EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2012-06-04
22:16:14

Helgens dykning på Smögen, 100 dyksjubileum!

Helgen på Bästa Smögen bjöd ju på en del dykning. 4 stycken dyk han jag med.

Hanna fick använda mig som fotomodell till Waterproof reklamen :D Huva, handskar och boots. Har mitt craftunderställ på mig, haha bra kombination! Men har själv handskarna och huvan, kanon!!!   Koncentrationen lyser i ögonen! :D 

Det första på fredag eftermiddag och då blev det ett dyk med Jonas utanför centret. Tog vänster ut i kanalen. Fick se trollhummer, simpa, tejstefisk samt en havskräfta (måste trillat av en att fiskebåtarna eller gått vilse, de borde inte finnas där). Hade lite problem med reggen då jag fick in vatten i varje andetag, typ som att det sprayade lite... fick byta till octon och pratade med Calle när vi kom upp och han sa att det kunde bli så ibland. Vid nästa dyk funkade allt fint!

Andra dyket blev på lördagen och då åkte vi ut till Pesa syd. Mycket fin dykplats som hör till favoriterna, dök med Jonatan, Jacob och Frida från Jönköping. Lugnt och fint dyk för min del. Frida fick dock slut på luft och fick dela med parkamrat Jacob, men allt gick bra. Här fanns havsnål, stora berggyltor och en del trollhummer. Det allra fräckaste var sillstimmen, det bara glittrar!!!  Testade gummifenor, dock en storlek för stor så det kändes bara konstigt.

På båtutfärd nummer två på lördagen styrde vi mot Måkholmen, lånade Calles gummifenor som passade bättre, vet dock inte om jag gillar det så mycket, kanske får testa fler gånger. Även här var det sillstim och jag lyckades hitta en sjöhare!!!! (fick veta att det var det när jag frågade när jag kom upp) :)  Dök med Jonatan igen, vi skulle dyka alla fyra igen men de andra två fick problem så vi fortsatte själva. Precis som jag gillar han att röra på sig så lite som möjligt under dyken :D 

På söndagen kom helgens fjärde dyk och även mitt nummer 100!!!!!! Båten styrde mot Södra Buskär som också är lite av en favorit. Dök med Rasms kompis Jonatan denna gång, en annan Jonatan alltså. Gick sjuk bra. Hade mina egna fenor och det funkade kanon, allt var bara hur bra som helst.  Tror inte jubileumsdyket kunde bli så mycket bättre! Glittrande sillstim, massor av plattfisk (ett under om man inte ser plattfisk på S Buskär!), tejstefisk, sjöhare, sjökockar...m.m

Bjöd på tårta när alla gäster åkt för att fira dyk nummer 100

Jag är så sjukt nöjd! Alla goda människor jag träffat och så kul jag har haft och all bra dykning!
Smögen <3

peace out
Kommentar:
2012-06-07 @ 14:08:02
#1: Magnus san

Hej,



Det är verkligen en cool bild som du har där uppe. Ser lite ut som matrix eller något sånt. En svart ninja bråkare eller något.



Skojigt är den. Ser ut som en toppen helg!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: