EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2012-01-30
20:21:59

Helgen i Linköping med ridning och flygplan

Jag har haft en fantastisk vistelse i Linköping! Det var superroligt att träffa syster och Johan.
Vi och red på fjordingarna och kollade på flygplan. Jag kom till Linköping på fredagen och Matilda hämtade mig och vi åkte direkt till stallet. Vi tog en tur på hästarna. Jag hade Joker och Matilda hade sin Maxim.


Jag och Joker, supermysigaste hästen ju! 

Systeryster Matilda och hennes Maxim

På lördagen var Moster, morbror och kusiner på besök för att fira Matilda eftersom hon fyller 25 nu i veckan. Det blev god mat och fika. Efter det så åkte Matilda och Jag ut till stallet och tömkörde Maxim, tränade lite med att ha kedjor där skaklarna ska sättas fast senare när man kommit så långt, tillslut ska han ju kunna köra en vagn :D allt gick jättebra, han var lite fundersam i början när det skramlade men lärde sig fort!

På söndagen gick vi upp tidigt och var i stallet strax efter sju och hästarna tick mat. Sen tog vi en tur på Maxim och jag fick prova honom :D Vi hade sedan lite bilträning med honom. Jag körde bilen fram och tillbaka och Matilda red längst vägen. Det gick bra. Hoppas också det går bra i framtiden och han lär sig att bilar inte är farliga på något vis :D


Det var kul att få rida igen. Ska se efter om jag kan hitta en häst här i Göteborg att hjälpa till med. Saknar verkligen ridningen!


På söndagen efter morgonens ridtur så åkte Matilda och jag till Flygvapenmuseét. Det var jättekul och jättehäftigt med alla planen samt en hel del historia som var spännande att ta del av.

Jag och DC 3:an
Jag med favoriten JAS 39 Gripen
En Caltalina

En ball helikopter :D
Även Viggen är en favorit :D 


Det som var mest intressant på hela museét var historien om den försvunna DC 3:an.

Under förmiddagen den 13 juni 1925 försvann flygvapnets DC 3:a  Hugin utan att lämna några andra spår än en sönderskjuten räddningsflotte. Den var påväg hem efter ett radarspaningsuppdrag över Östersjön. Bestättningens sita livstecken kommer kl 11.23, positionen var oklar. Sovjetunionen förnekade inblandning i förvinnandet. I pressmedelanden nämnde man inte något om att det blivit nedskjutet.

DC 3:an påväg att lyfta med de åtta besättningsmännen


Tre dagar senare deltog två svenska militära sjöräddningsplan av typen Tp 47 Catalina för att försöka lokalisera var DC 3:an försvunnit. Ett av planen beskjöts av ett Sovjetiskt jaktflyg. Catalinan lyckas nödlanda och blir räddade av ett fartyg som befann sig i närheten, alla i besättningen klarar sig.

Sökandet efter DC 3:an avslutades då man inte kom någon vart i ärendet, det var inte förrän 1956 som Ryssarna erkände att planet inte varit inne på ryskt territorium och att det var deras jaktplans som skjutit ner DC 3:an. Det var först 1991 som detta offentliggjordes. År 1998 började dykaren och den föredetta flygvapenpiloten Anders Jallai intressera sig för den försvunna DC 3:an. Han forskade och började efter ett par år med hjälp av andra intresserade söka efter det försvunna flygplanet. År 2003 fann de vad de letat efter i 3 år, på 125 meters djup och 55 km öster om Fårö på internationellt vatten. Senare fann de även den nedskjutna Catalinan.

DC 3:an bärgades och delarna finns idag på Flygvapenmuseét i Malmslätt utanför Linköping. 

Det fanns många flygplan att titta på, jag provade även sitta i en Viggen :D COOOLT!

Tror jag fick med de mesta flygplanen jag knäppt kort på.  Råkar man besöka Linköping tycker jag detta museét är ett givet besöksmål!   :D

Som sagt så var det en riktigt rolig helg! Nu är det åter till en vanlig vecka med jobb. På torsdag kommer lillasyster och hälsar på :) 

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: