EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2016-05-18
19:17:26

Solhöjd och amerikansk fotboll

Tänk vad mycket bättre allt känns när solen skiner och man känner att våren är här på riktigt! Det är ljust på morgonen när man stiger upp trots att det inte gått så många timmar av dygnet än. Underbart!

Vi har övat massor i skolan på att ta solhöjd med sextant. Det är klurigt! Vi har ju ingen horisont att mäta mot (som man ska) så vi har en tallrik med sirap som vi så ska hitta reflektionen av solen i och då få fram vinkeln, på så sett får man sin position. Att vi har sirap är för att det är trögflytande och det blir inte krusningar på ytan. Jag kom som närmast 3,5 sjömil från skolans position, ungefär 6,5 kilometer... helt ok men jag hade gärna lyckats bättre! Hoppas jag kommer på någon båt någongång som har sextant ombord så jag kan prova på riktigt! Det är inte så vanligt längre eftersom man har annan utrustning ombord som visar position.

Åkte med Älvsnabben häromdagen också och så här ser det ut när torrdockan är borta.Har inte tittat på det innan så det var intressant att se.


I söndags spelade Göteborg Marvels damer hemmamatch på Backavallen. De spelade mot Örebro och resultatet blev vinst till bortalaget. Jag bor precis vid planen så lätt att gå och titta. Jag var på deras allra första match förra året och har inte hunnit gå på fler sedan dess så det var roligt att se deras väldiga förbättring sedan sist. Laget har inte funnits så länge, de bildades 2014 och spelade sina allra första matcher förra året. Jag börjar förstå lite av amerikansk fotboll i alla fall. Sjukt kul att kolla på! Är sugen på att spela själv men måste inse att tiden inte räcker till, ibland vill man helt enkelt för mycket :-( 




På lördag springer jag Göteborgsvarvet så då får jag se om min träning har gjort några underverk. Satsar på att springa under 2 timmar, det är det målet jag haft sen jag anmälde mig förra året så det håller jag fast vid, tror det kommer gå :-) Jag har märkt att jag ser helt annorlunda på löpning nu än vad jag gjort innan och jag tycker det är superkul!

peace out
Kommentar:
2016-05-20 @ 11:51:04

Sv; Hahaha visst är det så! Paniken! 😂
Tack va kul att du tycker det! Tror du har en hel del motivation i dig om du ska springa det varvet! Hoppas det går bra för dig!
Bara fokusera på målet! 💪🏻

Men mysigt!
Och ja solen gör så himla mycket för energin nu! 🙏🏻

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: