EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-06-09
20:59:38

Helge och Tanja


Eftersom det pågår strejk så sitter vi mest och dricker kaffe på jobbet, inga tåg i drift att servera på men för att få lön för de pass man är schemalagd på så måste man infinna sig på arbetsplatsen. Ja, det blir en hel del kaffe, lite spel, mer kaffe och idag har jag även pluggat en del, muntligt förhör i ljud/ljus i morgon. Dessutom kom senaste Båtologen i förra veckan och den hade jag med och läste.

Jag smet också i väg till älven två gånger för att kolla in fraktbåtarna Helge och Tanja som passerade.

Helge är ett torrlastfartyg som tillhör det svenska Thunbolaget men körs under Nederländsk flagg. 5000 dwt och 89x13 meter. Hon är en ung dam, endast ett år gammal. Mycket tjusig!




Sedan kom Tanja, 82x13 meter, 2700 dwt. Destination Karlstad.
Hon går under Antigua & Barbuda flagg... hade mig igen aning var det låg så googlade. Två små öar mellan Caribbean och Atlanten.
 
 
Både Helge och Tanja får fälla ner sina master för att komma under Göta Älvbron. Syns inte på bilderna på Helge men på Tanja syns det tydligt. Man ser de små matroserna klättra och fixa när den ska fällas upp igen efter att de passerat bron.

-------
Svar på kommentaren Magnus finns i samma inlägg, Om Soten.
-------

peace out

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: