EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-11-06
19:30:51

Mito Strait

I dag har jag precis missat alla fartyg som passerat vid skolan. Det var nära att jag skulle hinna se Tidan som kom från Värnen men hon var vid Göta älvbron när vi precis började på lektionen, typiskt, hon är fin hon! Får hoppas på att morgondagen bjuder på någon godbit. 

I går på lektionen i transportteknik, som vi har med Frederik Hallbörjer (arbetar också som lots i hamnen, stencool!) så slängde han upp en bild på Mito Strait, en containerbåt som kommer till Göteborg med jämna mellanrum, går till Tyskland och Danmark. Hon liknar containerbåten som vi använder i kursen och räknar på. Han nämnde att när han pluggade till sjökapten så hade de "Dagens Båt" och då kunde någon säga en båt och den andra skulle rapa upp all information den kunde om just den båten, jag fnissade lätt då det är ju precis det jag sitter och gör hela dagarna. Dock lite annorlunda eftersom jag kollar lotsinfon och ser vilka fartyg som ska ankomma eller avgå just för dagen och sen följer med MarineTraffic hur det går för dem. Det är dock kul att känna igen båtar och veta att 'den var ju här förra veckan också'. Alla båtar tar ju inte lots heller så man får hålla koll på dem där i stället, exempelvis de som går upp till Värnen. Dock gör ju jag det själv och har ingen att göra det med, men det funkar ju det också :-) 

Bara för att Mito Strait kom på tal och hon råkar vara i hamnen just nu (avgår dock ikväll) så lånar jag en bild från MarineTraffic på henne. Så grann så!


Hade en tanke att när jag själv inte hinner kolla in fartyg ändå ha en "dagens dam" men jag tycker det är så mycket roligare om jag får se dem själv och använda mina egna bilder (även om det för det mesta är ganska kassa). Kanske kan få hända någon gång ibland :-) när man är riktigt bitter för att man inte sett någon dam på länge, lite tröst liksom :-)

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: