EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-10-06
20:44:40

Vinga Safir och bogserbåtar

 
På förmiddagen hade vi el-lektion på Maritiman, ganska meningslös om jag får säga det själv... fick i alla fall se Vinga Safrir passera, en tanker som var påväg upp mot Vänern, Skoghall för att vara mer exakt. Så besviken att min mobilkamera är kass! den har fått bra recensioner vilket jag tycker är märkligt för blir förfärligt. Hade det inte varit för att vår lärare hade genomgång hade jag tagit upp min lilla kamera som jag råkar ha i väskan men kände att det kanske skulle bli för mycket...
 
Efter lektionen på Maritiman så väntade en föreläsning om bogserbåtar och som jag har längtat efter detta!  Han som höll i föreläsningen har jobbat länge på bogserbåt här på västkusten men har nu gått över och är lärare på heltid, han är också med när vi kör simulator. Det var hur intressant som helst och jag lärde mig lite nytt. När han pratade om konventionella bogserbåtar och ASD tugs så kände jag igen det mesta men när han kom in på tractor tugs med Voith Schnider framdrivning så blev det genast mer intressant för på det området är jag inte lika påläst så lärde mig massor och jag har nu ett slutmål på vilken typ av tug jag vill vara på när jag blir stor!
 
Mycket intressant föreläsning!
 
Simulatorkörningen idag drog ner mitt humör. Inte alls nöjd med den. Tycker inte om att känna att jag inte har full kontroll. Har kanske för höga krav men så är det. Blir sur och nere när jag inser att jag inte kan allt på en gång som jag själv tycker att jag bör. Vi var udda antal idag så jag fick köra själv. En av lärarna kom in och agerade rorgängare till mig men fortfarande fick jag hålla koll på allt, dubbla uppgifter för jag fick vara både 'navigator' och 'co-navigator', bara just handstyrningen som han skötte. Fick ge roderorder och samtidigt hålla koll i radarn och kolla ut så vi girade rätt, fixa radarn för nästa kurs... många små grejer att hålla reda på och jag fick ju göra det på både styrbord och babordsradarn vilket blev lite springande. Det gick ju bra men det kunde gått bättre om jag haft bättre koll. 

Känner mig bara väldigt bitter ikväll så efter en löptur med AC blir det soffan och tv:n. Ledig i morgon så då kan jag planera vidare med plugg och få lite rätsida på det hela.
 
Peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: