EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-09-23
20:14:00

Övning med Origo

Igår fick vi öva manövrering med M/S Origo som nu är tillbaka från Svalbard. Vi körde bort till Frihamnen och övade på att gå till kaj och sedan att plocka upp Man Över Bord (livboj). Det var väldigt roligt och lärorikt. Kan kännas enkelt att förstå i teorin hur man gör, jag brukar sitta med ett suddgummi och köra runt på bänken när vi haft tenta på det här men det är ju helt annorlunda att göra allt i verkligheten. Så vi hade en kul tisdagseftermiddag. Vi var fyra stycken som turades om. Två på bryggan och två på deck, sen bytte vi. Jag och Ina började på bryggan och jag körde först. Jättenervöst men skeppare Emil var med hela tiden och gav tips och kollade så allt gick bra.



 
Jag i full färd att ta mig in till kaj i Frihamnen :-)  Vi övade så kallad "crabbing" dvs. man kör båten i sidled och lägger till. Så det är fram och back om vart annat och bogpropeller. Rodret ska stå åt babord om vi vill till styrbord eftersom att om rodret står till babord rör sig aktern åt styrbord och sedan håller man emot med bogpropellern eftersom att fören vill röra sig år babord. Vid back-manöver sker inget flöde över rodret och gör att vi inte får någon verkan där men eftersom att Origo har högergängad propeller så får vi kraft åt babord när vi lägger back och då åker ju rumpan ut igen. Det var lite trixigt men gick fint.
 

Ina plockar upp vår kompis livbojen som trillat över bord. Nu är vi på deck och de andra två är på bryggan och kör.
 
 
Nu är det snart dags för sista dockan på gamla Götaverken att lämna Göteborg. De holländska bogserbåtarna Norne och Viking ligger på plats och är redo att påbörja bogseringen. Känns tråkigt. Det var tal om att den skulle bogseras idag onsdag men det har blivit uppskjutet.
 
 

Torrdockan, snart ett minne blott
 
Hoppas jag får se när bogseringen sker, känns fånigt men vill på något sätt säga hejdå.

peace out
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: