EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-01-30
20:26:20

Simulatorkörning ARPA

Idag var första körningen i ARPA-kursen. Mindes mer än jag trodde hur allt fungerar på bryggan, gött! ARPA står för Atomatic Radar Plotting Aid och är ett tillägg till vanlig radar på fartyg som plottar andra rörliga objekt, så att kollision ska undvikas. Det är alltså en hjälp för att i tid upptäcka om det finns risk för kollision så att man kan planera sin färdväg för att undvika att det smäller. Man kan i radarbilden planera när en gir ska ske och hur stor den ska vara, man kan testa sig fram och se vad man hamnar om man ex. gör 30 grader styrbordsgir om 6 minuter och kan också se var det andra fartyget kommer befinna sig då om den håller kurs och fart. Lite svårt att förklara. Vi gjorde allt detta manuellt i höstas och lärde oss grunden för plotting och hur radarn fungerar. Då räknade vi själva och ritade i plottingpapper. Nu gör alltså ARPA-funktionen det åt oss. Det är riktigt kul faktiskt och vi hade en ny lärare idag och han var grym! Hoppas vi får honom fler gånger.  I morgon ska vi köra igen och ena körningen är att vi ska runda Skagen och den andra körningen ska vi ansluta till TSS:en i Engelska kanalen, i området mellan Dover och Calais :-D

Idag gjorde vi tre körningar på öppet hav men några olika andra fartyg att ta hänsyn till. Två av körningarna var på natten och en i dagsljus. När vi kör så sitter vi vid varsin radar och tolkar bilden och gör åtgärder därefter. Kändes som att jag lärde mig massor idag! Mycket nöjd. 


Bild från körningen, den enda vi gjorde i dagsljus, Jag meddelar att vi är klara för avgång :-D alla bryggor har olika namn och idag var vi Elsa :-D  
Lime Ilse = Lindholmen  haha göteborgshumor...

"Lime Ilse Radio this is Elsa, Elsa is ready for departure"
 
 
Så här ser tankern ut som vi kör. Så fin så :-D hon existerar i verkligheten, befinner sig nu i Rotterdam. 


För övrig åkte mina kära orangea idag så det var bara en kortvisit och självklart passerade de skolan strax innan 12 och vi slutade körnigen precis efter 12 så jag missade dem. Ceton ligger kvar så får väl se om jag tajmar henne när hon åker.

Eftermiddagen bestod av Första Hjälpen och HLR, tycker alltid sån är kul. Vi fick också ta blodtryck på varandra. I morgon ser dagen precis likadan ut, bara massa praktiskt, känns gött!

Jag har också idag beslutat att söka Sjökapten till hösten. Har inte funderat klart men har ett halvår på mig att bena ut om det är det jag känner för och söka kan man alltid göra. 

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: