EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-04-25
11:50:30

Det rullar på...

Nu har jag kommit över misstaget jag gjorde på juridiktentan, varit lite småsur kan man säga. Man kan väl säga att jag tog nog priset i tankspriddhet... väl i tentasalen inser jag att jag glömt författningssamligen till Sjörätten... den behövs ju för att hänvisa till lagparagrafer, för memorerat alla paragrafer har jag icke gjort. Suck! Jag kunde alltså bara göra civilrättsdelen. Hade ju tänkt slakta den där tentan totalt men det sket sig ju. Tror dock att den delen jag gjorde gick bra så har jag tur behöver jag inte göra om den i alla fall. Jag blir bara så trött på mig själv ibland! Men nu släpper jag den och behövs det så gör jag om den i augusti, nu satsar jag på det som är fram till juni. 

Det tar sig med Morsealfabetet, det börjar sätta sig nu, när jg ser en bokstav så vet jag hur den ser ut i morse och tvärt om. Har en app där man kan lyssna också, det är både sända och mottaga. Mottaga är svårare för det går ganska fort men ibland går det bra.  Jag har dock fått reda på att provet sker med ljus, har inte hittat något sätt att öva på det men letar lite. Kanske kan få någon att ställa upp och blinka med ficklampa åt mig haha.

Jag har lagt mycket fokus på matten. Tror det beror på att jag hittils tycker att det är lätt, det flyter på utan hnder och därför tycker jag att det är roligt. Vi har tre duggor nu innan tentan där man kan samla bonuspoäng till tentan, jag har tänkt ge järnet på dem, dels för att få de där extrapoängen och dels för att jag gllar sådana här test längst vägen för att hålla hjärnan igång och inte bli lat. Man kan få max 2 poäng per dugga så 6 poäng totalt i bonus om man klarar alla med full pott. Det motsvarar tydligen cirka en uppgift på tentan. Första duggan fick jag 5/6 poäng så nu ska det gå lika bra på de två resterande!

Meteorologin tycker jag är så intressant men samtidigt krångligt. Försöker sluka all info jag kan hitta och läsa samma sak på olika ställen, då får man olika formuleringar och på så sätt lär jag mig ganska bra. Jag satt på YouTube och ledade väderfenomen och hittade massor. Jag har hela tiden tyckt att kall- och varmfront är lite klurigt men hittade ett väldigt bra klipp!






Alla olika moln är också lite kluriga att komma ihåg men man får försöka hitta ett mönster så man minns. Bara att traggla på och nöta in dem. Samma gäller med havsströmmarna i Oceanografidelen.

 

Det fortsätter och snart är det bara en månad kvar innan praktiken börjar, tiden går så fort! 

Närmast idag blir det öl- och wiskeymässa. Vardagslyx kan man kalla det, det får man unna sig också :-)

 
peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: