EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2011-11-13
22:27:24

Dyk den 13 november

Efter jobbet idag drog jag och Amelie upp mot Lysekil för ett dyk :D Vi fyllde flaskorna hos dansken och körde sedan till Alsbäck. Amelie har sett bläckfisk där tidigare och eftersom vi kom så det skulle bli nattdyk valde vi just Alsbäck.

Vi fick se två små söta bläckfiskar, det var såklart Amelie som hittade dem och de var så söta när de grävde ner sig när man lyste på dem. Vi såg dem på runt 28 meters djup. Fick också se en hummer, ganska stor och den befann sig på runt 21 meter. Det var denna gången också 13 grader varmt på 30 meter och sedan 10 vid ytan så det var vädligt gott att vara lite djupare så man slapp frysa om läpparna så förfärligt. Det ver mycket fisk också, dock kan jag ju inte namnen på alla men en sjökock såg vi och någon snultra var det nog också, en liten kantnål låg också på lite grundare vatten och vilade sig.

Det var väldigt smidigt att gå i vid Alsbäck för det var en trappa och sedan grunt som man kunde stå och fixa med fenor och så, sedan sluttade det ganska brant ner med först med musslor på bottnen som sedan övergick i dy. När vi började gå grundare var det någon enstaka stenbumling och någon betongklump också men växtlighet på. En hel del att se måste jag ändå säga.

Det bästa var i alla fall bläckfiskarna! De andra djuren har man ju sett förr :P  dock blir jag ju alltid glad när jag får se hummer :D

Plats: Alsbäck (Gullmarsfjorden)
Djup: 30,8 meter
Tid: 41 minuter
Temperatur: 10 grader vid ytan och 13 grader på 30 meter

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: