Sista jobbhelgen och Cruising

--2015-05-25 -- 22:14:50--
Helgen har bjudit på sista jobbdagarna innan min paus för att gå på praktik. Allt gick hur bra som helst och inga konstigheter uppstod, med tanke på hur i princip alla mina jobbhelger sett ut i vår så var det helt underbart!  Det var så bra så att jag orkade ta bussen upp till Kungälv för att kolla in Kungälvscruisingen som var i full gång. Min hane var där och några andra kompisar så han mötte mig. Var massor med fina bilar (och mindre fina) men jag fick lyckan att se min drömbil åka förbi. Han inte fota den men jag vill alltså ha en Ford Mustang -65 i turkos-grön (vet inte vad färgen kallas) men det lär ju dröja innan jag kan införskaffa en sån...  vi åkte i alla fall med Linus i hans Pontiac Safari från 70-talet nångång, vet inte exakt, mullrade fint och det var kul. Så lördagkvällen blev väldigt trevlig i gott sällskap bland alla bilarna.

En Corvette Stingray, sååå snygg!  älskar färgen och det är den färgen jag gärna har på min drömbil

Snygga gamla bliar blir man glad av!

Precis idag är det två veckor till praktiken börjar. Så spännande!  Det är ju dock en tentavecka innan så jag är i full gång med tentaplugg, känns bra än så länge, känns som att jag får lägga mest med tid på meteorologin för den känner jag mig mest osäker på. Vi gjorde simulatorköningen idag i tidvattenkursen och lyckades med fint resultat, väldigt nöjd!  så sista veckorna nu är det fullt ös!  snart klart :-D

Kite och Marvels football

--2015-05-18 -- 19:30:30--
Lördagkvällen bjöd på en grym spelning men bandet Kite på Sticky Fingers här i Göteborg. Det är ett elektro-pop-band på två pers. Ingen genere jag lyssnar på i vanliga fall men jag fastnade för en av deras låtar, Jonny Boy, för något år sedan och den ha hängt med. När vi såg att de skulle spela i stan så blev vi ju bara tvugna att gå. Lyckliga blev jag och min Kite-kompanjon Robin när de faktiskt spelade Jonny Boy som nu blivit en ganska gammal låt. De hade en grym laser-show också!  Så underbart med live-spelningar!

Söndagen bjöd på en ny upplevelse. Nämligen en match i amerikansk fotboll. En kompis som jag läste FB klass 7 med förra året har börjat spela och hon är med i Göteborgs första damlag. De började träna i höstas och hade igår sin första match någonsin. De var duktiga trots storpisk, de förlorade med 55-0, men de var glada ändå och det var vi med. Vi var ett helt gäng som hejjade på dem och det ska vi fortsätta med, ska försöka lära mig lite regler till nästa gång bara så man kan hänga med lite bättre.

En bra ledig helg!
Nu börjar det bli dags att tentaplugga också, suck!

Årets första dyk

--2015-05-15 -- 20:55:56--
Igår for jag och kamrat Magnus norrut mot Gullmarsfjorden för att kolla in undervattensvärlden. Gjorde senaste dyket i december så det var gott att komma i vattnet igen. Vi började vid Skår, precis innan färjeläget. Där har vi dykt en del och det är smidigt och lättillgängligt där. Sikten var inte särskillt bra i ytvattnet men under språngskiktet var det bättre, dvs. 10 meter och djupare.  Vi såg lite fisk: sjökock, simpor, sandstubb, mini-plattfiskar och stensnultror. Många maskeringskrabbor och ermitkräftor, fick även se en liten trollkrabba. Lyckades också finnan en liten söt nakensnäcka, såg massor med ägg men lyckades inte hitta själva nudisarna som lagt dem, attans!

Andra dyket blev Jordfall, där var siikten ännu sämre i ytan men blev dock aningens bättre djupare men min lampa la av så var lite svårt att se saker. Vid sådana tillfällen är det perfekt att fokusera på sig själv och bara ha det gott. Glida fram i maktlig tak utan direkt ansträngning, öva avvägningen och balansen, då är man tyngdlös och det är en underbar känsla!

Perfekt väder för dykning!

Grejorna framme och redo

När vi fyllde luft i Lysekil mellan dyken så tog vi en promenad och åt glass. Hittade ett tjusigt ankare

Tillbaka till andra sidan för dyk nummer två fick vi åka nya Saturnus, nöjd Elinor. Betyg: 5/5! Väldigt tyst och behaglig att bli transporterad av :-)

Alldeles kanonbra ledig dag! Tror inte jag kommer hinna dyka något innan jag åker på praktik så det var gott att få tid till två dyk igår. Hoppas jag har lite tid över efter praktiken i höst i stället för några dyk :-)

Morseprov CHECK!

--2015-05-12 -- 17:55:14--
Idag klarade jag Morseprovet!  Glad Elinor!  klarade det dessutom men god marginal! Om jag kom ihåg rätt vad jag skrivit när vi fick se facit efter att vi lämnat in provet så hade jag 16/18 :-) känns förbenat bra!

Igår (eller i helgen) kom dessutom en ny båt till Lindholmspiren. Svansade runt och titta på den men den hade inget namn och ingen AIS igång så helt okänd. Smått irriterande att inte veta vilken båt det var.  Dock tog det vara någon timme från det att bilden hamnade på Instagram tll att jag fick veta vad det var för båt. Tydligen en gammal KBV-båt  ex. 005  för att vara exakt enligt uppgifter jag fick.

Denna vecka är kort, bara tre dagar. Dock har det klämts in mycket info redan nu dag 2 så har en del att renskriva, fullt ös! :-)

Origo, Beda och Gullbergs kaj

--2015-05-09 -- 19:19:04--
Fredagen bjöd på fint väder men något kylig vind. Träffade Lisa för en promenad längst med Gullbergs kaj. På förmiddagen fick jag också se Origo lämna sin plats vid Lindholmen för att starta resan mot Svalbard och sommarens säsong.

Gullbergs kaj

De söta gamla bogserbåtarna Flink och Fanny
Flink byggdes 1897 på Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg
Fanny byggd 1917 vid Metvikens Mek. Verkstad i Vasa

Här är LL835 Dolly en fin gammal fiskebåt. Inte många av båtarna som ligger vid kajen som är väl omhändertagna men några finns det.

För en del går det mindre bra :-(

På vägen tillbaka får vi se vägfärjan Beda lämna Gotenius varv efter en tids ompyssling. Hon går Hönöleden.

På förmiddagen kl 10 påbörjade fina Origo sin resa mot Svalbard.

Blev en del båtar att titta på ändå :-)

Mini-semester hemhemma

--2015-05-05 -- 21:47:00--

Tillbaka i stan och verkligheten igen. Det var några fantastiska dagar hemhemma i norr! Vi rörde oss inte mycket från hemmet, det var skönt att bara slappa och bara gå skogspromenader.

Blev bl a en tur till Dalälven, härligt vårväder! underbart att andas skog och landet!

Smyger in en selfie med fina mössan.
Tillhörde min hanes farfar en gång i tiden. Han va skeppare och hade ett antal fiskebåtar.

Fick en bild på katten Gustav också. Myskatten!

I skogen finns inga båtar men på vägen hem till Göteborg så fick jag se en båt från tåget. Det är i Södertäljes hamn. Kände igen färgerna då jag sett rederiets båtar tidigare (Wagenborg), de har någon som går Göteborg-Zeebrügge som jag sett bland annat. Den här som lastade bilar i Södertälje heter Bothniaborg.

Nu fortsätter skolan med matte-dugga denna vecka och morse-test på måndag, tror nämligen jag misslyckades i går när jag gjorde det. Nu vet jag i alla fall hur det går till så nästa gång blir nog bra. Ska börja planera vår resa Calais-Dover också som vi ska göra i tidvatten-kursen, tycker det är ganska kul att räkna på tidvatten så det blir nog bra.