EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-03-14
03:14:00

Pi-dagen

(tidsinställt inlägg)
Idag är det Pi-dagen, nördarnas julafton som någon också benämnde den :-)

I amerika skriver man ju datum med månaden först och då blir denna dag 3/14  dvs. Pi som är 3,14 när det är avrundat.

 


Jag har ju en tendens att nörda ner mig i saker och just Pi är en grej. Detta nörderi eller intresse väcktes på gymnasiet då det i min mattebok fanns ett stycke om Pi och de 1000 första decimalerna... talet har ju oändligt många decimaler. När jag körde fast på något tal eller tappade koncentrationen så rabblade jag decimaler... kunde de 40 första ett tag... när detta dök upp nyligen och jag testade mig själv så kom jag i alla fall ihåg 26 stycken, inte illa dessa några år senare :-)

Från wikipedia: "Talet π (pi), även kallad Arkimedes konstant och Ludolphs tal, är en matematisk konstant som bland annat representerar förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter"
 
Känner man för ett längre besök på mitt dass och inte vill läsa tidningarna Båtologen eller Länspumpen så kan man ju alltid öva decimaler i Pi. Var lite kreativ inför förra tentaperioden och gjorde en tavla  :-)

 

Ät en bakelse eller något idag för Pi-dagen måste ju firas :-)

peace out
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: