Svets och målning

--2015-07-17 -- 16:47:00--
Var med när Bengan skulle svetsa upp hållare till ett par backspeglar framme på backen.  Var lite brandvakt kan man säga. Det är båsen Lennart som vill ha backspeglar så han ser spelen med trossen bär han kör. Där på backen så används alla tre spelen och när man kör från babordsidan så ser man inte spelet på styrbord.

Backen sett från två olika vinklar, babordsidan.

Nu när det är fint väder passas det på att målas i massor. Snyggt blir det! I Trelleborg var det inte så mycket last en dag så Mårten fick passa på att måla ankaret och lite längst med sidan.

Finns lite smått å gott att pyssla med. På morgonen i Travemünde är det ganska lagom att bara vara två på lossning och lastningen lådor. Då har jag passat på att städa lite på poopen och deck 5, nästan rent kan man säga.

Förtydligande av ord. Backen är längst fram på fartyget där ankarspel och förtöjningsgods finns. Poopen (poopdeck) är längst bak där förtöjningsgodset finns.
De har fördelat det så här att de som sköter backen vid ankomst och avgång är på deck 1 och 3 och lastar/lossar och de på poopen sköter deck 5.

Snygga bilar

--2015-07-16 -- 19:40:25--
Man hör hur det mullrar borta vid rampen och så skymtas en mycket väl omhändertagen Dodge Custom Royal som sakta ryllar ombord.  Då blir man glad.  Liten senare kommer det en till. Denna gång en Plymouth Roadrunner. Då drömmer man sig bort för några sekunder innan det är dags att vinka fram nästa peraonbil i ledet.

Idag har jag fått köra spelet med trossarna också.  Avancerat från att kasta kastlina till att köra ut tross, stort steg i min lilla värld.

Där i lilla 'buren' manövrerar man spelet med trossen :-)

Haft många fina dagar på havet och vi har passat på att måla deck. Skitkul tycker jag men lagom kul tycker matroserna.

Dagarna rullar på, varit här i snart sex veckor nu.

Bogserbåt assisterar

--2015-07-09 -- 21:41:22--
Idag har varit en gungig dag. Vi hade ca 17 m/s när vi närmade oss Rostock och riktningen var lite tokig så vi skulle blir 'bortblåsta' från kajen. Det här var bara positivt för mig för följden blev att vi fick ta assistans av en bogserbåt. Jag blev så glad! Tror jag var den enda på hela Peter Pan som blev glad haha.

Det var granna Fairplay II som hjälpte till att putta oss mot kajen medan vi förtöjde.

Tidigare på morgonen fick vi bunker också.  Det var snygga Fjord One igen som fixade det.

Blåsig var även övergången mot Trelleborg.  Var i gymmet för har några timmar ledigt mellan Rostock och Trelleborg. Gick inte så bra, kan säga att det är en utmaning att gå på löpband när det gungar, att springa gick inte, då valde bandet själv att lägga av. Lyfte lite skrot också men nere där gymmet är, längst ner i båten och väldigt långt förut, gungade det så man blev alldeles yr haha, så blev ett kort pass.

Har varit spännande att kasta kastlina också när det blåser så, man vet inte riktigt var den hamnar, hur vinden styr den, utmaning :-)

Trivs väldigt bra men har hemlängtan.  Tur dagarna går så fort!

Sommar sommar sommar

--2015-07-03 -- 19:01:27--
Snart har det gått fyra veckor av denna praktik, sju stycken kvar...

Jag har det hur bra som helst!  Vi har stundvis haft girlpower på bryggan denna vecka med styrman Ida, matros Therese och så ja då.  För närvarande trivs jag med alla ombord.  Lär mig nytt hela tiden vilket är jättekul!

Nu har jag gått dagvakt senaste tiden så det är tidig morgon varje dag, 04.00 börjar jag. Väldigt fint med soluppgång de dagar när det inte är molnigt!

Igår på eftermiddagen så jag ett fartyg jag känner igen, händer ganska ofta men igår var en sån gång när det är extra kul. Vi körde nämligen om Shetland Cement som var påväg till Surte. Ligger i Göta älv, mellan Göteborg och Kungälv.  Henne har jag sett några gånger på älven. Igår var det ju lite avstånd så på bilden är hon mini men tar med den ändå  :-)

På väg in i Travemünde idag. Strålade sol och jättevarmt!  Sommaren är här, fått lite solfärg, snygg T-shirt-bränna haha.

På väg ut från Travemünde efter lossning och lastning satt jag och Therese och dinglade med benen och göttade oss på backen i väntan på att vi skulle passera sista bojparet så vi kunde säkra ankarna.

Underbart att sommaren är här!