EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-05-15
20:55:56

Årets första dyk

Igår for jag och kamrat Magnus norrut mot Gullmarsfjorden för att kolla in undervattensvärlden. Gjorde senaste dyket i december så det var gott att komma i vattnet igen. Vi började vid Skår, precis innan färjeläget. Där har vi dykt en del och det är smidigt och lättillgängligt där. Sikten var inte särskillt bra i ytvattnet men under språngskiktet var det bättre, dvs. 10 meter och djupare.  Vi såg lite fisk: sjökock, simpor, sandstubb, mini-plattfiskar och stensnultror. Många maskeringskrabbor och ermitkräftor, fick även se en liten trollkrabba. Lyckades också finnan en liten söt nakensnäcka, såg massor med ägg men lyckades inte hitta själva nudisarna som lagt dem, attans!  

Andra dyket blev Jordfall, där var siikten ännu sämre i ytan men blev dock aningens bättre djupare men min lampa la av så var lite svårt att se saker. Vid sådana tillfällen är det perfekt att fokusera på sig själv och bara ha det gott. Glida fram i maktlig tak utan direkt ansträngning, öva avvägningen och balansen, då är man tyngdlös och det är en underbar känsla! 
 
Perfekt väder för dykning!


Grejorna framme och redo


När vi fyllde luft i Lysekil mellan dyken så tog vi en promenad och åt glass. Hittade ett tjusigt ankare



Tillbaka till andra sidan för dyk nummer två fick vi åka nya Saturnus, nöjd Elinor. Betyg: 5/5! Väldigt tyst och behaglig att bli transporterad av :-)
 
Alldeles kanonbra ledig dag! Tror inte jag kommer hinna dyka något innan jag åker på praktik så det var gott att få tid till två dyk igår. Hoppas jag har lite tid över efter praktiken i höst i stället för några dyk :-)

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: