EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2016-06-03
17:49:00

Sista tentan skriven, besviken

Ja, jag blev ju godkänd... men är inte glad. Det är lite underligt men jag ska ta det från början.
 
Jag har pluggat jättemycket inför den här tentan och det har varit roligt. Jag tycker mycket om matte så det här är en kurs som har varit väldigt kul. Det är Astronomisk Navigering och Oceanpassage vi har haft nu. Det är som jag sa mycket matte och sjukt intressanta ting att lära sig! Dessutom är vår lärare i ämnet sjukt bra! Hans pedagogik passar mig perfekt! 

Jag har inte kunnat vara med på så många föreläsningar då jag har haft obligatoriska moment i sjukvårdskursen samtidigt, kasst att läsa dessa kurser parallellt! Dessutom är navigeringen en spärrkurs inför åk 4 vilket innebär att man måste ju klara den. Men sånt är livet när man läser med individuell studieplan verkar det som, har tappat lusten att engagera mig att försöka förbättra något, känns som att ingen bryr sig ändå... mejlade skolan förra året med mina synpunkter och fick ett 'Tack för dina synpunkter' tillbaka. Sen är det kaos igen. Orkar inte.
 
Jaja, jag har i alla fall lagt ner väldigt mycket tid på att försöka förstå allt och räknat i massor, som tur är har han sammanfattat föreläsningarna i text så det har ändå gått hyfsat bra att hänga med även om man missat föreläsningar. I onsdags satt jag och Felicia i skolan och pluggade och gick igenom allt för att se så vi hade koll. Det var en del som vi båda missat föreläsning för, kompositsegling och kordakurser, vi fokuserade inte så mycket på det för vi ansåg att det andra var bättre att få stenkoll på så nära inpå tentan. Kollade ändå snabbt då vår lärare sagt att det kommer en uppgift med det. Allt kändes bra när vi var klara för dagen.

Torsdag morgon och tentadags. Allt känns bra och så tycker också Felicia, vi fick dubbelkollade några få saker innan det var tid att börja skriva. Vår lärare har en väldigt finurlig del i den här pedagogiken han använder och det är att när vi skrivit tentan så för vi över våra svar i en svarsmall som vi sedan skriver in digitalt och får på så sätt tentan rättad direkt. Efter att tiden för tentan är slut så har vi återträff då man kan få "upprättelse" om man inte är nöjd, det kan ju hända att man råkat skrivit fel när man reggat det i datorn, då kollar man igenom det på tentan så kanske det visar sig att man hade rätt ändå och kan få något fler poäng. Bra system!

Jag har alltså suttit och skrivit i 5,5 timmar och kollat igenom och känner mig nöjd. Hämtar en Ipad och skriver in svaren. Man ska ha 80% för att vara godkänd, i det här fallet ha 24 poäng... Jag får 23 poäng. Jag hade lust att bara gå och gräva ner mig, hur var detta möjligt? Jag kunde ju allt! Ja, förutom det där som jag nämnde ovan... Jaja, jag gick på tillfället efter och fick se vad jag missat på. Jag blev så arg och besviken på mig själv. Det var slarvfel av det mest dumma slag man kan tänka sig, saker som jag var stensäker på. När han tittade på uppgifterna så fick jag 0,5 poäng på två uppgifter så ett godkänt fick jag, skönt, men jag är inte nöjd. Det var en jag räknat allt rätt men kollat fel på ett värde i en tabell så fick fel svar pga det. Sen var det någon position som jag hade rätt på men inte var inom intervallet han satt som rätt i datorn, han hade satt 079-081 grader och jag hade 082, han ansåg att det ändå var rätt och att han varit snål. Han blev min dagens hjälte igår! 


Jag kan som sagt inte känna mig glad ändå, jag har höga förväntningar på mig själv i många lägen vilket är både bra och dåligt. I det här fallet handlade det inte om högt betyg utan bara att få visa för mig själv att jag faktiskt kan det där, jag vet att jag kan det! Få det bekräftat. Jag ville bevisa det. Att ha fått en stark 3:a och inte en precis på gränsen 3:a, det hade i det här fallet stor betydelse för mig. De högre-betyg-uppgifterna som fanns kunde jag ha klarat, den ena visste jag hur jag skulle göra, men tiden började lida mot sitt slut och jag fick det inte att stämma hur jag än gjorde, blev halva uppgiften rätt men det räckte inte. På de uppgifterna var det 100% som gällde med snygga lösningar för att få poängen. 

Ja, jag kommer fortsätta vara besviken på det här. Det kommer nog dröja lite innnan jag kommer över det. I augusti kommer en ny tenta att besegra, bara teori så jag ska läsa järnet i sommar. När skolan drar igång igen i september så ska jag inte ha en enda tenta släpandes! Det är målet!

Idag kom senaste nummret av Båtologen, tog en filt och gick till en gräsplätt och njöt av solen och god båtläsning. Hade med ett halvt paket glass också, det är ju ändå "sommarlov"

Ska jag glädjas lite åt något tentaresultat så är väl det att jag fick alla rätt på sjukvårdstentan...
Helt okej


peace out
Kommentar:
2016-06-05 @ 19:25:00
#1: Daniel

Förstår om du blev besviken på missarna men du klarade det ju och kunde det ju, fast lite surt att du inte fick visa det på tentan förstås. Med din inställning kommer fortsättningen att gå som på räls ska du se. Njut nu av sommaren och försök att få dig några fina turer med Danica.
Ha det bäst :)

Svar: Ja det är surt när det blir så där. Men nu får jag börja fjärde året i alla fall då detta är en spärrkurs, Jag ska göra mitt bästa för att komma över det :-) var faktiskt på tur Skagen över dagen igår söndag så fick klappa både på Danica och Jutlandica :-D
EllenElinor

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: