EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-11-27
19:38:05

Studiebesök på "Juttan"

Igår var dagen som jag väntat på så länge! Studiebesök på Stena Jutlandica! Alltså det var så fantastiskt roligt! Hade liksom ont i käkarna när jag gick därifrån för att jag gått runt med ett leende hela tiden.
 
Vid klockan ett var det alltså dags, samling på Stena Line Danmarksterminal, Elinor full av spänning.

Vi började på poop deck och kollade på förtöjningar och sedan gick vi fram till backen och kollade på förtöjningarna där samt ankarspelen.

Rampen väger 90 ton, ingen liten pjäs det där


Ankarkättingen är hyfsat stor ;-)

Styrbordsidans ankarspel


Sen kom vi upp på bryggan


Många knappar, spakar och skärmar att hålla koll på
 
 
Fin utsikt där uppifrån. Mudderbåten Roar-R ligger så snygg vid Amerikaskjulet

Saxkran nr 2 tuffade förbi


Vi fick stanna kvar och vara med när de flyttade henne till terminalen. Ännu mer spännande. Jag kände mig helt upp i varv fast det bara gällde att backa några hundra meter haha. Kapten Jörgen vid spakarna på babord bryggvinge


Kontrollerna på babordsidan

Delar av lasten står på kö

Trossarna ligger snyggt och redo att tas iland vid terminalen

Matroserna har kastat kastlinan och en annan står på kajen och tar emot. Sen var vi förtöjda.


Mera last har tilkommit och solen är på väg ner i väst


Fortfarande ljust inåt landet men långt bort kan man se dimman komma rullande och det var en redig dimma som kom! Från första bilden till den sista har det gått cirka 10 minuter. Så det gick fort!


 

 




Snygga Origo kommer tillbaka efter en tur ut i hamnen. Här ser man också dimman lite lätt
De kom till kaj lagom till att sikten var som i ett mjölkglas



Dagen avlsutades på Maritiman med övning av att ankarspel på gamla militärbåten Kalmarsund, tyvärr för mörkt för att få bild på henne.
 
 
En helt underbar dag var det! Så glad!

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: