EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-11-28
16:55:58

Ljusslinga och övningsköra

"Ja, då kör du i morgon då Elinor"  det sa skepparen innan han gick för att äta i söndags. Jag blev lite paff, jag har ju knappt varit på bryggan något. Trodde att han skämtade först men förstod sedan att så var inte fallet. Den styrman som satt då tyckte naturligtvis detta var väldigt skoj och slängde fram två böcker med hur instrumenten fungerar och annat smått och gott.  Sen fick jag ett häfte med rutterna vi kör. Där stod kurser och girradier men styrman sa att de inte stämde så bra utan att man fick köra på känsla också.  Inte ha en girradie under 1,3 M   när giren påbörjas för då lutar vi för mycket, dumt att duka av i resturangen...

Jag var så arg hela dagen, mest för att med mina höga krav på mig själv så kände jag mig kass för att jag inte fattade hur detta skulle bli genomförbart då jag inte vet hur något fungerar där på bryggan. Söndagen var hemsk! 

Så blev det i alla fall måndag och jag var på plats. Nu var de snälla och hjälpsamma så körningen gick ju bra. Styrman ställde frågor hela tiden och jag hade hjärnsläpp, har en tendens att råka ut för sånt när det passar som minst. Jag fick tips också och lärde mig en del.

Fick äran att köra på tisdagen och onsdagen också. Gick bättre och bättre. Det övergick från att vara en press till att vara kul.

En blick på radarn och ECDIS:en

Vi har också ägnat veckan till att få ordning på ljusslingan som ska sitta uppe nu över julveckorna. Ett större projekt än man kunnat ana, det var inte bara att sätra upp så att säga. Det har krånglat en del men nu sitter den uppe.



Snart är det jul och snart är vi på varv i Polen

Grått och mulet i morse när vi lämnade Göteborg. Dock lyste S205 Ceton upp min morgon då vi mötte henne precis vid Nya Varvet.

Veckan har gått fort. Känns som att tiden flugit fram! Sprungit massor på löpbandet i gymmet också,  orkar mer och mer! :-D

Peace out 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: