EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-10-08
07:07:00

Första månaden i skolan

Några rader om första månaden i skolan :-)

Lite mer än en månad har jag nu gått i skolan på det här, för mig, nya spännande Sjökaptensprogrammet. Det är kul! Självklart har det gått både upp och ner men jag får nog påstå att det mesta varit positivt.

Jag tycker sjötransport av bulklaster är rolig för att det är mycket matte, vilket jag gilllar, samtidigt som den nog också är den svåraste, det har tillbringats många många timmar vid köksbordet med sidor av uträkningar liggandes spridda överallt, det har fällts en och annan tår för att jag känt mig värdelös och dum i huvudet när jag inte löst vissa uppgifter och tiden i COS (Cargo Operation Studio) känns som evigheter. Det börjar dock att lätta, det är en uppgift nu som jag sitter med och är så arg över att jag inte lyckas lösa och sen har vi ett Ballastbyte i COS att genomföra, sen är kursen klar.

Sjöfartens marknader är också en spännande kurs. Jag tycker ekonomi är jättetråkigt men läraren i ämnet har gjort det intressant, lite synd är att den är så bred så det är väldigt mycket att läsa. Samtidigt har det varit inlämningsuppgifter. Jag var ute i god tid med uppgift 1 och 2 men sen är det grupparbetet kvar. Det är grupparbetet som varit svårt, tror inte uppgiften i sig är särskillt svår, det är att jobba i grupp som varit svårt, det brukar jag inte tycka annars så kan ha att göra med medlemmarna, vad vet jag. Jag har insett att egenskapen ordning och reda samt göra saker i god tid är både bra att ha och i vissa sammanhang kasst. I det här läget har det bara gjort mig irriterad och det har till och med smugit sig in en gnutta stress i min kropp... obra. Tror det löser sig, men inte kul när det blir så här. 

Vi har också en navigationskurs fast den har jag läst redan på Klass 7 så där behöver jag bara göra tentan och några mindre uppgifter, föreläsningarna har jag inte behövt gå på bara några har jag smugit mig in på för att få lite uppfriskning. De lektionerna krockar nästan hela tiden med någon av de andra kurserna så då har jag prioriterat lite. Navigation tycker jag dock är väldigt kul och spännande! Ska bli skoj och utvecklas vidare på ämnet!

Ska försöka börja samla mig inför tentorna också, jag sätter väldigt höga krav på mig själv i nuläget så det blir till att börja nu i god tid och smala allt material och gå igenom.

Jag ser ljust på framtiden, jag tror att det här är min grej. 

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: