EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2016-06-06
13:23:00

Muntras upp med Skagen

För att fira att skolan är över för en stund framöver så tog jag om min kära vän Amelie en tur till Skagen över dagen. Söndagen bjöd på strålande väder och en fin resa med den fagraste av dem alla: Stena Danica
 
Härligt att få se horisonten igen 


Baren under seglet på deck 9 är öppen, trevligt men vi nöjde oss med att titta på propellervattnet och utsikten


Klassisk bild :-)
 




Land i sikte!
 
Lämnade ett soligt Göteborg vid klockan 9 och anlände ett soligt Fredrikshamn några timmar senare. Åt en räkmacka och wienerbröd ombord för att sedan fylla på med Fish 'n' Chips när vi kom fram till Skagen. Mitt i blickfånget var HG62 Beinur, en stor och stark dam. 


 
 
Storleken mindre men de var så fina, måste få vara med på bild de också
 
 

Jag fick också se HG265 Asbjørn på riktigt! Det är för närvarande Danmarks näst största fiskebåt om man listar efter tonnage. Hon är 75x14 m vilket ger en fjärdeplats på listan över Danmarks största (länk). Väldigt stor och allra helst hade jag velat se Gitte Henning men det får vänta, hade i alla fall tur att se henne i torrdockan i Fredrikshamn i vintras, inte så nära men jag har i alla fall sett henne. Såg på AIS:en att hon är i Skagen just nu i skrivande stund, rackarns! Får bli en annan gång.





 
Några bogserbåtar skymtades också
 
 
 
Det blev en promenad längst gatorna i Skagen och eftersom att det var söndag så var det väldigt lugnt och skönt. Vi körde sedan ut till grenen och gick på stranden ända ut till spetsen. Härligt att svalka fötterna. Dessutom fick jag se två LNG-tankers för första gången på riktigt. Har sett dessa på bild flera gånger då de ligger på redden där utanför Skagen för jämnan, Artic Voyager och Artic Princess var på plats denna dag. 
 
 
 
Stranden är lång och Skagens fyr ser liten ut där borta

På spetsen där två hav möts, Skagerack och Kattegatt slår sig samman :-D
 
Det var en hel del människor där som nöjt av sol och bad
 
Efter många timmar var det dags att ta Stena Jutlandica tillbaka till Göteborg. Mycket sol fick vi på oss och en härlig dag. Tittade lite på utsikten över Fredrikshamn innan avgång och njöt av kvällssolen. Många båtar på varvet nu, mycket fin syn.
 
Trötta men nöjda tog vi oss en smörgås och ett wienerbröd till middag och läste våra medhavda böcker. Fint avslut på vår dagsutflykt.

Kanonbra dag med bästa kompisen! Jag känner mig på mycket bättre humör, tänk vad gott sällskap i kombo med fartyg kan göra, min själ behöver sånt!

peace out
 
Kommentar:
2016-06-07 @ 11:13:33
#1: Daniel

Helt underbart ju, blir så avis på dig. På Torsdag är det min tur fast jag blir ju kvar i Fredrikshamn på The Reef, får bli Skagen en annan gång.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: