Tågtrubbel

--2012-07-30 -- 21:01:26--
Idag har det varit trubbel i tågtrafiken. Precis när mitt tåg ska avgå 10.42 så får vi meddelande om att det är ställverksfel precis utanför Göteborgs central... dvs. att ledningen inte kan se hur signaler och växlar ser ut eller ligger, alltså ingen tågtrafik till eller från centralen. Det skulle alltså bli bussersättning men det blevstrul där också och kaos med många lite bittra resenärer. Informationen var kass (inte förvånad) min lokförare och tågvärd drog i taxi till Mölndal eftersom norrgående tåg vände där. Detta ledde ju då till att jag överöstes med frågor och jag var lika ovetande om allt precis som alla andra... de som skulle veta mer om bussarna visste inte heller något. Kaos!

Det blev i alla fall så att jag fick åka med tåget 12.42 eftersom även 11.42 var inställt. Två inställda tåg och lite kasst med bussar ledde till att tåget var packat som en sardinburk. Jag skulle dessutom bara till Halmstad, efter Falkenberg kunde jag öppna vagnen och då blev det ju bara ca 15 minuter öppet eftersom jag skulle av. Suck!  Det var dock mindre folk på tåget norrut men han inte mer än halva tåget då det var många som ville handla. I och med alla problem så skulle jag spetsvända i Göteborg, dvs. inte ha paus utan vända direkt. Det gick bra och det var betydligt mycket lugnare på södergående tåg så jag kunde ta det lugnt. Även tillbaka till Götet var det lugnt så avslutningen på dagen blev kanon!

Sov hela 12 timmar förra natten (konsigt haha), känner mig fortfarande lite mör så blir nog kväller snart för denna dagen också och ladda inför en förhoppningsvis bra tågdag i morgon.

Förresten!!!! Emma Maersk lägger till i Götebogs hamn i morgonbitti tidigt, åkte från Århus nyss så är på gång hit!!!!  JIPPIII :D Ska försöka hinna med att åka dit innan jobbet och se henne, får se hur jag känner i morgon... har ju sett Eleonora så jag är nöjd över det också, de ser ju likadana ut men coolt att se även Emma tycker jag. Dock har jag min kamera hos Amelie så kan hända att jag hoppar över besöket, mobilen är ju kass! Får tänka på saken helt enkelt :D

Hostigt och icke kurering

--2012-07-29 -- 18:46:55--
Elinor är en trött Elinor och en väldigt förkyld Elinor.Snuvar lite och hostar en del, inte så kul men det är väl sånt man får ta antar jag. Jag har ju inte ens försökt göra något åt det denna helg heller. Började redan i fredags men att gå upp kl 4 för att jobba en sväng... jag slutade strax innan tio och då gick jag till Nordstan när det öppnade och råkade handla lite. Därefter skulle jag besöka Janne i Kon-Tiki butiken efter som det är där han jobba nu. Jag köpte kaffebröd och vi fikade. Sen åt vi thai-buffé till lunch och jag blev kvar där ända till stängningsdags vid kl 18, eller vi gick därifrån strax innan sju. Jag hjälpte till att måla ingångsdörren, hyra ut lite utrustning och gå ut med Smulan. Vi hade det trevligt!

På kvällen var det planerat att träffa Amelie, Carl och Åsa, vi skulle gå ut och dricka drinkar. Dock blev jag ju mer fökyld under dagen så det var lite hostigt. Tog något glas vin hemma hos A och sedan for vi in till stan och Puta Madre och drack drinkar. Det var kul!

Jag kom hem vid ett och då väntade 4 timmars sömn innan uppgång och iväg för jobb. Jobbade 6-17 och därefter mötte jag upp Janne för vi skulle drick öl. Vi tog föröl hemma hos Janne och sen gick vi med Smulan och därefter ner till Halta Lotta. Blev ett par öl där också och vi delade en texas-burgare (SMASKENS!) Denna kväll var jag hemma tolv... Sedan samma som lördagen, fast jag fick ju en timmes mer sömn denna natt och sedan jobb 6-17 igen.

Idag har väldigt många åkt tåg också, vädligt många som velat handla har jag hört och de flesta har fått slut på kaffe och dricka. Många som varit på Bruse Springsteen antar jag. Tydligen var konserterna vädligt bra hörde jag. Kommer somna som en klubbad säl ikväll. Jösses, vad jag inte tagit hand om mig själv denna helgen men ja ghar haft kul och det är också viktigt.

När jag gick hem på fredagkvällen så fick jag se en igelkott som gick längst gångbanan. Den fräste åt mig, så söt så!

Nu är det bara fem dagar kvar innan jag har två dagars ledigt. Två tågåks dagar och tre kök/pack, känns långt fram nu men det går säkert fort. Är lite dyksugen så får se om det blir något sådant till helgen kanske.

Peace out

Kort jobbdag och Liseberg

--2012-07-26 -- 13:10:10--
Ett jobbpass avklarades i morse och det blev inte direkt mycket jobb. Signalfel gjorde att mitt tåg kl 6.42 blev inställt så jag fick åka 7.42 i stället och då var det passåkning som gällde. Vi blev 15 min sena så då fick jag hoppa av i Falkenberg. Jag har alltså serverat kaffe i en timme idag... YEEY! :D Efter jobbet tog jag mig en tripp till gymmet för jag kände att det vore gott. Inte mycket folk där nu i dessa semestertider. Får försöka ta en till löp tur denna vecka också, hoppas det blir lite svalare på kvällskvisten i morgon eller helgen. Får se hur det blir, men nu är det ju bara en månad till Midnattsloppet så får sätta fart! I eftermiddag ska jag och Amelie gå på Liseberg :D :D :D JIPPIII :D peace out

Eleonora Maersk

--2012-07-24 -- 20:04:13--
Man kan säga att jag jublade i morse när jag satt på tåget och fick en notering i mejlen om att Eleonora Maersk hade lagt till i Götegorgs hamn! Jösses! det bara spratt till i kroppen! Tänk vad jag väntat på detta!  Dumt nog hade jag ju inte kameran med mig eftersom ajg inte hade koll på att hon skulle lägga till här idag så bilderna är tagna med mobilen. Min favorit båt och världens näst största conteinerfartyg

Eleonora är 398 meter lång och 56 meter bred... man kan säga att den "lilla" tankern Tess (SE) ser väldigt liten ut... den är "bara" 44 meter lång :D  haha

Sjöfartsverkets Argos låg vid Tånguddens hamn där jag var och tog bilderna ifrån, kul att se den lilla båten i verkligheten!

Till och med Stena Scanrail ser liten ut brevid henne. Den röda tankern som kör precis framför Stena Scanrail är 144 meter lång, även den ser ju inte mycket ut för världen :D

Bästa Smögen

--2012-07-24 -- 19:20:23--
Bästa Smögen!!!!

Jag har haft en kanonhelg på det bästa stället i världen! Det har varit fint väder hela helgen och jag har gått på promenader, gått på bryggan, hälsat på på dykcentret (ingen dykning denna helg för mig), varit på Sjöräddningens dag, träffat vänner och  festat natten lång...

Här kommer ett urval av bilder från helgen

De här två första är från kvällspromenaden jag tog på torsdagskvällen när jag anlänt, gick längst ut på Kleven och kollade på solnedgången. Fint att sitta där. Smultronställe. Dock hade jag bara mobilen, därav kvaliteten.
Alla foton nedan är tagna med kameran, är så nöjd med nya kameran!
Clas Malmberg var där  (marinbiolog) och plockade upp lite olika djur som man kunde kolla på i karet, det var kul, finns mycket att se på bästkusten! Detta är från första dagen, den sista var det fullt med djur :DDykbåten lastadInte så mycket vind idag :D det gillas, dessutom massa sol! :DChristians katt Sune, en riktigt rolig katt :DRasmus virkning kolla in deras sida här!  G-KnitFredagkvällens middag :D mmmm, smaskens! Därefter gick Lisa, Daniel och jag till Bremers och lyssnade på Svinbra och drack ölRescue RotaryRescue Olle BohlinRescue-runnern ska visa hur de räddar en människa ur vattnet med hjälp av denJag gick upp till lotsutkiken i väntan på att SAR helikoptern skulle komma och visa hur de vinshar upp folkLugna gatan=bästa gatan, söndagspromenaden gick via Makrillviken och sedan ut på Kleven och Smugglarviken

Tozzie får avsluta bildregnet, längst ut på Kleven i vinden som ökade i styrka under eftermiddagen :D

Som sagt så är jag mycket nöjd med min helg och såklart längtar jag redan tillbaka!

Smögen

--2012-07-19 -- 10:00:00--
Åker till Smögen efter jobbet idag så inget liv här förrän jag kommer hem igen :D
Jag ska ha det underbart!

Tripp till Marstrand

--2012-07-17 -- 20:45:40--
Igår blev det den tripp till Marstrand med Magnus. Han hämtade upp mig på centralen vid två eftersom jag slutade då. Jag hade bestämt att jag ville ut till havet eftersom det skulle blåsa så mycket och jag vill så gärna känna lite havslukt och vinden i kroppen!  Så det blev en blåsig men solig och fin promenix där.

De snabba tävlingsbåtarna låg uppradade :DVind i seglen! Jodå, jag såg den stora båten vid horisonten :DMysiga stigar kan man hitta på den ön En Elinor framför fästningenEn Magnus framför Champangen (såklart) :D :D :DVi hittade även till detta fina zoo, fina Lejon och Björnar när inne! ;)Elinor är glad för sin glass, så glad att hon gav kinden lite också. Blåbärs cheesecake och texas fudge var smakerna på mina glasskulorSåklart var man ju tvungen att kika på lotsbåtarnaÄlskar havet!

På kvällen blev det sillmiddag på min gata :D Annelie, Janne, Magnus och Daniel och jag. Smaskens kan man säga! Magnus hjälpte mig med att fixa bredband också så nu går det undan :D eller iaf snabbare än det mobila, han ska få fixa med min dator också så den blir snabbare också. Blir nog bra.
Min sillhylla i kylen är lite mager nu men det ska åtgärdas snart, är ju helt galen i sill :D

en mycket trevlig dag var det!

peace out

Lite jobb, lite båtar och lite Jo

--2012-07-17 -- 20:19:32--
I dag har kameran varit med hela dagen så tänkte väl presentera dagen med mer bilder än text :D

Vi börjar med jobbet...

LisebergstunnelnLiseberg stationMötande tåg i tunnelnServeringsvagnen, märks att det är semester för många nu för det var väldigt lite resenärerBergsgårdApelvikenEfter jobbet så gick jag och tränade och därefter gick jag dit där Älvsnabben lägger till vid Rosenlund och läste Scandinavian Tattoo och värmde mig i solen. Kollade så klart in båtarna också. Spaarneborg ligger inne nu så då blev jag glad :DSpaarneborg. Ett ro-ro fartyg med Nederländsk flagg.ArdeaSen kunde jag skymta Poseidon borta i frihamnen också och sen är det mina kära trålare som ligger bakom. Tor-Ön är tydligen ute och fiskar men Torland, Bristol och Polar ligger på sina platser :DStena Danica ligger på sin plats och längst bort kan man skymta katamaranen Stena Carisma som är på ingång. Ombord på henne befinner sig min filur Jo!!!!! Har inte träffat henne på evigheter och sååå kul att se henne igen!Vi bakade och tog maschmallows till förrätt :DKolakakor! MUMS!
Tog också en promenad i fina vädret i slottsskogen och kollade in sälarna som faktsik visade sig mycket idag och simmade runt och plaskade :D  Massor med gott prat han vi med och det kändes verkligen inte som att det var nästan ett år sedan vi sågs senast! Underbart att träffa henne igen!!!   <3

Det har varit en lång dag idag, började kl 4 och den slutar nog ganska snart tror jag. Lite trött. I morgon börjar jag inte förrän halv tolv så då får jag sova lite längre, ska bli skönt, känns som att jag sovit lite lite senaste dagarna. PÅ TORSDAG KVÄLL ÅKER JAG TILL SMÖGEN!!! JÖSSES VAD JAG LÄNGTAR!!!!!

Lite löpning

--2012-07-15 -- 20:23:41--

Fick ju tipset att ha musik i öronen när jag springer så går det fortare... och jodå, det gjorde det allt! Jag sprang samma runda som i torsdags (6,8 km) och denna gången stannade klockan på väldigt precis 40 minuter (43 förra gången) :D  lite förbättring i alla fall! Blåser ganska mycket också, gick tungt ibland tyckte jag. För att inte tala om uppförsbacken som är sista anhalt på rundan...jösses!!!

Jobbar på att klara Midnattsloppet på en timme.

Omplantering och badmössa

--2012-07-14 -- 18:51:31--
I går efter att ha jobbat kl 5-11 blev det en sväng till gymmet och sedan tog jag vägen förbi Blomsterlandet. Kände att det var dags att plantera om mina Benjamin Fikusar... så jag införskaffade två krukor och 10 liter jord. Tung att cykla hem med den lasten, men klarade jättebacken, dock hade jag andnöd och mjölksyra som attan när jag väl kom upp och hade nedförsbacke :D

Större krukor och ny jord, nu kanske de blir ännu större! Det gillas!

Har även klippt ner lite av dillen och fryst in, blir gott att använda sen i matlagningen! Annelie ska få lite också, vi ska byta kryddor, hon har många på sin balkong!

Man kan ha kul med en badmössa! Testade Annelies som hon hade på Vansbrosimmet. Jösses vad jag skrattade!  Koncentrationen var hög för att få på den!

När man tog av den blev håret alldeles elektriskt! :D haha

Jag var hos Annelie och Janne och käkade lasange. Magnus var också med och sen kom även Lisa och Daniel. Så trevligt så! Trivs så bra i det sällskapet!

I dag på jobbet har det varit en del att göra, men inte så man blivit stressad eller så och det är ju bra. Mest gått runt och pysslat med allt som ska göras i maklig takt. Dock varit på lite bittert humör men sånt går ju över. Blir nog tidig kväller denna dag då samma jobbpass väntas i morgon, har inte sovit så mycket senaste två nätterna heller så kan vara bra att få lite extra sömn, tror nämligen att jag somnar som en klubbad säl i kväll!

Ny kamera!

--2012-07-12 -- 19:25:45--
I dag tog jag en promenad till  Backaplan. Först till Hornbach för att köpa växtnäring till akvariet och två ramar. Sen gick jag till Expert outlet vid Hjalmarbrantingsplatsen och införskaffade ny kamera.

Har bara testat kameran på mina växter på uteplatsen och någon på mig själv. Får ta en promenad i morgon kanske och se hur den reagerar på det :D  nöjd än så länge i alla fall, liten och smidig.

De blommande pelargonerna, olivträdet, mig själv, min middag och min fina dill. Det är lite gräslök där på kanten också men den har jag flyttat på nu så den har egen kruka, kanske blir piggare då.  Så än så länge är jag nöjd med kameran!

Har även tagit en löptur idag. 6,8 km (enligt eniros mät sträcka grej) på 42 minuter, gött men väldigt varmt! Får ju börja få ordning på detta så man klarar av Midnattsloppet den 25:e augusti :D

peace out

Hönö med trålare och diseldoft

--2012-07-11 -- 19:39:34--
Första delen av dagen var lite bakis då jag och Freddan drack väldigt mycket vin igår, men trevligt var det och gott med tacos.

I dag är det ju min namnsdag också så Grattis till mig själv :D Vi åkte ut till Hönö på eftermiddagen och promenerade lite, så Tozzie fick långpromenad. Mycket folk var det där! Jag blev lycklig av trålarna jag fick se och diseldoften som drogs in genom näsan. Avslutade dagen med Indisk mat och slappa på soffan.

Det var en större trålare där också men bilden blev så kass, sprickan i kameran på telefonen förstör ju en hel del! tror jag ska investera i en kamera!

klart nöjd med min dag!

Broöppning idag igen :D GG 218 Västfjord

--2012-07-09 -- 19:52:38--
På väg till jobbet idag fick jag åter hamna mitt i broöppningen. Dock fick jag trampa på som sjutton uppför då jag såg att den var på väg att stängas. Ville ju så gärna se båten!  Jag hade tur att den gick ut mot havet så jag var på rätt sida :D   Denna gång var det lilla Västfjord. En ganska stor trålare (40x10 meter) som hör hemma på Öckerö om jag inte fattade helt galet.  Tror att det är den som legat på varvet men det har varit svårt att se.

Dagen på jobbet var segt och jag kände att jag inte han med att göra allt jag ville, kändes hela tiden som att jag glömde saker. Lite nere känner jag mig också. Var och tränade efter jobbet för jag tänkte att jag skulle bli på bättre humör och lite bättre blev det. Gjorde renskavsgryta till middag och det blev smaskens!  Just nu är det ännu lite bättre och jag ska lyxa till det med efterrätt idag. I morgon kommer Freddan och då blir jag ännu muntrare! :D

Middag

--2012-07-08 -- 21:45:28--
I kväll fick det bli lite sill och potatis igen. Smaskens!  Köpte årets smak från Abba härom dagen och den var riktigt god! Fläderblom och citron. Hade också sommarsill.

Jag är i alla fall lite pigg nu, eller bättre ska jag säga. Skönt att jag börjar kl 11 i morgon! Jag har suttit och kollat på barnkanalen större delen av dagen och legat på soffan, Vi på Saltkråkan och sista avsnittet av Bröderna Lejonhjärta. Jag åt ju liiiite vitlök igår också. De hade sånna marinerade vitlöksklyftor och jag åt några till att börja med men ju längre kvällen led och ju mer öl jag fick i mig desto fler blev det. Skojar inte när jag säger att jag sammanlagt har ätit minst 2 hela vitlökar.  Dagens fisar luktar inte gott kan jag säga!  Jösses!

Mmmm, sill!!! :D  kaviarmacka hör ju också till favoriten :D

Dykning lördag 7/7-12

--2012-07-08 -- 15:28:06--
I går blev det heldag med lite dykning i Guillmarn. Vi var till Skår och sedan till Ormestad. Kul med Ormestad! där var det längesen jag var, Amelie och jag brukar undvika den platsen då man måste betala till en gubbe för att han ska öppna bommen och det är inte alltid han är hemma. Sen så är det ganska långt ytsim.

Jag åkte med Erika upp och där mötte vi Lisa, Daniel, Magnus, Angelica, Janne och Patrik. Alla dök första dyket men det andra dyket droppade Janne och Erika av och Frida tillkom, Janne hade sällskap av Marcus på land, Fridas sambo som inte dyker (än).

Jag dök första med Erika och andra med Patrik. Ormestad är häftigt så det är bara vägg och man inte ser någon botten, alldeles mörkt och det är mycket överhäng och massa växtlighet att kolla på.

Lite bilder följer här på dykarna från andra dyket.

Mycket bra lördag som avslutades med grillning på Arbogagatan. Det blev en trevlig kväll/natt som varade till kvart i fem på morgonen, det var då jag trillade i min säng somnade som en sten. Idag, söndag är Elinor en väldigt stenad Elinor

peace out

Nu blir det blött igen :D

--2012-07-06 -- 20:58:25--
I morgon blir det lite dykning igen! JIPPII  känns otroligt bra att komma i vattnet igen, är ju en hel månad sen sist, alldeles för länge om du frågar mig. Vi ska ses en massa vänner vid Rotviksbro och bestämma där vilken plats det blir, sen är det två dyk som väntar i Gullmarn. Planer att ta julkort finns också, Magnus har med kamera och jag har lånat en tomteluva av min kära kollega :D

På kvällen blir det grillning i en trädgård på Hisingen, najs!

Martha

--2012-07-06 -- 19:50:19--
Tänk vad lycklig jag blev idag när jag trampade uppför Götaälvbron och signalerna börjar blinka och klockan plingar :D  JIPPIII  BROÖPPNING!!!

Jag har ju alltid oturen att komma precis efter, när de håller på att stänga, men idag lyckades jag tajma precis :D  Det var lilla Martha som skulle förbi (75 m x 12m) :D   destination Kragerö i Norge :D  Så fin ju!  Kände inte igen flaggan men det står Domenica och det vet jag inte riktigt vad det är någonstans. Den har tydligen haft svensk flagg också, då hette den Windena. Spännande!

Man såg antennerna sticka upp ovanför vägbanan när den körde under bron :D hur coolt som helst!

Jag blev glad och det gjorde inget att det började regna på mig på min färd hemåt :D  Sen kollade jag på sista minutrarna av Howl's moving castle som jag började kolla på för några dagar sen, kan inte förstå hur en tecknad figur kan vara så snygg!!! ojojoj, japanska tecknade filmer är bra, Totoro är kanon också ju!  Sen skulle jag kolla på Torkel i knipa men somnade efter 10 minuter och när jag vaknade var den slut :(   får titta på den en annan dag, den är ju så rolig! :D

Vinkväll

--2012-07-04 -- 19:41:50--
Jösses vilken varm och härlig dag det varit idag! Jag har ju varit inne i packen mellan 11-17 och är där det AC men när jag slutade var det dock gött att komma ut. Skulle kanske ha tagit shorts i stället för jeans i morse men var något förvirrad då jag försov mig lätt...

Jag kom hem vid ett, halv två i natt för jag var hos Annelie och drack vin. Det började med att jag kände mig tragisk som pimplade vin själv på måndagskvällen. När jag tömt en flarra själv så meddelade jag Annelie att jag kommer och gör tacos på tisdagen. Det var taget och hon i si tur bjöd Lisa och Daniel. Det blev en lyckad kväll och väldigt gott! Lisa och Daniel bröt upp efter mat och lite snack på bästa balkongen men Annelie och jag pimplade vidare och satt långt in på natten. Janne gick och la sig. Vi pratade om allt möjligt, bl a sorg och det fälldes lite tårar men det kändes bra ändå.

Jag tog buss hem och har lite minnesluckor har jag märkt... men kom i alla fall hem och somnade gjorde jag inte förrän vid fyra för jag snackade i telefon och smsade massor... en bra natt! Jag är ändå nöjd trots att det bidrog till lite stress till jobbet, men jag kom i tid.  Har gått och blivit lite smygalkis tror jag.

I morgon är det jobb 5-17 så kvällen blir nog tidig här idag. Ska lyssna in mig lite på Ågrens Kapell och sen sova.

30 juni 2012 Amelie och Carls Bröllop

--2012-07-01 -- 21:22:16--
I går var det Amelie och Carl som gifte sig och det var hur fint som helst och hur kul som helst! Nedan följer lite bilder, inte av bästa sort men de duger.Bröllopsbilden av finaste modell ;)   Dansk, Svensk, Sydafrikansk flagga fladdrade i vinden och självklart var dykflaggan monterad i bak också :DAmelie och hennes föräldrar :D

Fjelldalens slott. Festen var i en byggnad intill och jösses vilket röj det var! Hur kul som helst! Jag dansade och hade så skoj! Blåsorna jag har på fötterna är inte att leka med, en av dem har gått sönder och svider som sjutton!

Jag har haft det kanonkul och träffat massor med roliga människor!
Detta är även för mig en oförglömlig kväll!