EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2013-05-25
20:19:00

Barcelona

Vistelsen i Barcelona var underbra! Jag kommer absolut åka dit igen! Fantastisk stad. Många bilder har tagits och jag har gjort ett urval. Självklart rekommenderar jag alla att besöka staden. Jag har inte skrivit så mycket, tycker bilderna får tala för sig själva och vill man veta mer kan man googla information om de olika platserna tänker jag :D.

Har laddat upp bilderna i miniatyr för att det inte skulle ta så stor plats, men det är bara att klicka på dem för att se dem i större format. 

Vi går in för landing i Barcelona och jag blev så glad då man kunde se hamnen och några tankers :D
 
 
Parc Gûell

Ett av Gaudís storstilade projekt. 


 
 




 La Sagrada Familia, ännu ett verk av Gaudí, bygget har hållt på sedan 1882 och är ännu inte klart. Det är Gaudís livsverk och han räknade aldrig med att det skulle bli klart när han själv var i livet. Spännadne att se om jag någongång får se det klart.




Vackra hus från olika delar av staden

 

Casa Míla, ett flerbostadshus av Gaudí, byggdes 1906-1910. Jättehäftigt! Bilderna visar hur det ser ut från gatan, några från insidan och sedan från taket. Så häftiga formationer! 

 
        

Casa Batllóockså av Gaudi.  Fasaden är.så vacker tycker jag Tycker om alla formationer och det är så mycket detaljer. 
 
 



La Rambla,  Barcelonas berömda boulevard, längs med denna trädkantade långa gågata (2km) fanns det mesta. Man kunde köpa sig ett husdjur, blommor, tidningar, souvernirer m.m  Konstnärer som satt och målade och sedan sålde sitt verk, fachinerande. Vi gick också in i en saluhal, MASSOR med färskvaror. Det enda jag inte gillade var att humrarna bara låg på is och fortfarande levde, de kunde väl fått lite vatten :(   Glasstånden var helt otroliga!!!! så snyggt!

 
  

Gotiska kvarteren och katedralen, väldigt mysigt att gå runt i dessa kvarter, massor med gränder att upptäcka och små gator och mysiga affärer, många 'kända' affärer men också mindre som man aldrig hört talas om. Katedralen var väldigt häftig. Så mäktig! Tog bild på den både i dagsljus och i månljus. Vi var också in i kapellet som tillhör katedralen, många böneplatser framör olika helgon. 


      


Santa Maria del Marväldigt vacker kyrka som vi hade turen att gå in i, kom precis vid stängningsdags men han gå ett varv. Så vackert med formationerna och fönstren. Alla fönster var bilder, tyvärr syns det inte så bra på bilderna då kameran inte riktigt kunde få till det med ljuset. Den var så stor och stog mitt bland alla hus så gick inte riktigt att få en hel bild.på kyrkans utsida, den var pampig! 
  
     
 
Parc de la Ciutadella & triumfbågen,  gick  till parken och promenderade och bara tittade på allt grönt och alla statyer. Såg även en borg, den hette de tre drakarnas borg. Cool!

  


Sista dagen innan hemflygningen åkte vi till Miró-museet. Vi tog tunnelbanan dit och sedan promenerade och gick förbi Barcelonas konstmuseeum. Jättehäftigt och vackert runt om!!! När vi gick dit hade de inte satt i gång vattenfallet men det fick vi se när vi var påväg hem.
       


Det har varit en underbar resa och jag är så glad att Amelie drog med mig på den! Vi har haft det så bra! Vårt hostel var kanon, jag har inget negativt att säga om resan och tänk att det fortfarande är så mycket att upptäcka där!  



 
Kommentar:
2013-05-26 @ 20:33:17
#1: tess

sv; Ja men elr hur! jäkligt kul också :D Nej jag hittade ingen blogg ;( men ja skitgrym!

Åhh fyy va härligt! Vill också iväg någonstans!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: