Nostalgi med Fucking Åmål

--2012-08-31 -- 19:53:09--
Fick så här på kvällskvisten en nostalgitrip och tog hem Fucking Åmål, vilka minnen  :D den är ju för rolig den kära filmen. Jag hade ju bestämt att bara vara hemma och ta det lugnt denna kväll pga den tidiga morgonen i morgon (och följande sju dagar) så detta blev perfekt. Gjorde lite curry-kyckling också med extra vitlök så jag blir frisk snart!  smaskens!

Sååå roligt! :D haha fick mig många goda skratt och roliga minnen dök upp :D

Mina käresta

--2012-08-31 -- 12:24:04--
Såg ju att mina käresta ligger i hamn nu och jag kände att jag behövde lite uppmuntran och uppladdning inför helgen, eller närmaste veckan rättare sagt, ska jobba 62,5 timmar närmaste 7 dagarna, nästa helg är jag ledig, då behöver man kolla på lite båtar för att överleva. Tyvärr var ju inte Torland i hamn men jag var nöjd med Ginneton och Tor-Ön.Tor-Ön GG204Ginneton GG203 Läste när jag googlade runt lite att Ginneton är Sveriges största trålare, Tor-Ön och Toland hör också till de största :D  Lilla Poseidon låg inne också, dock är det ju så mycket skrot runt i kring som skymmer :(  skulle jag få för mig att söka till KBV så är det naturligtvis Poseidon som är målet. Får väl se hur det blir med den saken, vet inte vad jag ska bli när jag blir stor. Ut på sjön vill jag i alla fall. Tor-Ön
Ginneton och Polar
Hade lite extra flyt också för Stena Scanrail låg inne också, vet inte varför den hör till favoriterna men det gör den. Dock är Spaarneborg ute på vift och har varit ett tag, blir extra kul när hon är i hamn igen.Väldigt stilla och fint idag.

Denna fredag fortsätter i lugn takt, ska försöka bota min hosta så mycket som möjligt. Ladda inför denna monstervecka jag har framför mig. 6-17 lör+sön, 5-17 mån+tis... ska bli kul ;)

Jag var förresten och vaccinerade mig med andra dosen Twinrix idag, ett steg närmare Mexico :D

The Help (Niceville)

--2012-08-30 -- 08:54:20--
Filmen skildrar situationen för färgade kvinnor som arbetar som hemhjälperskor åt de vita i 1960-talets Missisippi. Socitetsflickan Skeeter som vill bli författare och kommer i kontakt med hemhjälperskorna Minny och Aibileen, hon intervjuar dem om deras situation och detta skrivprojekt hon nu börjat med bryter samhällets regler och som sätter dem alla i riskzonen.

Väldigt bra film och intressant men väldigt tår-framkallande! Jösses, vad jag grät! Kanske behövdes också, väl värt att se!

Ledig dag väntar :D

--2012-08-29 -- 16:26:04--
Tänka sig att jag ska vara ledig i morgon! Det var ett tag sen får man ju lov att säga, fast det är ju självvalt. Skulle varit ledig i måndags men då tog jag ett extrapass (kände att det skulle bli lite lite timmar denna månad annars).

Kan kanske vara bra för förkylningen att vara helt ledig från jobb en dag. Jag ska försöka gå och vaccinera mig andra dosen i morgon också, man skulle fylla på efter en månad och nu har det gått det så då får jag se till att göra det. Om förkylningen känns bättre kanske jag gör något busigt också, men det beror på förkylningen.

Eftersom jag slutade tio i morse gick jag ut på presentjakt... har sån idétorka men jag tror det blev bra ändå, hoppas det! Väl hemma blev det städning av akvariet och målning av en hylla. Väldigt nöjd med mina tappra insatser :D

Resten av dagen blir lugn framför datorn tror jag, kanske en promenad i kvällssolen. Det återstår att se :D

Idag gillade jag SVT extra mycket :D

--2012-08-26 -- 19:28:29--
Precis vad jag behövde som avslut på denna helg :D

Tyvärr kunde man inte lägga in själva videon så jag länkar istället.

Första avsnittet handlar om denna båt. En norsk "Kabel-läggar-båt" Nexus Skagerrack Väldigt cool!

Det här avsnittet handlar om en fransk jättestor bogserbåt, Abeille Bourbon

Väldigt intressant och bra. fina båtar :D  nu är jag glad!

peace out

Ännu en lång dag med hosta

--2012-08-26 -- 18:38:44--
Jodå, nog håller förkylningen i sig. Hostar och snyter mig stup i ett. Tur att det finns nässpray!  Har haft huvudvärk också, ja, nu känner jag att någon borde tycka synd om mig!

Idag har jobbdagen varit bra i alla fall, till skillnad från igår. Dessutom säger rykten (som sprids och förvrängs så lätt) att dessa personer inte alls var sjuka utan bakis och även om de sa att de var sjuka så skiter jag egentligen i vilket för det var mig de ställde till det för. Visst, det är jättekul att festa och jag gör det också en del men man kan ju göra det när man är ledig eller med måtta när man ska jobba dagen efter. Sen det där med att sjukanmäla sig med ett sms(!) seriöst, suck!   Man förstör ju bara för andra. Så trist tycker jag :-(

Idag fick jag dock ha reserven hela tiden fram till kl 10 och det gjorde susen! Helt klar i köket vid klocka 12 istället för 15 som det blev igår, så lite munter är jag allt! :D

Hade tänkt kolla till mina båtar också men det blev inget av det. Tor-Ön ligger inne men får se om den är kvar i morgon i stället, misstänker att de ska gå ut snart, Torland är ute fortfarande. Igår låg Ginneton inne också men var ltie förvirrad när jag skulle åka hem så jag missade vagnen jag skulle ta (fast jag satt på hållplatsen) så jag orkade inte vänta på nästa så tog bussen hem i stället.

Så fin så, får gå och kolla vid nästa tillfälle :)

Tillbaka till verkligheten

--2012-08-23 -- 18:08:45--
I dag var det verkligen tillbaka till verkligheten som gällde. Lite tågåk på morgonkvisten var det som gällde. Gick ju bra det också, det var många köpglada människor. Frukostfrallorna tog slut innan Båstad och det fanns endast en kopp kaffe kvar i termosen när jag anlände till Göteborg igen. Dessutom var väldigt många tesugna idag vilket inte hör till vanligheten så termosen med te var också nästan slut. Kul när det rullar på och man kan gå genom tåget och inte behöver vara stilla i mitten samt att många handlar. Dock fick man bli irriterad två gånger på folk som inte fattar att man måste ha biljett för att åka tåg... SUCK!

En nedrans förkylning har attackerat min kropp igen... det var ju för sjutton bara någon månad sen jag gick runt och hostade senast. Suck, för det också. känner mig lite hängig. Säkert Smögenlängtan som spökar, jag kan i alla fall inbillal mig det.

Som sagt så blir fredag till söndag ena riktiga långdagar... fredag: kl 5.30-17, lördag och söndag: 6-17... så jodå, nog har jag att göra alltid.

peace out

Liten vistelse på ön igen

--2012-08-22 -- 18:30:57--
I söndags for jag ju till Smögen för att vara lite vikarie på Närlivs på Sillgatan. Kompis Helen frågade mig förra gången jag var på ön om jag var sugen att testa för de skulle ha säsongsavslutning/personalfest som igår tisdag. Jag nappade direkt. På söndagskvällen blev det middag med Freddan, sååå gott!!! Amerikansk sötpotatis, palsternacka och vitlök i ugn samt fläskfilé... det är grejer det!

På måndagen skulle jag vara med en Ellinor på Närlivs från klockan 15-19 för att lära mig hur allt fungerade. Det var mycket att hålla reda på! Det kändes ändå okej allting men hade svårt att sova när jag kom ut till centret igen så tog mig ett dopp i havet. Det var massor med mareld så jag blev munter och badet gjorde susen för sen kunde jag sova.

Det var så gott på måndagmorgonen att komma ut genom centerdörren och ha havet så nära och solen börjar sakta kika fram. Så fint att se fiskebåtarna gå ut också. Blev extra glad när jag fick se Saibon gå ut och även den danska trålaren Ulla Lindblad, har bara sett den på bild innan :D  Sen han jag även så någon fiskebåt komma in också. Gillar att farleden går precis utanför centret så man kan titta på alla fina båtar som går förbi, nörd som man är :D

Bästa synen man kan ha en morgon när man kliver utanför dörren :D
Hanna höll tre provdyk också på förmiddagen som jag assisterade lite. De var nöjda i alla fall, Hanna är duktig hon!Fiskebåten Wardö lastad med massor med kräftor till folket!!! :DSaibon af Kungshamn påväg ut att ta upp lite räker till alla räksugna folk :DUlla Lindblad

Jag var på Närlivs från klockan kvart i sju på morgonen till halv åtta på kvällen, helt själv och ganska så mycket att hålla reda på. Det var ganska mycket folk också. Det flöt på väldigt bra tycker jag ändå, lite svårt att hålla reda på vilka bröd som hette vad och vad vissa saker kostade men allt löste sig. Jag är nöjd med min insats!  Väl tillbaka på centret och ensamheten drog jag igång bastun och satt där i någon timme för att då och då ta ett dopp i havet. God avslutning även denna dag.

Som vanligt trivs jag alldeles för bra på Smögen och gillar inte att åka därifrån. I morse fick jag dock pallra mig till bussen som gick 7.10 från ön så jag han fram till Göteborg innan jobbpasset där skulle börja.

Nu blir det mostermycket jobb här i Göteborg några dagar, plus att jag ska springa Midnattsloppet på lördag. Kan bli intressant och se om kroppen håller ihop eller om den faller i bitar.

Jävlar anamma

--2012-08-19 -- 12:38:00--
Efter dagen på öarna for vi in till stan och kalaset! Det blev lite dans till Caligola och Jävlar anammaTvå systrar påväg in till stan och lite kalas! :DFina syster  <3Självklart åt vi renkebab också :D smaskens!Jävlar anamma spelade ju osm sagt också och de är ju så roliga och bra! :D

Har haft några riktigt fina dagar med systeryster och idag far hon österut och jag norrut. Jag blir på Smögen till onsdag... det har varit väldigt kul att ha henne här!   <3

En tripp till öarna :D

--2012-08-18 -- 17:55:55--
En tripp till Fotö, Hönö, Öckerö och Hälsö blev det denna till en början muliga dag. Ute på öarna tittade dock solen fram och lagom till att vi körde på färjan tillbaka till fastlandet igen så kom regnet.

Det var några fina timmar med glass, mat och fika. Spanade efter båtar gjorde ju såklart jag och trålarna på Hönö låg på plats och såg även några ute vid Öckerö. Den kära Elida låg i Öckerö hamn också, de sjöng inget dock men kul å se henne på annan plats än Smögen.

Jag hittade också massa björnbär som jag febrilt plockade :D
På färjan ut till öarna :D Två söta systrar, JIPPIII, havslukt!!! BJÖRNBÄR!!!! MUMS!!!!Söta syster Matilda  <3Pinne i ena handen och björnbär i andra, hihiMed saker i händerna ska man inte klättra på klippor, absolut inte sådana med lavarar på... Försökte klättra nedifrån och upp men halkade på arslet och höll på att glida ner i vattnet. Smart!  lyckades dock få stopp på mig själv, kanske var alla svordommarnas förtjänst ;)Skitig blir man att att kana på klippor haha.Matilda plockar snäckor :D Längst ut på Fotö. I Hönö Klåva låg det fina fiskebåtar... dels de jag brukar se där och sedan denna och en dansk :DTrålaren Milton och lilla Elida :D

Milton och i bakgrunden Gullmarstank :DFranklin var där också, ett tag sen jag såg den faktiskt.

Mina trålare Tor-Ön och Torland har äntligen anlänt till Göteborg igen, får ta och hälsa på dem snart. De har då varit borta alldeles för länge på danskt vatten! ;)

Nu till kvällen drar vi till kalaset inne i stan! :D

Expert på persiener

--2012-08-16 -- 16:38:15--
Efter att jobbet var avklarat igår så tog jag cykeln till Amelie. Det var gott att träffa henne igen! Belv en del tjöt och en lååång frukost. Vi satt sedan och kollade på massa inför Mexico och planerade lite. Ska bli väldigt spännande! Det blev även en lång promenad med Ville och det slutade med att han vägrade gå och lade sig ner i gräset. Vi lyckades få hem honom i alla fall, måste nog träna lite kondition med honom ;)

I alla fall så påväg till Amelie så blev det broöppning, ja alltså jag han ju över men eftersom jag ville titta på båten så  stannade jag och stod där tills den passerat :D

Så fin så! :D

När Carl kommit hem så for Amelie och jag  in till stan en sväng och fixade födelsedagspresent till hennes mamma. Tiggde skjuts av Carl hem sedan vilket var skönt. Vi köpte också snöre till persienner eftersom en hade gått sönder. Väl henma igen började jag pilla med det där och kunde inte sluta, tillsammans lyckades vi byta snöret och passade även på att byta det andra. Efter detta utnämner jag mig själv till persiennexpert!  ;)

Idag har jag bara jobbat kök och sedan tränat. Kvällen avslutas med lite vin och mat på en balkong nära dig.

--2012-08-13 -- 17:19:14--
Dålig dag idag, är sketbitter.
Jag hade i alla fall kanoners underbara dagar på bästa Smögen.

Båten kommer in från dykutfärd.Jennie och hennes Robban. De var på ön onsdag och torsdag.Blev en fin kväll med Jennie och Robban vid Vallevik på torsdagen.Stor del av torsdagen tillbringades ute vid centret med sol och jag till och med badade :D  Fin båt seglade förbi :DFöljde med ut på båten på fredagen. Kapten Kristian och båtvaffe CalleLilla kaffemuggen är med.Vi var på Stenskär och dykarna verkade nöjda och glada.Vackert väder! :D

Hängde med som sällskap till Kapten Kristian när Christoffer skulle göra ett dykjobb vid Sea Lodge. Skrapa havstulpaner från en propeller på en segelbåt.

Knäppte några bilder med mobilden också eftersom jag glömde kameran ibland.
Natten till onsdagen när vi satt på Skäret och drack drinkar så såg jag plötsligt en trålare lägga till vid fiskhallen och det slog mig att det kanske var Saibon... Jag kollade upp saken och sedan gick jag ut för att ta en titt när de lastade av, har aldrig sett Saibon på riktigt (bara bilder) så det var kul!  Pratade lite med Simon som jobbar ombord, han dök lite på centret när jag jobbade där. Det var även två snubbar från Fiskeriverket och kontrollerade och de snackade jag lite med också. De lastade av några lådor med färdigkokta räkor :D så nu lärde jag mig något nytt, dvs. att de kokar räkorna på båten :D

Följde med ut på sjön igen på lördagen. Hade det riktigt trevligt och denna gång låg vi på Likskär, var lite nervösa ett tag att  vi tappat bort dyakre men de hade bara simmar ovanligt fort.Trivs alldeles för bra på Smögen och ute på sjön :(

Rock of Ages!

--2012-08-05 -- 21:22:49--
Ojojoj, jösses vad bra den filmen var! Haha kan säga att det var redigt svårt att sitta still!

Sjukt bra!

En mycket bra scen i filmen! eller alla var bra men här ett närmare smakprov, man förstår att jag hade svårt att sitta still! ;) peace out

Styrsö

--2012-08-04 -- 18:39:43--
I dag har syster och ajg varit ute hela dagen. Vi tog oss till Saltholmen och gick spontant på en av skärgårdsbåtarna. Det var Silvertärnan och den visade sig gå till bl a Styrsö så där hoppade vi av. Sen var vi där i flera timmar, gick runt hela ön och den var stor! Nu är vi trötta i ben och fötter.
Vi hittade en klippa att vila på :D
Såklart måste det vara trålare med också :D Det fanns får på ön också :D

Glass och fruktsallad får bli sista matintaget för dagen :D

Fin kväll i stan

--2012-08-03 -- 22:57:29--
Bildregn från vår tripp in till stan. Blev ingen mysig stund i biomörkret, sparar det till i morn.  Vi gick lite på stan och jag handlade lite på Magasin 11. Sen gick vi till vattnet och då visade det sig att Ostindiefararen Götheborg anlänt bara en timme innan så vi kollade på den. Sen helt plötsligt så lossar KBV 001 Poseidon från sin plats ganska nära torrdockan och börjar köra in mot Frihamnen, jösses vad glad jag blev då! Frida har tagit alla bilder då jag glömde minneskortet hemma i datorn (smart!)  Hon lydde mig och tog en blid på Poseidon och Spaarneborg i samma bild :D Glad!

Sedan gick vi hem. Tog nästan två timmar med alla fotopauser och vilopauser :D det var skoj :D

:-( --> :-D

--2012-08-03 -- 16:22:23--
Morgonen började kanon och gick vidare ner i botten av djupaste Atlanten! En sjukskrivning kom in strax efter fem och det var väl okej, det var han som skulle jobbat 6.30 men då skulle ju reserven få åka ut och det var ju okej... sen så börjar vi undra varför hon som ska åka ut 5.30 med Robin inte kommer. Vi ringer henne och hon sa att hon inte alls skulle jobbaoch att hon bytt (stämde inte) detta skapade naturligtvis koas. Vem svarar i telefonen runt halv sex på morgonen?  Mr Chef gjorde det i alla fall och vi försökte reda ut det men eftersom ingen svarade så blev det tillslut jag som fick åka. Boa blev själv  i köket och precis när jag ska gå så kommer en leverans med kyl-och frysvaror... suck!  Jag var rejält bitter! muntrades upp när jag fick se att det var bästa Anette som var tågvärd och dessutom skulle min kollega Nils åka med på det tåget ner till Båstad så det blev ganska bra i alla fall... fast tyckte synd om Boa som blev själv :(

När jag slutade klockan elva så trampade jag hemåt mot systeryster som tillbringade förmiddagen på soffan (latmask). Vi tog en tripp till Bäckebol och Ikea, kändes som en kanonidé med Ikeamat! MUMS!  Humöret blev bättre!

En systeryster
En ny kudde inhandlad :D kanon!

Mjukhetstest godkänt! :D

I kväll bär det in till stan och vi ska gömma oss i bio-mörkret med massa snygga rockartister!

Fix innan besöket

--2012-08-02 -- 17:46:46--
Trots att jag blev kvar på jobbet 2,5 timme längre än jag borde (trevligt folk att prata med ju!) så har jag hunnit med nästan allt jag tänkt innan syster kommer. Det är några timmar kvar för hon har inte lämnat Stockholm än och det tar ju ändå 3 timmar med tåget (utan förseningar). Städat, tvättat och gjort rent akvariet. Känns skönt!

Jag var och skaffade nytt pass idag också. Jösses säger jag bara! Jag ser ut som en brottsling på bilden! haha, jag kommer aldrig komma in i Mexico ;)

Jag följer Elaine Eksvärds blogg och idag skrev hon ett väldigt bra inlägg! Läs här vettja!

Kvällen fortsätter i sakta mak innan jag ska hämta syster på centralen. Det åskar och regnar som sjutton nu :) sånt gillar jag! Dock ska jag väl ta mig till tvättstugan och hämta tvätten och då kanske det kan få bli uppehåll någon minut :)

Lång dag och lukt av öl

--2012-08-01 -- 18:51:44--

I morse var det upp kl 5 som gällde... jag hade tagit på mig ett extra tågpass på morgonen innan jag skulle vara i packen. Fantastiskt trevlig resa var det! Hade 'Linge' som chaffis där på morgonen söderut och råkade fastna där i tåg och fartygsdiskussioner och framtidsplaner. Det var kul! Hade även det gott på norrgående tur.

I packen var det ganska mycket att göra... jag blir ju så att om andra inte gjort det som står på listan att det ska göras så gör jag det... en dum ovana som jag försöker bli av med! Går sakta och långsamt men framåt i alla fall. Blev lite trubbel i tågparadiset på eftermiddagen men tyckte ändå jag fick ihop det och det löste sig. Med en kvart kvar av arbetsdagen ska jag möblera om ölflaken i godis/dricka-förrådet... SPLACH!!! Jag tappar ett halvt flak i golvet och en fontän av öl går lös! Jag trycker mig mot väggen för att undvika det mesta men där stog en helpall med vatten... kan säga att förrådet är litet! Så jag var nersprutad av öl och typ allt annat där inne också... jag blev bitter! Skura och torka men lukten sitter kvar, en riktigt alkishåla blev det där inne. Jag luktar öl och bitter för att denna gyllene bryggd gick till spillo ;(  Mitt i allt ska Tågab ha mackor och bullar också så fick springa ut till det tåget i öl-luktande klädsel och lämna det. Bara 30 över tiden blev det så det var väl ok, men inte vad jag väntat mig.

I morogn kommer syster Frida och hälsar på och stannar över helgen, ska bli kul! Har en del att fixa innan dess så torsdagen blir fullt bestyr från det att jag slutar till hon kommer. Ska fixa pass efter som Mexico nästan är bokat nu :D Kanske blir syster glad om jag städat också :)

Tyvärr får jag också säga att jag aldrig han med att kolla till Emma Maersk som låg i hamnen från igår till idag... men det finns ju bilder och det var väl inte sista gången hon la till så får ta nästa chans :D