. Allt löser sig, förr eller senare kommer man fram till slutmålet.
Jaja, det var 5 punkter man kan tänka på... det viktigaste är tiden, tåget har en tidtabell att följa och väntar inte. Är du dum och springer under fällda bommar för att du ska med ett tåg så kan straffet bli att tågvärden nekar dig att åka med, i alla fall på Öresundstågen. Var i tid!

peace out

Danska scouter och tyska pensionärer

--2011-06-27 -- 21:05:31--
Ännu en händelserik dag är avslutad :)  hade långt jobbpass idag från kl 7.25 till 18.50... haft ett gäng danska scouter, ett gäng tyska pensionärer  och en hel drös med Helsingborgs-supportrar som skulle på match i Halmstad. Det knasiga med de danska scouterna var att jag tänkte att de förstod vad jag sa eftersom jag förstår danska hyfsat, men det gjorde de inte och jag tänkte inte på att jag kunde snacka engelska med dem så det slutade med att jag skrev priset på servetter och höll upp för att visa :P de tyska pensionärerna antog att jag kunde tyska också så de pratade tyska med mig och jag svarade på engelska, rotade bland de gamla tyska-kunskaperna och förstod det som de sa och de förstod när jag svarade dem på engelska så det löste sig också :D

Som jag nämde igår finns det många knasig människor så alla knasiga behöver vi inte tala om idag :D  jag är nöjd med dagen och har haft mycket trevliga tågvärdar också. Så jag hoppas på en liknande dag i morgon :D

Knasigt folk!

--2011-06-26 -- 22:44:20--
I morse var jag helt ensam på hotellet. De har nämligen haft stängt under midsommarhelgen men vi har fått bo där. Vi fick svinna kaffe och mackor själva och de hade lagt ut rumsnycklar. I morse hade hon som är i köket gjort mackor men var inte kvar när jag kom ner, eftersom det är helg så lämnade jag inte Helsingborg förrän kl 9.53. Jag fick ett jättemysigt rum och de bjöd även på en liten flaska vin. Dock är jag inte så mycket för att sitta och pimpla vin själv så den fick stå kvar, någon annan kan få den som är mer sugen på den :)

Har stött på väldigt knasiga människor idag. En kärring som tyckte det var dåligt att jag inte gick runt med serveringsvagnen som jag brukar och när jag förklarade att jag inte får gå runt när jag har dåliga bromsar på grund av säkerhetsskäl, ja då var det dåligt att jag inte hade brickor som man kunde bära det man köpt... löste det med påsar som finns vid sätena så hon blev nöjd till slut. Sedan var det en bitch som kom men barnvagn och absolut skulle till sin plats så fort som möjligt och hon hade hoppat på längst bak i tåget för hon trodde hon skulle missa det, eftersom min serveringsvagn (hade en annan på den vändan så kunde gå runt då) tar upp hela gången så kunde ju hon inte komma förbi. Jag sa att jag bara skulle göra färdigt betalningarna, det var inte långt till vestibulen, de som köpte skulle betala med kort vilket tar lite längre tid... då kommer hon tillbaka efter att ha backat ut i vestibulen först och säger: "kan du inte vänta med de där köpen så jag kommer förbi, jag måste till min plats! eller kan du svänga in mellan säterna?..." jag höll på att säga något dumt men höll mig. Jag gick ut i vestibulen och lät henne komma förbi... känns bara onödigt att bråka men lite sur blir man allt. Hade dock två kanoners tågvärdar som suddar över allt negativt!

Jag har mött trevliga människor också så det är inte bara knasbollar som åker tåg :)  dock blir många helt efterblivna när de ska åka tåg, att läsa skyltar till exempel det är något folk har svårt för, att läsa sin biljett och se vilket tåg det är man ska med är också svårt. I går kom folk och frågade om det var rätt tåg och visade mig sina biljetter, jag är ju inte tågvärd men vet ju en del ändå och kan svara på frågor... jag läser biljetten och ser att de är ett X2000 de ska med... det var flera som kom fram och frågade samma sak... Jag vet inte men är det svårt att se skillnad på ett Öresundståg och ett X2000???
hmmm... jag ser då skillnad i alla fall...

Jaja, nog om det. I morgon är en ny jobbdag och då händer det säkert massor med roligt och jag kommer möta många trevliga människor :D

Positivt och tragiskt

--2011-06-24 -- 20:39:12--
VILKEN UNDERBAR DAG PÅ JOBBET JAG HAFT IDAG!!!  Jag har varit så glad hela tiden och människorna runt omkring mig har varit glada och tågvärdarna har varit jättebra så jag är väldigt nöjd med min dag trots att den varit lång. Hade med mig potatis och två burkar sill som jag mumsade på till lunch. Delade med en kollega som kom in en timme efter mig, han blev så glad när han kom in till basen och jag sa att det stog i kylen, han hade nämligen glömt bort att vi pratat om det igår att jag skulle bjuda på det, så positiv överraskning :D  sill skulle jag kunna leva på, ja, fisk överhuvudtaget...mums!

Lite tråkigt, eller kanske mer tragiskt är det att just vid sånna här högtidsdagar så känner sig många männiksor ensamma och mår dåligt, ibland så dåligt att de endast ser döden som utväg. Blev stopp i tågtrafiken några timmar i morse vid Öresundsbron för att någon sorgligt nog inte ville leva längre och ställde sig på spåret... det blir ju en del förseningar och så när sådant händer, de räknar 2,5 till 3 timmar för att "städa upp"...det här var inget som drabbade mitt tåg eller någon av mina kollegors eftersom vi inte åker så långt söderut. Men det är otäckt ändå och det kändes så nära... läskigt är också att det händer oftare än man tror, jag fick en lite omodig känsla när jag fick veta att det häder i genomsnitt 1 gång i veckan här nere i södra delarna av Sverige, det är väldigt vanligt i området Lund-Malmö...
räknar man med hela Sverige så sker det ca 2 gånger i veckan... tragiskt och otäckt! Tågvärden som jag åkte med ner till  Ängelholm med berättade att det hände för 2 veckor sedan också på det tåget han jobbade på, han sa dock att tur nog var det dubbla tågsett och han var i det bakre så han märkte inte av när det hände annat än att tåget stannade och blev stående... usch!

Dagen har alltså lite sammanfattande haft blandade känslor men de positiva har övervägt! Jag är nöjd med dagen trots det tragiska. I morgon väntar en ny dag med jobb och övernattning i Helsingborg! :D

Lång jobbdag och benont

--2011-06-23 -- 19:16:53--
I gårkväll när jag ligger i sängen på hotellet och försöker sova så smsar chefen och frågar om jag vill jobba i packen som idag. Lejla hade blivit sjuk så det var lite kris. Jag skulle ju komma in till basen och egentligen sluta kl 8.40 och kände att bara vara i packen är väl inga problem... tji fick jag!

Det var mer att göra i packen än vad jag väntat mig! Har ju aldrig varit där tidigare, jag har ju hjälpt till lite när jag vcarit reserv men inte mer och då är man ju två. Jag har stått och gått hela dagen, från kl 9-17, okej, jag satt ner korta stunder och drack kaffe, totalt en timme.

Det kom en stor leverans med godis och läsk samt pappers-muggar, plast-muggar, servetter, plastbestick...m.m så jag hade att göra så att säga plus att vagnar ska packas varje timme till dem som ska ut på tåg. Även att plocka av och svinna från de som kommer in med vagnar. Så det har varit mycket hela dagen och jag tror det hade varit lugnare om det inte kommit leverans men nnu har jag ju i alla fall insett att det är mer än vad jag trodde när det gäller packjobbet. Att brygga kaffe var också en del, tror jag bryggt 150 liter kaffe idag, en brygg är på 20 liter. Jag kunde ju ha ringt och bett om hjälp men kände ändå att jag skulle palla det då jag blir så rastlös om det inte finns något att göra... det var ju därför jag var igång i princip hela tiden också, men det var kul! kan mycket väl tänka mig att vara i packen en dag!

Resultatet är alltså väldigt ont i benen, lite träningsvärk från gårdagens långpromenad men inslag av löpning men mest tror jag att det är jobbdagen då man går på så hårt golv hela tiden. I morgon ska jag åka tåg hela dagen och då står man ju mycket också men man har också flera tillfället (oftast) att sitta ner också så jag tror det blir bra.

Har förresten fått godkänt på alla delmoment i kursen 'Vetenskapliga metoder' så 7,5 hp till mig! :D

Donera mera!

--2011-06-21 -- 21:50:42--
Jag har anmält mig till donationsregistret, eller gjorde det för längesen men tänkte uppmärksamma det så fler kan göra det.

KLICKA HÄR för att anmäla dig! :D

Hjälp till att rädda liv du också! :)

Ledig dag

--2011-06-21 -- 19:59:35--
En helt ledig dag. Det behövs ibland. Behöver ladda upp inför midsommar helgen och måndag-tisdag nästa vecka... blir mycket jobb då :)  så i morse hade jag inget alarm som väckte mig utan sov så länge jag behövde dvs. till kl 11.18. perfekt!

Har varit en ganska långsam dag, känt mig lite seg men tog mig i kragen och städade i klädkammaren/förrådet, rensade bort massa kartonger jag sparat, man vet ju aldrig när man behöver kartonger... fixade och donade och ställde i ordning röran jag hade där inne.

Pratade med Pappa i nästan 2 timmar i dag också. Har ju inte pratat med honom på sex dagar då han varit med farmor på Bjurvattnet (där farmor växte upp) och hälsat på farmors bror och Pappa var på Nolia-mässan i Umeå en dag. Så vi hade mycket att prata om och jag berättade om allt jag hittat på dessa dagar då vi inte pratat. Notera att jag pratar med honom minst 2 gånger i veckan annars varav det blir en timme varje gång. Min Pappa är bästa pappsen man kan ha!

I morgon kan jag också sova obegränsat men får väl tänka på att jag på torsdag ska upp tidigt då jag har övernattning ons-tors... blir nog bra. Hoppas på lite sol i morgon så man känner sig taggad att gå ut lite :) som det kännts i dag så vill man bara vara inne med en god bok, vilket jag också varit. Har börjat läsa "Jag är med bandet, en groupies bekännelser" av Pamela Des Barres. Verkar bra!

Dag i Varberg

--2011-06-20 -- 21:17:53--
Lång och rolig har denna måndag varit. Började jobba på 05.53 tåget från Helsingborg efter en natt med dålig sömn. Det var dåligt med folk på tåget och då blir det ju alltid lite långtråkigt men som tur var hade jag en pratglad tågvärd. Väl i Göteborg fick jag en timmes paus då jag skulle åk amed 9.42 tåget till Varberg. Så nu har jag åkt med Öresundståg som resenär. Det var Sergey som hade serveringen och jag satt i personalkupén, viftade lite med ögonfransarna och fick åka som fripassagerare också :) hihi

I Varberg skulle jag så klart träffa kära systeryster Frida! :D  hon kom och hämtade mig vid stationen (4 minuter sen!) och eftersom det regnade påbörjades reservplanen för dagen; GEKÅS ULLARED! :D   det var mycket folk men ingen kö och det gick ju att ta sig fram så det var inte allt för läskigt :P  lyxade till det och käkade på Burger King och sedan åkte vi tillbaka mot Varberg. Vi gick lite i Varbergs centrum också och letade efter en Glitter men vi hittade ingen sån affär så då åkte vi till, ja, jag måste säga dagens höjdpunkt: Trälövsläge... glass i stora lass, havet och fiskebåtar... kan det bli bättre!? dessutom var jag genomblöt när vi åkte därifrån då jag lät havet klappa på mig genom en jättevåg som slog in över piren där vi stog, det var längst ute vid inloppet till hamnen... mmm, saltvattensmak när man slickar sig om läpparna  :D Elinor lycklig!  oj, vad vi skrattade!

Blöt! det blåste och rullade in stora fina vågor! :D

Två fina stora trålare :D Stjarnvik är den röda och den blå är Lipton, så fina så! :D
Några lite mindre fiskebåtar :D också så fina så!!! :D
Blev glad i kroppen av havet och alla fina båtar som vi såg!

Vi åkte sedan till gården där Frida jobbar och bor och käkade godis och kollade på tv. Vi tog en promenad också och kollade när mitt jobb susade förbi på järnvägen och sedan på en mysig gård i närheten som är till salu, då drar fantasierna igång och Frida och jag diskuterade hur man kan använda den och hur vi skulle vilja ha det och renovera det... klappade några islandshästar längst vägen också.

Sedan var det dags för mig att åka hem och vi tajmade så att den andra stallskötaren Carro hängde med så de kunde handla på vägen hem. Så det blev 18.34-tåget tillbaka till Göteborg. Väldigt behagliga tåg de är de där Öresundstågen!   ;D

Mer jobb och ny väska

--2011-06-19 -- 15:57:27--
Det blir mycket jobb nu :D det gillas! än är jag inte slutkörd, skrev kontrakt för halvtid fram till 15:e augusti också i fredags så nu är jag säker att jag får timmar... sen att jag jobbat nästan heltid i juni är väl nästan bara bra, plånboken behöver bli lite tjockare.

Jobbade reserv i morse så jag hjälpte Lina i köket och sedan packade jag lite vagnar och drickabackar, lite småpyssel. Lite kul med omväxling, kände mig lite som en hustomte som trippade omkring och plockade med olika saker, städade upp lite i godis och dricka lagret också så det blev lite mindre tomma kartonger som stog. Skulle ha varit där mellan kl 9 och 12 men drog över en timme... behövde ju inte åka ut på något tåg och ville underlätta för Lina lite osm både har köket och packen idag kl 6-17.

Cyklade hem och det gick ganska segt, kände mig väldigt stum i benen, men hem kom jag och kaffebryggaren var det första som sattes igång. Efter en halvtimme smsar Johan och frågar om jag vill ha övernattning så jag byter med honom så han tar min reserv i morgonbitti. Det passade mig perfekt för jag ska till Varberg och träffa systeryster Frida då. Blev bättre med övernattning då jag med säkerhet får en sluttid, blir ju lite osäkert om jag är reserv. Dessutom ger ju övernattning mer pengar ;)

Såg en annons också i Metro att Stadium i Sisjön hade rea på väskor och en Drybag 40 liter var nedsatt från 499 till 99 kronor. Jag cyklade dit och det verkade som om de var slut men så frågade jag en kille och då hade de precis fått ett återköp på en så jag fick en i alla fall! :D  då blev jag så glad att jag köpte två linnen och strumpor på rean också :D  Väl hemma så visade det sig att det mesta av dykutrustningen fick plats i väskan, blev lite tajt men det gick och då blev jag nöjd! det blir så mycket smidigare om jag ska resa med buss upp till Smögen om man har allt i en väska.

Så idag är jag en nöjd Elinor och känner mig positiv i sinnet.

Just Kids

--2011-06-19 -- 09:42:00--
Just läst ut denna fantastiska bok av Patti Smith.

Boken är historien om henne och hennes älskare och senare vän fotografen Robert Mapplethorpe. De levde tillsammans fram till hans död den 9 mars 1989. Den handlar om deras väg till berömmelse. Hur det är att leva i New York under 60- och 70-talet.

Här är en riktigt bra recension!

Patti Smith

--2011-06-18 -- 19:51:53--
Patti Smith är en kvinna jag beundrar! Hennes diker, konst, musik... allt, bara hon!
Första gången hon dök upp i mitt liv var på Peace & Love festivalen år 2006. Det var min vän Hedda som sa att vi  måste kolla på hennes spelning. Då förstod jag inte hur stor denna kvinna är. Efter att idag, 5 år senare, lyssant på hennes musik och läst boken Just Kids så inser jag vilken mäktig kvinna hon verkligen är! Jag beundrar henne!  Hon kommer till Sverige och spelar den 31 augusti i år, JAG VILL GÅ!!!!!... dock kostar det 1295 för billigaste biljetten... suck! får kanske nöja mig med YouTube-klipp så länge

Väl värt att kolla på det här klippet! Jag ryser i hela kroppen bara jag hör henne prata!

Rolig dag på jobbet

--2011-06-18 -- 18:33:01--
Egentligen skulle jag bara haft övernattning från igår till idag men när jag var i Kungsbacka på väg tillbaka till Götet i morse så ringer Sanna och undrar om jag vill jobba mer. Så det blev in på basen, ta en ny vagn och åka mot Ängelholm. Jag hade en rolig tågvärd på vägen ner och George åkte pass så jag hade det så bra och skrattade i massor. Vägen tillbaka till Götet bjöd på ännu en rolig tågvärd och hans kompis som brukar åka med ibland, en del skratt där också :D dessutom var lokföraren från Halmstad väldigt söt och det gjorde ju inte saken sämre direkt :D

Så dagen har bjudit på massor med jobb, det vill säga massor med pengar i plånboken. Den bjöd också på regn så jag var lätt fuktig efter cykelturen hem. I morgon ska jag sitta reserv och hoppas lite att jag slipper åka ut, men med min otur på det planet är risken stor att jag får åka :P

Lite sol hade inte skadad, blir en kväll inne idag med lite läsning. Nu läser jag Just Kids av Patti Smith och den är så bra, det är en kvinna jag beundrar!

En dåre fri

--2011-06-16 -- 21:36:06--
För  någon vecka sedan köpte jag lite nya böcker. Tänkte att jag skulle ha något att läsa i sommar och eftersom Bokia hade 4 pocket betala för 3 så köpte jag fyra nya. Jag började läsa denna, 'En dåre fri' av Beate Grimsrud. Den var bra, lite otäck ibland faktiskt.

Den handlar om Eli, som bor ensam i sin lägenhet och ändå inte... I hennes öra finns lilla Espen som alltid gråter, lekkamraten Emil, revoltören Erik och så Prins Eugen, mycket belevad och som lyckligast när han får shoppa. De gör sin entré i Elis liv vid olika tidpunkter. Erik tar mest plats. Det är han som manar Eli att ställa sig i ett hörn av köket och utföra olika rörelser. Det är också han som talar om för henne att hon måste göra våldsamt motstånd, slå sönder saker, krossa glas och skära sig, vilket gång på gång resulterar i att hon blir inlåst, hamnar i spännbälte och blir så tungt akutmedicinerad att det tar dagar att bara vakna. Ingen av småpojkarna, som Eli kallar dem, blir äldre än vad hon själv var när de förs­ta gången presenterade sig. De är ganska förutsägbara och tjatiga. Elis kognitiva terapeut, Jonatan, uppmanar henne att ta makten över dem. Rösterna får gärna finnas, men de får vänta på sin tur. Själv vill han inte prata med dem, utan med Eli.
Väl värd att läsa tycker jag!

Sylt och grädde

--2011-06-15 -- 20:23:22--
Det var ett märkligt dygn jag var med om från i går eftermiddag till idag eftermiddag. Jag vet inte riktigt vad som satte igång det. Jag har varit nedstämd lite, inte känt att jag varit mig själv. Jag kan inte beskriva det. Hade övernattning från i går till i dag i Helsingborg och hade en hopplös känsla i kroppen. Sov jättedåligt, vaknade fyra eller fem gånger och trodde jag försovit mig, jag var dessutom pigg när jag vaknade alla gångerna. När alarmet sedan ringde var jag också pigg och klev upp kl 04.45 utan att snooza.

Känslan fortsatte och jag kände mig inte glad, det var inte jobbet det berodde på och när tågvärden frågade hur jag mådde idag då så blev svaret: "idag är en dag då jag skulle kunna vara otrevlig mot folk utan anledning". Då är det något som inte stämmer känner jag. Jag åkte hem utan att säga hejdå till köket och packen vilket aldrig händer annars, dock betalade jag spårvagnen vilket händer väldigt sällan. Väldigt märkligt.  Väl hemma vid kl 9.30 slängde jag mig på sängen och sov till kl 15, låg sedan och stirrade i taket i 40 minuter och i nuläget vet jag inte alls vad jag tänkte på.

Bestämde mig för pannkakor med mycket sylt och grädde och gick till Hemköp. På vägen därifrån ringer Tim, en vän från norr. Vi pratade om allt möjligt; jobb, Hedesunda, framtid... det brukar vi prata om, han brukar ringa när han jobbar, han kör lastbil och vill ha sällskap ibland. Sedan stekte jag mina pank och man kan säga att jag åt sylt och grädde med lite pannkakor... mådde bättre efter det och irngde Mamma och efter både prat med Tim och Mamma kände jag mig som Elinor igen och det där konstiga är påväg bort :)

Ska inte jobba förrän fredag och då är det övernattning igen så torsdag och fredag blir lediga dagar om ingen ringer. Fast i morgonkväll ska Magnus hjälpa mig att byta slang på cykeln så då får jag inte jobba.
Jag är inte helt återställd men jobbar på det.

Elvis

--2011-06-12 -- 10:34:45--
Lite uppmuntring såhär på morgonen innan man ska dra sig mot jobbet :D Elvis <3   den sista är ju för söt :)

Lugn jobbdag

--2011-06-11 -- 22:00:51--
Ännu en dag har gått och jag känner mig lite trött i kroppen igen. Jag har dock haft en soft jobbdag med hälften jobb och hälften passåkande. Pass till Båstad, jobba tillbaka till Göteborg. En timmen rast. Jobba ner till Båstad, pass tillbaka till Göteborg. På sista pass-åket var George passåkare och Axel jobbade, det är så på lördagarna, vi är tre stycken som kommer in kl 20.17. Det var trevligt med sällskap, George är rolig :D

I morgon ska jag först åka en vända till Ängelholm och sedan har jag övernattning i Helsingborg igen :D Jag har lyckats ta till mig två till extrapass också nu nästa vecka och veckan efter. Känns bra. Jag vill jobba mycket!

Jag känner att jag inte släppt skolan än och massor av funderingar snurrar. Jag känner mig inte riktigt stabil, men jag tror att jag får jämvikt snart.. bara tillfälligt! Jag tror jag vill lite för mycket.

Trött kropp efter äventyr

--2011-06-10 -- 20:12:17--
Oj, vad min kropp är en trött kropp just nu! Dock är det inte av negativa anledningar den blivit det.

Jag har jobbat onsdag och torsdag, övernattning, alltså bara morgon och kväll. Onsdag till torsdag hade jag tidiga passet så lämnade Helsingborg 05.53 på torsdag morgonen, efter en natt med dålig sömn. Det var väldigt lite folk så min plan att hinna genom båda tågsetten fram och tillbaka innan Varberg gick som planerat :D För i Varberg hoppade nämligen min kära systeryster Frida på för att tillbringa dagen med mig.
Eftersom vi kom till Göteborg kvart över åtta på morgonen så hade vi ju hur mycket tid som helst, vi åkte hem till mig först och gick på Frölunda Torg och shoppade, det var kul, hittade två fina t-shirtar, det var kul att gå där med Frida, vi hade roligt. Fikade på Espresso House och bröt i hop av skratt några gånger, härligt att få skratta med syrran igen! Vi hade tänkt att vi skulle gå på Liseberg på eftermiddagen men eftersom regnet öste ner så åkte vi till Sjöfartsmuseet (jag tror jag ska bosätta mig där!). Åh, det var helt underbart! Måste åka dit igen snar toch gå runt och kolla på alla båtar! Det var helt fantastiskt! Lite trötta blev vi mot slutet så vi åkte ner till stan och gick på Magasin 11 och köpte pinupp-läsk och åt på McDonalds :D  Vi gick och åkte Göteborgshjulet också. Det var kul! Jag älskar höjder och har länge tänkt att jag skulle åka Göteborgshjulet men har tyckt att det varit för dyrt innan, nu bjussade syrran och vi hade det trevligt i den lilla hytten :D det var ju lite mulet väder men man såg bra lång där uppe ifrån :D
Vi gick sedan mot stationen och jag bytte om till uniformen. Vi tog en fika på NE-terminalen och gick till mitt jobb och satt i soffan och gjorde inte mycket. Det var skönt att sitta ner för benen var möra efter dagens traskande. 19.42 rullar vi söderut från Göteborg och Frida kliver av i Varberg och allt återgår till det vanliga. Det var jättefint att ha henne här!

Jag tänkte då att det skulle bli ett segt pass ner till Helsingborg men tänk så fel jag hade. Det slutade med att jag hade ett brett leende på läpparna. Det kom nämligen en man och skulle köpa lite fika av mig. Han såg ut att vara i pensionsåldern och hade vi skjorta med uppkavlade armar, jag skymtade en ankartatuering på ena armen och en kompassros på andra plus några fler små. "Får jag vara nyfiken och fråga om du jobbat på sjön?" tog jag mod till mig att fråga. Därmed började ett mycket intressant samtal. Han hade varit till sjöss sedan han var 16 och skulle gå i pension nästa år. Nu byggde han dock båtar, eller fartyg, så han var ju på land. Men på sjön hade han varit i lite drygt 40 år. Han hade varit på jättemånga platser i världen och jobbat ombord på stora fartyg. Jag blev jätteimponerad, vilket jag också sa till honom. Berättade att jag också trivdes ute på havet och var knäpp i stora fartyg, han skrattade gott och tyckte det lät som om jag borde gå till sjöss jag också för att stilla sinnet. Det har satt igång min tankeverksamhet.

I morse fick jag se ett Maersk fartyg från tåget i Helsingborg, blev glad. Resan gick bra. Sov bättre i natt. Dock var jag ändå trött, drack kaffe vilket inte hjälpte något vidare. Kom tillbaka till Göteborg kl 9.17 och stannade kvar lite på basen och pratade med kollegorna, jag trivs på mitt jobb!

En ihopklippt bild av hotell rummet. Jag fick samma båda nätterna och det är mitt nya favorit! Fick nästan en chock i onsdagskväll när jag klev in. Har inte sovit på fjärde våningen förut, där ligger också sviten. Men det här rummet var inte dumt alltså. Jag är ju ingen expert på att klippa ihop bilder som synes men ville göra så för att ge en mer översiktlig bild. Dubbelsäng liksom! hur lyxigt är inte det!? Badrummet var också hur fint som helst! :D Blev glad när jag fick det båda nätterna! :D Jag gillar Hotell Linnéa! :D

Jag ska jobba i helgen också. Det blir bra det!

Leka med trimmern

--2011-06-07 -- 21:43:45--
Råkade leka lite med min trimmer.
Fick ett sånt där infall igen men han lugna mig och blev endast fram till örat och på ena sidan :P  (till att börja med). De två första bilderna är tagna med camen därav den kassa kvaliteten :P  nästan så jag tycker de svart-vita bilderna blev bäst :D

Så känns min tentaångest

--2011-06-07 -- 19:57:27--
På förmiddagen var andningsfrekvensen av den högre sorten och tankarna snurrade kring morgondagens tenta. När jag tittade på mina noggrant skrivna sammanfattningar kände jag en hjälplöshet och orden på pappret betydde inget, jag förstod inte vad som menades med dem. De negativa tankarna var de som hade övertag och jag hade ingen kontroll över situationen, även pulsen började öka... det här är min definition av tentaångest, så här känner jag inför varje tenta... det blir ju inte bättre av att man vet att det är tredje gången man ska skriva en tenta heller.

Nu såhär på kvällskvisten känns det bättre, jag har fortfarande nervositet i kroppen, hoppas det åskar i natt också så jag blir lugn, jo, jag gillar åska, blir lugn då.

Fick en uppenbarelse vid kl 13 ungefär, om man kan kalla det uppenbarelse vet jag inte men det var som om allt bara släppte. Jag satte mig med en av uppgifterna på de två gamla tentorna som jag har för att verkligen försöka förstå den, haft 0 poäng på den uppgiften innan för jag har inte fattat (samma fråga har kommit på båda tentorna). Nu när jag har suttit med frågan så har mer och mer av frågan blivit självklar och jag har förstått delar av den, alltså kunnat svara på delar av den. Tänkte att jag skulle fortsätta ta en titt idag, mest för kul, om jag kunde reda ut hur det skulle vara. Jag sätter mig och börjar läsa i boken och upptäcker att jag förstår allt som står i boken och engelskan blir som svenska och alla bitar faller på plats, jag hittar uppgifter i boken som liknar tentafrågan och mer förståelse flyger in i kroppen! Nu vet jag precis hur den frågan ska lösas och jag är så glad! det spelar ingen roll om den inte kommer på tentan, frågan har varit min fiende i mer än ett halvår och nu har vi försonats och blivit goda vänner. Jag är nöjd!

Jag har läst mina sammanfattningar flera gånger och det känns bra. Jag är nervös men jag försöker vända det till det positiva, får se om det går. Tredje gången gillt!

Varm dag

--2011-06-06 -- 18:21:52--
Det är en varm dag idag, vill bada men det får väl vänta till tentan är över... suck. Jag har i alla fall fått en del plugg gjort idag. Dock började det snurra massa tankar i huvudet nyss som jag försöker ta kontroll över och återgå till att koncentrera mig på plugget. Jag jobbar på det...

Hade svårt att sova föregående natt också (Ville låg och fes och det luktade så illa!) låg och tänkte en massa... när jag väl somnade drömde jag massa drömmar också som var obra drömmar. Suck, tar aldrig sånt här slut!?

Ville ligger i hallen och sover nu och fiser igen, det luktar apa. Men bättre att han sover än att käkar på mina skor. Ska till XXL i dagarna och köpa nya då han tuggade sönder en av mina skor, de nya. Jaja, det är väl sånt man får ta. Han har tuggat sönder ett par av mina trosor också. knashund!  Jaja...  idag är sista dagen jag tar hand om honom, Amelie och Carl kommer hem i kväll :)

Det blåser lite idag men det är ändå varmt, det är skönt med värme men att sitta här i en lägenhet och plugga är ingen hit. Att det är så långt från vatten gör mig lite bitter också... kommer bli en konstig sommar, kommer sakna att vara på Smögen, eller det gör jag redan. Vara vid havet hela tiden, då trivs jag som bäst, helst ute och guppa runt också, det är ännu bättre. Jaja, får väl nöja mig med att åka dit ibland och dyka och umgås någon dag eller två. Men det känns konstigt...

Jaja, jag fortsätter väl plugga då.

Elvis

--2011-06-05 -- 23:00:23--
Elvis-serierna är lite av favoriter :P  lite bitter att de tagit bort Elvis i Metro :(  tur internet finns :P haha

'

Oj, vilken söt tjej!

--2011-06-05 -- 16:19:47--
Titta vilken sötbit! :D
Jo, idag är jag en söt tjej. I dag tycker jag om mig själv. I dag är en dag när jag är en glad tjej också. Oron i sinnet har dämpats och jag känner mig lätt. Allt beror på en god vän jag har som hjälper mig när sinnet är oroligt, en mycket god vän som betyder mycket för mig! Tack för att du finns!
Jag tänker så mycket och snurrar till det ibland och har inte riktigt kontroll vilket kan vara bra i många situationer, jag ska bli bättre på att ta kontroll över mig själv! Då kommer jag må som bäst.

Ärlighet är det bästa, även om den kan göra ont till en början. Mitt ordspråk.

Black Swan

--2011-06-04 -- 19:53:01--
Trailern till Black Swan

Psykologisk thriller. Den handlar om Nina (Natalie Portman) som ska spela den prestigefyllda huvudrollen i baletten Svansjön i New York. Produktionen kräver en ballerina som kan spela både den oskyldiga White Swan och den sensuella Black Swan. Nina passar perfekt för att spela White Swan medan Lily (Mila Kunis) har en personlighet som matchar den svarta svanen. När de två konkurrerar om rollen konstaterar Nina en mörk sida för sig själv.

Det här var en film jag gillade! kanske för att jag gillar att kolla på dans, kanske för att jag gillar Natalie Portman, kanske för att man känner igen sig... jag vet inte. Men jag har en bra känsla i kroppen efter att ha sett den.

Kvällspromenad och pippande sköldpaddor

--2011-06-04 -- 17:00:11--
Det går bra att ta hand om Ville. Han är en snäll valp för det mesta men hittade honom tuggandes på ett par av mina trosor igår, mums tyckte han, blä tyckte jag, tokhund! Ville är inte något störmoment när det gäller pluggandet, han sover ju mest. Dock så kan Somaya inte sluta pippa med Minya (som inte är intresserad). För den som hört sköldpaddor pippa så vet den att de inte är direkt tysta, Somaya bryr sig heller inte om vilken ände hon sätter på, så pilsk att kollen på fram och bak försvinner. Ljudet: ett högfrekvent stönande.
Vi gillar alla att sova på olika vis. Såhär sover Ville helst.
Somaya kollar snällt in i kameran och Minya sover

Minya närmast och Somaya käkar lite :D

Ville på kvällspromenaden med en pinne i munnen :D

Fin vy över staden, Stenafärjan på plats i dockan :)

Var på en ganska lång kvällspromenad i går kväll då det var så varmt på dagen, då blev det endast runt kvarteret. Skönare på kvällen då det var lite svalare. Idag däremot är det väldigt skönt väder, det fläktar lite så vi tog en längre promenad nu på eftermiddagen också. Jag gillar sommar!

Sinnet är i oro, lite rörigt i mitt huvud.

Tänk tänk tänk

--2011-06-03 -- 23:13:17--
Efter att ha sett filmen 'Eat, Pray and Love' blev jag sådär fundersam och tänkande igen. Jag kan dock inte sätta ord på vad jag menar, jag blev nog mest lite förvirrad och funderar på livet. Tankar om livet tar aldrig slut, de är oändliga... just nu tänker jag för mycket igen så det är nog bäst att gå och sova.

Bilder från dykningens dag

--2011-06-03 -- 17:15:00--
Här kommer några bilder från dykningens dag förra lördagen som jag hittade. Det är Henrik eller Petra från Waterproof som tagit dem alla tror jag. Inte så många men några i alla fall :)
Lämnar centret för en tripp ut på havet.
Jag
Jag och Magnus provar Waterproofs nya dräkt, D1:an
Sjöräddningen var ju och hälsade på och visade sig lite. Här är Rescue Runnern Karin S och jag tror han som körde heter Christian.
Nu ger de sig av mot nya äventyr :)

Léon: The Professional

--2011-06-03 -- 10:15:17--
Som Pappa, syster Matilda och bästa Amelie säger så är det här en sjukt bra film! Jag hade höga förväntningar och blev inte det minsta besviken, denna film är blad de bästa jag sett (och kommer så fler gånger). Riktigt bra!
Leon (Jean Reon) är ett actiondrama om en enstörig italiensk yrkesmördare i New York. Han blir vän med Mathilda (Natalie Portman), en 12-årig flicka med traumatiska upplevelser bakom sig. Leon har för första gången någon att bry sig om. Mathilda visar snabbt intresse för hans sysselsättning och ser snabbt sin chans att lära för att kunna hämnas på den som mördade hennes far och bror. Konflikten trappas upp mellan en yrkesmördare, som sakta upptäcker förmågan att leva och älska, och en polisman som gör vad som helst för att göra sig av med ett ögonvittne. Allt för en liten flickas skull, som nästan inte har något kvar att förlora.

Som sagt en mycket bra film!!!! :D

Jag och min bok

--2011-06-02 -- 21:09:36--
Ännu en dag med min kära Fysiologibok. I dag har jag gått igenom cirkulationen och salt- och vattenbalans, det sistnämnda handlar till stor del om hur njurarna fungerar. Väldigt intressant allt men mycket information att ta in. Jag känner mig i alla fall färdigt med det jag skrivit ner och sammanfattningen för de två kapitlen känns bra så jag ska skriva ut och repetera lite.
Jag och min bok :)
Igår hade jag besök av Lisa, Daniel och Magnus :) det var fint med sällskap, de hade med sig muffins och jag bjöd på kaffe :) jag är så sällskapsjuk!
I morgon fortsätter pluggandet, då blir det Respiration, alltså andningssystemet. Vet dock inte hur stor den delen är så kanske jag tar någon mer del, då får det i så fall bli endokrinologi, hormoner med andra ord :) blir nog en bra dag i morgon med.

Pluggdag och Ville

--2011-06-01 -- 19:12:31--
I dag är det första dagen på ny månad igen, tiden bara flyger iväg känns det som. Redan Juni.
Idag har jag påbörjat mitt fysiologipluggande. Det rullar på i maklig takt. Dock fastnade jag väldigt länge på en av tentafrågorna och kan inte för mitt liv begripa vad karln menar att man ska skriva, luddiga gamla karl! Jaja, har i alla fall sammanfattat de två kapitlen som handlar om cellen. Det känns bra, har förstått ytterligare lite idag. Ska repetera det och se till så jag kan det ordentligt.

Har också kommit mig till rätta hos Amelie. De åkte vid kl 15 idag så nu är det jag som tar hand om Ville tills på måndag. Det ska bli kul. Han sover mest så han stör inte plugget direkt, möjligtvis när han sätter igång att snarka, men jag vänjer mig väl :P

Ville med sin bäver i soffan. Han sover mest hela tiden :P

Lisa och Daniel kommer på besök i kväll och fikar lite, det blir fint. Är så sällskapssjuk så det var kalas att Lisa ringde och bjöd in dem :)

Pluggandet fortsätter en stund till...

Kaffe Kaffe Kaffe

--2011-06-01 -- 11:31:00--
Okej, jag erkänner... jag är kaffeberoende. Jo, jag tror faktiskt att jag blivit det, jag lider ju inte av det så det är väl inte så farligt. Men tänk att det inte var längesen jag spottade och fräste så fort jag fick en droppe kaffe på tungan. Underligt det där hur snabbt saker och ting kan ändras.
När jag pluggar har jag en tendens att dricka kopiösa mängder kaffe, kan bli mer än 10 kommar på en dag. Jösses vad tokigt det kan bli :D

ELEONORA MAERSK

--2011-06-01 -- 00:06:32--
Den här skönheten skulle jag vilja se på riktigt! den kom till Skandiahamnen här i Göteborg i morse. Magnus informerade mig. Hon är galet stor! Elinor spritter i hela kroppen!
Längd x Bredd: 398 meter x 56 meter
Flagga: Danmark [DK]
Kapacitet: 15550 containrar
Jag är sjukt imponerad! Ryser i hela kroppen! men han nog tyvärr inte tid att ta mig till hamnen i morgon och få en glimt av henne :( jaja, kan ju alltid hoppas att hon kommer tillbaka :D