EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-05-20
22:47:00

Funchal, Ängön och Timbus

Ja, jag fick mig en dos båtar i dag också. Morgonen började med promenad till jobbet och då visste jag att Funchal låg och väntade i Frihamnen. Mycket fint kryssningsfartyg med portugisisk flagg, 154x19 meter och ägs av Portuscale Cruises. Hon går lite olika kryssningar, vad jag kan hitta ska hon gå lite från Göteborg i sommar bl a till Norge och Skottland. Verkar vara riktigt lyxigt att åka med.  När jag spatserade över bron så låg ju granna Ängön intill så fick ju inte se hela henne, men det gör inget, gillar tankers mer än passagerarbåtar. Stena Scanrail syns också. Tycker den där go-kartbanan förstör lite också, men det är väl sånt man får ta...

 

Tänkte att Funchal och Ängön skulle bli dagens enda båtsyner men tänk så fel jag hade. När jag passerade Varberg för andra gången i sydgående riktning så var Timbus på väg ut. Såg att hon legat och blivit lastad i hamnen och blev så lycklig när jag fick se hela henne. Det är ju så tokigt i Varberg för man ser inte båtarna i hamnen från tågstationen, trots att det är precis intill, det är massa hus och godståg i vägen. Man kan se kranarna på de båtar som har det och skorstenar, då får man nöja sig med marinetraffic och se vilka det är.
 

Så denna dag behöver inte avslutas med båtabstinens för den är stillad. Får väl se om morgondagen har något spännande att bjuda på i båtväg.

Passade också på att smygplugga lite ROC. Skrev på kvitton och hade på serveringsvagnen så jag kunde traggla lite, så nu har jag stenkoll på frekvenser och batteritider. Med dessa två lappar i blick hela tiden så satte det sig bra. I morgon får jag köra järnet med DSC och allt vad det innebär för jag ska banne mig klara den där nedrans säkerhetsdelen på den tentan nu! :-)
 
peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: