EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-05-05
18:46:00

Film från dyk på S/S Amasis

För några veckor sedan hade vi några gäster på dykcentret som ville dyka på vraket Amasis. Det planerades en del och i början av april genomfördes utfärden till platsen som är ganska så rakt västerut från Lysekil där hon vilar på ca 50 meters djup.

Hon var ett tyskt kombinerat passagerar- och lastfartyg på 7129 bruttoton med en längd av 133 m och bredd på 17 m. En ångturbin gav henne en marshfart på ca 12 knop.
Amasis träffades av en torped från den brittiska ubåten Sunfish, som just hade erhållit befogenhet att sänka alla fientliga fartyg i Skagerack, civila såväl som militära. Torpederingen skedde på svenskt territorialvatten utanför Lysekil på den svenska västkusten den 9 april 1940, under Nazitysklands invasion av Norge. Ombord fanns den Svenska lotsen Karl Gyllholm. Kaptenen ser till att hon sjunker på djupt vatten då lasten inte får uppdagas och man gått på svenskt vatten med svensk lots. Besättningen kunde lugnt gå i livbåtarna.
(Källa: Wikipedia)

De som gjorde dyket hade filmkamera med sig och här kan man se filmen. Jag tycker det är jättespännande! tyvärr ligger hon lite för djupt för min del. Man behöver dyka på blandgas om man ska få något vidare dyk på henne eftersom hon ligger så djupt, räcker inte med bara luft och det har inte jag utbildning för. Nöjer mig med fiskebåten Thetis som ligger på botten utanför Smögen, botten på 30 meter och fantastiskt mycekt att se. Själva vraket är inte så intressant där hon vilar utan jag gillar all påväxt på henne, massor med spännande djur och växter och det ser man ju även på Amasis.



Massor med vrak vilar på havets botten. Döljer sig massor med spännande ting under ytan :-D

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: