EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2017-04-25
21:11:30

Många hamnar

Nu har det gått några veckor.  Vi har hunnit vara i Immingham igen, legat för ankar i Göteborg för besättningsbyte och proviant, varit på danska sidan i Fredricia och sedan Gulfhavn. Nu har vi kommit till Sverige igen och Halmstad.  


Jag har till största del varit med matroserna på däck. Det har smörjts lite här och var, vaskats en hel del både på däck och i pipe-tunneln och där ballastpumparna är. Spännande att gå i tunneln där rören för ballast är, man får krypa ner i ett hål (lagom så jag kan åla mig igenom) och sedan kan man gå raklång hela båten igenom.  Tunneln går under lasttankarna om jag förstått rätt på ritningarna, spännande är det! 

Jag har även kollat in rutinerna vid lastning. Lärt mig massor om ventiler och alla rör som finns överallt. De flesta ventiler är hydrauliska och sköts från kontrollrummet vid lastning/lossning men några är manuella och de sköter matroserna ute på däck. 

Vi har haft en del bogserbåtsassistans också, det gillas! Dock får inte kameran/mobilen vara med ute på däck så inga bilder finns tyvärr. 

Nu fungerar alla vinchar till trossarna så då är det lättare med förtöjningen, jag känner att jag hänger med bättre då. När en var trasig så var det rörigt och jag visste inte riktigt hur jag kunde vara behjälplig. Då har man en lös tross som ska läggas runt pållare, det blev lite stressigt ibland vilket gjorde mig mer förvirrad. Men som sagt, känns bättre nu. 

Det rullar på, snart 5 av 12 veckor gjorda, jag tycker tiden rusar iväg och dagarna går snabbt! 

Här i Halmstad är det vetting. Det innebär atr det kommer en inspektör från någpr oljebolag, den här gången en man från Statoil. Han kollar så att alla regler följs, att besättning har kunskap om allt, kortfattad beskrivning. Får man många dåliga punkter så kan det ju bli så att oljebolagen inte vill att man kör deras last... Ingen last=inga pengar. Det här görs var sjätte månad och nu var det dags föe Solando igen.

Efter Halmstad blir det ankarplats i Göteborg igen för besättningsbyte och proviant. Nu är det styrman Jonas som ska få åka hem, kanske nån i maskin, inte säker. 

Det var en liten uppdatering :-)

Får se när vi hörs igen, kanske kan försöka ladda upp lite bilder här sen, nu när vi är på svenska sidan. Annars finns bilder på Instagram @ellenelinor 

Peace out 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: