EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2015-01-27
16:25:00

Havblik i blick och Frihamnen

Så fick jag då äntligen det tajmat att en båt passerade på älven lagom när lunchrasten började. Det var lilla Havblik (NO) som tuffade föri. När jag väl börjat promenera så var det så gott så i princip hela lunchen gick åt till att gå längst med älven. Fick mig en titt på Stena Feronia också som är Stena Germanicas ersättare nu när hon ligger på varv i Gdansk, vad jag förstår ska hon börja gå på metanol (?) så det ska fixas med den detaljen där. En gnutta av Göteborgs historia kommer med på ett hörn också. Tiden då man kunde kalla Göteborg sjöfartsstad. 

Lilla bulkfartyget Havblik (NO) tuffar förbi. 





Eriksbergshallen, nu mer plats för större event.


Stena Feronia på plats vid Tysklandsterminalen


Bockkranen vid Eriksberg med de nya husen omkring sig


 
När solen ändå bröt sig genom molnen när jag slutat för dagen så hoppade jag av vid Frihamnen och tittade till GG505 Polar som fortfarande ligger där. Nu är gamla namnet i alla fall övermålat på styrbordssidan så snart kanske det står Polar där. Man skymtar också Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV001 Poseidon


Motljus med blick över kranarna som fortafarnde står kvar. Får passa på att titta på dem nu när de förmodligen snart är de borta :-(
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: