EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-06-29
21:49:00

Långa dagar och lite fiskebåtar

Fredag och Lördag blev två långa dagar ombord på Soten, en mycket trött Elinor vandrade hem på lördagen efter att både ha åkt på sälsafari och en tur i Sotekanalen. Jag tycker dock inte att det gör så mycket för jag trivs så bra ombord. Fick se B Gas Laura på ännu närmare håll än i torsdags där hon låg ankrad och Göran körde även förbi Furenäs ganska nära när vi körde hem från Lysekil, då blev jag extra glad. Furenäs tillhör Furetank från Donsö.

 
 
Turen genom Sotekanalen på fredagskvällen var fantastisk, det blev lite trångt bland oss i besättningen då vi var en extra men vi hade det bra. Kvällen var vacker. När vi lämnat av gästerna på Hovenäset och i Fisketången så var solen på väg ner.  Magiskt!

 
På lärdagen var det dags för mig att hålla sälguidning för första gången. Tokigt nervös fast det ändå inte kändes så på ett vis. Ja, det blev väl hyfsat bra men med de höga krav jag har på mig själv så skulle jag sagt att det gick kasst trots att jag förberett mig jättemycket, det var lite knaggligt med engelskan för jag hade inte hunnit översätta allt jag skulle säga. Jag hade ändå lite tur att det inte var några med från Smögen för då kunde jag använda tiden till Lysekil till att läsa på lite mer och få hjälp av Göran att få det lite bättre. På tisdag och onsdag gäller det igen så då ska det bli ännu bättre har jag tänkt, övning ger färdighet.
 
Fick ju också se när Thun Granite var på ingång i Brofjorden. Haha, jag tänkte direkt på Björn Bergström i skolan, ett helt fantastikt bra skolexempel i colreg :-D
 


I dag söndag har jag varit på dykcentret och pysslat runt lite. Eftersom det är söndag idag så åkte några av de danska fiskebåtarna förbi för att gå in till Smögen och lossa. Sedan åkte några av de som hör hemma härikring ut också för nu är helgen över.

LL 635 Nölsö, hemmahörande i Väjern



S 386 Casilo, dansk fiskebåt som ofta lossar här, även Emmely Pilegaard och Ulla Lindblad tuffade förbi men fick inga bilder på dem, få fånga det någon annan gång :-)



LL 497 Zaida från Fisketången
 

Spanade såklart på lite tankers med kikaren också :-)

Dagen var kanonbra fram till dess att jag skulle ut och springa. Jag han börja springa men han bara 500 meter när jag fastnade i något med fötterna och stupade i backen. Det visade vara en sån ståltråd som man ställer sin engångsgrill på osm låg på asfalten osynlig. Jag krokade i båda mina fötter i den och föll. Fick väldigt ont i ryggen och nacken först och så skrapade jag upp handen :-(   gick långsamt hemåt och det onda i nacken gick över men handen gör ont fortfarande. Hoppas det går över. Så kan det gå.

Nu ska jag plugga lite mer sälar och mer om Gullmarsfjorden.

peace out

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: