EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-01-24
19:52:01

Sällskap av Maya och plugg

Jag har ju också blivit kattvakt för en vecka. Det är Maya som är på besök, en go och tjock liten dam. Hon tyckte dock att jag var tråkig som ägnade mig åt en del plugg idag så hon la sig på mina papper...  




 
 
 Vi har som uppgift på engelskan att läsa en vald rapport från Statens Haverikommison och sedan sammanfatta den i en kortare olycksrapport. Jag läser en slutrapport från en väldigt tragisk olycka som skedde i november 2011 med bogserbåten Karl-Erik och pråmen Oxelösund. De skulle resa mellan Estland och Sverige med last och det var storm påväg. Till slut var vinstyrkan så hög och även vågorna så De fick ankra för att vänta ut stromen. Dock började de dragga och fick göra två omankringsförsök. Vid det andra omankringsförsöket drar en stor våg över backen där ankarutrustningen finns så att överstyrman och matros spolas iväg. Överstyrman hamnar så han fortfarande är ombord medan matrosen far överbord. Efter timmar av sökning både från Estlands sjöräddning och besättning på Karl-Erik sida så hittas matrosen och då tyvärr redan avliden. Mycket tragiskt. Det är intressant att läsa denna rapport för man lär sig väldigt mycket känner jag just gällande säkerhet, sånt man inte tänker på i vanliga fall. Man lär sig av sina misstag, synd bara att de ska till så tragiska olyckor för att lära sig ibland :-(   

Det är klurigt att skriva på engelska tycker jag men det värsta av allt är, som jag tidigare nämnt, är att presentera det inför klassen. Har fått ihop det mesta och det känns ganska bra, Amelie ska få läsa det och säga vad hon tycker, både hon och Carl är bra på engelska och dess grammatik.  Vi fick göra en grammatisk diagnos i torsdags också för att de ska se vår nivå, det var en smart idé för då ser de om någon/några behöver lite extra hjälp, det kändes bra!  Det blir nog bra i slutändan men just nu känns det segt och nervöst.

Bra att första lediga helgen sen december tillbringas med lite plugg. Har dock varvat med brödbak så det är ändå okej :-) kvällen ska väl i alla fall få sig lite film och soffhäng:-) på´t igen i morgon!


peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: