EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-12-12
21:25:45

Halva tiden med Danica

I onsdags var det halvtid ombord. Fem veckor har gått i rasande fart! 

Veckan som varit jag gått med styrman Johan. Det har navigerats, lastplanerats och jag har också fått lasta. 

När man lastar så börjar allt med att vi får avisering om alla bokningar så man kan planera lastningen. Sen när det är dags att börja lasta så kollar man med speditionen vad som är incheckat och vad som saknas eller blivit påbokat. Vi kör en del farligt gods och då frågar man om de är på plats och också om några bokade lastbilar som vill ha ström kopplat finns inne. Gällande farligt gods så får man kolla om det gäller något särskilt för just det ämnet ex. placering. Man pratar sedan med kajen och så skickar de det som jag beställer. 

Det är lite virrigt  i början tycker jag men Johan har varit pedagogisk och bra! 

Jag har sett bogserbåtar denna vecka också.  Glad Elinor! Igår, fredag fick jag en vinkning från Svitzer Tyr är vi mötte dem, ännu gladare Elinor 





Mötte Frog Cygnus som puttade en pråm

Fredagens morgon fick sig en överraskning då vi fick ovanligt möte. 
En Holländsk ubåt, Walrus S802

Idag lördag så fick Essen Express assistans av Svitzer Oden och Svitzer Tyr 

Svitzer Oden 

Svitzer Tyr 


Efter allt kasst väder som varit den här veckan så kändes det skönt och uppmuntrande med finväder och lungt hav. Att möta bogserbåtar gör ju inte saken sämre. 

Har fått i uppgift att kolla igenom alla sjökort som vi behöver på resan mot Polen och varvet. Tittat efter var man ska göra rapporteringar, till vilka och radiokanaler, tittat om det finns några notiser i de områden vi ska köra. Det är roligt, ska fortsätta med det kommande dagar då jag inte kommit hela vägen tilll Polen än

Så snart har ännu en vecka gått och nya utmaningar ska besegras!

Peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: