EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2013-10-29
23:05:00

Radarteori och Sjörätt

Förmiddagen kantades av radarteori och sjörätt. Sjörättskursen påbörjades idag så det var mest introduktion och första intryck av lärarna var inte så bra men de får någon chans till att visa sig engagerade, den ena stod och lutade sig mot tavlan medan han pratade, dåligt intryck!  Radarteorin var inte bra, det var lite repetition av vad vi tidigare gått igenom, känns som att jag hängde med på allt. Bra!

På eftermiddagen skulle vi gå på arbetsinformation, eftersom vår utbildning inte 'hör till' någonstans så fick vi gå på Sjökaptenernas information. Det var då tre sjökaptener som gått på skolan innan som berättade om vad de sysslade med och gav tips, spännande att lyssna på men inget jag känner jag hade nytta av i jobbsökningssyfte. Satt ändå och smålog för mig själv när de visade bilder på fartyg och berättade historier, sånt gillar jag!

Väl hemma fick det bli storkok av renskavsgryta och färdigställande av Amelies täcke jag syr samt lite studerande av sjörättslitteraturen. I morgon ska jag försöka förstå sista uppgiften på radarplottingen (jätteknepig) i sällskap av bästa Ville vovven. Ska försöka mig på navigationsuppgifterna också... snurrar bara till det med kurs över grund och kurs genom vatten och ström hit och dit, får bita ihop och koncentrera mig, kan ju inte vara så svårt!!! eller?

För övrigt kom Tor-Ön och Torland i hamn igår kväll, råkade ta fel buss hem idag så han inte titta till dem men hoppas de är kvar i morgon så jag får en skymt, längesen ja kollade på dem nära nu, får ta en tripp till frihamnen och kolla till dem någon dag när de är hemma :-)  Dessutom är 3:e Triple-E påväg in i Göteborgs hamn nu i kväll, Mary Maersk :-D

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: