EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2012-05-09
20:08:25

Eftermiddagsdyk och nattdyk 8/5 -12

I går på eftermiddagen åkte jag och Amelie upp till Gullmarn för att dyka igen. Vi började i Hällebäck och där fick vi se två kära trollkrabbor, stora krabbtaskor och även en del fisk, det börjar bli lite varmare i vattnet nu så fiskarna är mer aktiva nu. Dock blev jag lätt mot slutet av dyket få jag hade lite för lite bly till den flaska jag hade, min flaska är en 10 liter 300 bar och vid detta dyket lånade jag Amelies 12 liter 200 bar vilket ger en viss skillnad. Det var klantigt av mig att inte ta det extra 1 kg som Amelie hade med sig, men man lär sig av misstag :D

Dyk 1

Plats:
Hällebäck
Tid: 38 minuter
Djup: 30,9 meter

Dyk 2

Plats:
Alsbäck
Tid: 33 minuter
Djup: 31,8 meter

klockan var  20.50 när vi lämnade vattenytan. I Alsbäck är det dybotten och det är där man har stor chans att se bläckfisk under hösten. Detta dyk var syftet att se aktiva havskräftor som också gillar dybotten, de bygger sina bon där. Vi fick dock endast se en havskräfta som var ute och gick men flera hålor, så där fanns säkert fler. När vi når maxdjup och jag lyser runt lite längst bottnen ser jag en "klump" som skimrar till... jag simmar närmare och ser till min glädje att det är en liten BLÄCKFISK!!!!!! Helt otroligt nu i maj månad! Jag tillkallar Amelies uppmärksamhet och glädjen bara sprider sig i hela kroppen. Vi fick sedan börja gå grundare och det var mycket sjökockar ut och simmade också. Amelies dator gick tyvärr sönder så det blev inte så långt dyk men det var lagom. Det var inte helt mörkt när vi kom upp, det är riktigt najs att ligga på säkerhetsstoppet på 5 meter och kunna se ytan ovanför, jag älskar verkligen att dyka!  Det var tänk att vara ett rent nattdyk men det var ju inte riktigt mörkt på land, men på djupet är det ju nattsvart så tycker man kan kalla det nattdyk i alla fall :)

Så här ser bläckfisken ut som vi såg. Denna bild googlade jag fram och det är en som heter Stefan Beskow som tagit den, hittade den på DYK:s sida det finns ju olika sorter och jag kan väl inte se skillnad på dem än men tror det är en sådan som vi såg. Det är en tioarmad bläckfisk som är cirka 10 centimeter stor. Jättesöt!


Jag är jättenöjd med dyken! Mitt mission att få se havskatt fortsätter, hoppas det blir denna säsong :D men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

peace out

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: