EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2017-06-29
23:33:00

Frånvaron och bilder

En lång frånvaro blev det. Internetuppkopplingen har var mindre bra ombord och det är en av anledningarna till frånvaron och sedan har det givits mer fokus att ladda upp bilder på Instagram i stället då det fungerat bättre, det är också väldigt obekvämt att skriva inlägg på telefonen då appen är kass för blogg.se.
 
Jag har nu mönstrat av M/T Bonito och spatserar omkring på land några dagar innan jag börjar nästa praktik. 3 juli kliver jag på Tallink Silja Lines Galaxy 
 
Tiden på Bonito var bra. Trivdes bättre på Solando men lärde mig massor på båda fartygen. Riktigt kul att få se hur allt fungerar på en tanker och jag gillar det verkligen! 
 
Höjdpunkterna under min tid ombord har definitivt varit att få besöka Rotterdam och även att göra STS (Ship-To-Ship). Rotterdam har jag drömt om länge och en STS har jag bara läst om och vet även att bogserbåtarna i Göteborg ibland åker över till Skagen för att assistera där vid den typen av operation. Det är alltså när två (har även sett bild på tre) båtar förtöjer i varandra för att lasta/lossa. Jag fick vara med om två olika, först utanför Southwold i England då vi fick last av en större tanker. Vi transporterade lasten till Eastham som ligger vid Liverpool. Den andra STS:en var med en mindre tanker än oss utanför Gdansk, hon ligger där  vid boj och får råolja från en oljerigg några sjömil bort. Vi körde sedan in lasten till Gdansk. Det var den sista operationen jag var med på för i Gdansk mönstrade jag av.
 
Jag har sett väldigt många bogserbåtar! Fått uppleva hög vindhastighet och höga vågor från olika håll, vaknat av att nästan trilla ur sängen bland annat men också vaggats gott till sömns när vågorna möts rätt. Det har också ett fåtal gånger varit spegelblankt, utan en krusning på havet. Många solnedgångar då jag hade vakten 08-12, 20-00 sista veckorna, vackert!  
 
Jag gick inte i land så mycket. Efter reflektion tror jag att det har med bekvämlighet att göra, är det för omständigt så hoppar jag gärna över det. Det blev en gång på Solando och en gång på Bonito. Båda gångerna var när vi låg i en hamn där det var nära till gringarna och väl ute var det promenad eller cykelavstånd till natur och samhälle. När jag var på Solando gick jag och 2:e styrman i land då vi låg vid väntekaj i Antewerpen, vi tog varsin cykel och hittade ett mysigt samhälle vara 10 minuter bort. När vi lossade i Eastham tog det 10 minuter att komma till Eastham Country Park som jag blev en smula förälskad i, ett riktigt smultronställe! Gick runt i flera timmar och bara njöt av naturen. Vill verkligen besöka igen!
 
Jag tänker också på de där klara nätterna med stjärnor. Försökte många gånger hitta fler stjärnbilder än de jag redan kan men det var klurigt. På Nordsjön när man kör genom oljefälten och det är alldeles upplyst runt omkring av alla oljeriggar. Möte med andra fartyg, som fartygsspanare är det alltid intressant att kolla lite extra vem det är vi möter, kolla destination och vilka de kan vara för ena. Alltid kul att möta fartyg som jag sett innan och tänka tillbaka var det var jag såg henne. Exempelvis låg Nansen Spirit utanför Immingham när jag var på Solando, henne var jag med och tog in till Torshamnen när Daniel lät mig åka med på bogsetbåt för några år sedan, fint återseende även om jag fick spana med kikaren.
 
Det känns som att jag har fått repetera mycket av det vi läst i skolan. Eftersom att jag endast varit på färjor innan så försvinner mycket av det som fokus ligger på i skolan. Det har varit väldigt givande och minnesuppfriskande att vara ombord på dessa två damer!
 
Jag har sjukt mycket bilder! Jag har valt ut några stycken.
 
Solando
 
 
 
 
 
Bonito
 


 


 
 


Peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: