EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2018-03-12
12:44:00

Uppdrag slutfört

Den 6:e mars kom vi äntligen med pråmen till slutdestination Rotterdam. Lång tid tog det och det pågrund av de höga vågorna på Biscaya blev det lång väntan i Lissabon och Marín.

I Lissabon

Jag mönstrade på i Lissabon den 25 januari och det blev endast några dagar för mig där innan vi kunde bege oss till Marín i norra Spanien. Vi blev där i 22 dagar så det fanns tid att undersöka det lilla samhället, jag han börja löpträna igen så smått efter den långvarga förkylning jag åkte på under min förra hemmavistelse, skönt. Våren hade kommit till Marín och det var udnerbart med sol och vårvärme. Under en av mina löpturer hittade jag Pazo de Lourizán. Ett hus från 1500-talet, tyvärr är huset ganska förfallet och står oanvänt men intilliggande hus används och det är en enorm trädgård men växter från olika delar av världen. Vackert ställe och jag kan tänka att det är ännu vackrare när det börjar grönska mer.

Avgång Lissabon

Marín
Aloe Vera
Citroner

Lågvatten

Pazo de Lourizán

Magnolian har börjat blomma

Små fiskar i dammen

Paus i arbetet och titta på när ett fartyg får assistans av den lilla bogserbåten Josita C.

Skillnad på låg- och högvatten

Fartyget med det svåruttalade namnet Woolloomooloo

Biscaya lugnade ner sig tillräckligt till slut för att vi skulle kunna korsa. Det blev en gungig tur men gick snabbare än vi beräknat då vågor och vind kom från rätt håll. Jag blev kräksjuk fr första gången, vilket förvånade mig då det inte alls var så illa som det varit tidigare under resan. Solen strålade och himlen var blå och plötsligt kräktes jag. Jag blev så förvånad att jag tyckte det var komiskt. Annars brukar jag bara bli trött och tappa apptiten när jag blir sjösjuk men nu var det dags för lite kräk också. Så kan det gå.
Horisont och sol är något jag aldrig tröttnar på
En fripassagerare på Biscaya

Vi kom till Brest norra Frankrike där vi blev liggande några dagar i väntan på ett lågtryck som skulle dra över. Gick aldrig i land där för jag hade ingen lust.

Det kom snö, brrrr!

Så kom dagen när vi fick avgå mot Rotterdam, vilken härlig känsla, snart hemma! Fina och lugna dagar på havet fick vi och ankomst till Rotterdam gick mycket smidigt. När pråmen var bortkopplad kunde vi bege oss direkt mot IJmuiden och Velsen Offshore Base. Home Sweet Home, den känslan hade jag.

Avgång Brest

Vi tog in lite vajer och passade på att spola av den med färskvatten och olja in den, därför som the pins är uppe. Det var på den korta tiden dimman kom. Det var strålande sol när jag gick ner från bryggan och på bara tio minuter såg det ut så här.

Rotterdam och  IJmuiden
Hejdå pråmen!
De vita "grindarna" går att stänga så att hela kanalen är avspärrad, coolt tycker jag!

IJmuiden
Sista bilden på Thor innan vi åker mot flygplatsen den 8 mars och lite ledighet.

Jag hade kontakt med Thijs som jobbar i slussarna i IJmuiden som också är båtnörd och en mycket duktig fotograf. Sociala medier är fantastiskt när en vill få kontakt med likasinnade nördar! Han stod redo på södra piren när vi ankom och tog vädligt fina bilder av oss. Jag ska försöka fixa de bilderna så att hans namn står på dem och lägga dem i ett separat inlägg. Några utvalda går redan att se på min Instagram Ellenelinor där han är taggad.

Peace out

2018-03-13 @ 08:57:07
#1: Malin

Oj så spännande, jättefina bilder.