EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2016-04-30
17:41:00

T/S Westkust

Regn och grått bjöd denna lördag på. En sån dag som man vill ligga kvar extra länge i sängen och när man väl tar sig därifrån så kan man tillbringa resten av dagen i soffan. Så blev inte fallet denna lördag. Två vänner tvingade nämligen med mig till Orust och Gösta Johannssons varv i Kungsviken. Där ligger för närvarande den tremastade skutan Westkust. Några timmars arbete hade vi framför oss. Jag har ju en stor kärlek till stål och gärna i form av bogserbåt men det har nog efter denna dag väckts en liten kärlek till flytetyg i trä också.... det var definitivt inte sista gången jag var med där!

Denna fagra dam är byggd 1932 i Sjötorp, ett stycke norr om Mariestad. Hon fick som fraktfartyg på Östersjön fram till slutet av 60-talet. Sedan dess har hennes syfte varit att lära människor om havet och hur allt fungerar kring segling och sjömanskap.

Det var mycket nya ord idag. Har aldrig någonsin befunnit mig på en segelbåt så massor att lära. Så jag kan ju inte riktigt säga vad det var vi gjorde idag annat än att vi satte upp block och trädde tamp genom... haha får plugga på det lite :-)




Jag och AC klättrade lite också. Jag gillar att klättra och vara på hög höjd så passade perfekt! God utsikt! 




 


 
En bra dag blev det. Får bli snart igen minsann!

peace out
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: