EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-10-03
13:16:25

Granna damer på älven

Jag och Albin satt i COS och knåpade med uppgift tre en stund på förmiddagen, gick bra och vi skickade in den, bara hålla tummarna att vi gjort rätt. Kändes bra i alla fall. Väl klara så såg jag på MT att det var lite granna damer på gång uppför älven så jag tog en promenad. Så inom loppet av 40 minuter så hade jag sett tre snyggingar passera, en riktig muntergök satte sig sedan på bussen hem :-)

Först kom SIF-R, en 'hopper dredger' dvs. ett mudderverk, jag är dock i full gång med att försöka ta reda på vad just Hopper Dredger är för det lyckas jag inte hitta, undersökning pågår så att säga. Kul med lite ovanliga fartyg.

SIF-R (NL) Hopper Dredger, 77x14 meter, DWT: 2700 ton



De två stammisarna Helge och Swe-Bulk kom sedan. Helge på väg mot Vänern och Swe-Bulk verkar ha stannat vid Gotenius varv, ska håll koll och se vad hon ska göra där :-)

Thunbolagets Helge, torrbulkfartyg, 89x13,4 meter, DWT: 5000 ton


Swedish Bulks Swe-Bulk, torrbulkfartyg, 87x13 meter, DWT: 3269 ton 
 
Mycket nöjd med dagens båtblickar! så trevligt att se dem åka förbi :-)

peace out


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: