EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-01-17
20:55:00

Utflykt i södra skärgården

Idag åkte jag och min klasskamrat Lisa ut i södra skärgården på utflykt. Det var kallt, det blåste och det snöade små stickiga flingor. Vi tog oss till Saltholmen och därifrån transporterade Silvertärnan ut till Styrsö. Gick av vid Styrsö Bratten och promenerade mot Donsö. Vinden var riktigt bitande men vi var varmt klädda. Efter att ha gått runt hela Donsö och spanat på båtarna och husen där så satte vi oss på en bänk och åt medhavd picknick, jättemysigt! Det var skoj att se några av fiskebåtarna på riktigt som jag bara sett på Marine Traffic innan. Det var Ganthi och Vera C och Clippfjord, fast det blev inga bilder då vinklarna och snöandet gjorde bilderna lite suddiga. Gick sedan tillbaka till Styrsö och gick över hela ön så vi kom till Tången och kollade in några båtar igen, inte lika många som på Donsö. Det visade sig att båten tillbaka till fastlandet skulle ta mer än en timme så vi gick över ön igen och tillbaka till Bratten. Båten som skulle komma var Ylva. Martin i vår klass jobbar på henne så vi tänkte att det hade ju varit skoj om han jobbar en dag som denna och tänka sig det gjorde han. Blev lite småprat och det var trevligt!

Lite bilder från dagen:


Väldigt dålig sikt. Snöade spik och blåste massor på det. Men det var så gött att få lite frisk havsluft och sträcka på benen och komma bort från stan, jag är då verkligen ingen stadsmänniska.

Glada jag på bron över till Donsö. De vita strecken är snöflingorna som var som spik.
 
Vi gick på All världens väg också som finns på Donsö. Vi fick oss ettgott fniss jag och Lisa när vi såg skylten. Även här ser man snöflingorna susa förbi :-D

Styrsö kyrka. Mycket söt!

En liten gata på Styrsö
Ingen biltrafik på öarna så då får man ha moppe :-D många har också golfbilar men jag gillar ju flakmopparna :-D här är parkeringen på vid Styrsö Bratten



En mycket trevlig dag var det och Lisa hängde med hem och drack varm choklad hos mig när vi återkom till fastlandet. Vi åt av de sista kakorna vi hade haft i picknicken också och pratade om allt och ingenting.  Nu är energinivån låg känner jag och ska jag orka jobba 6.30-19.45 i morgon så är det nog sovdags. Jag är glad efter den goda dagen helt klart bäst på länge!

peace out 
 
 
 
Kommentar:
2014-01-18 @ 13:28:09
#1: Kristofer

Synd att de har vart så molnigt de sista, hade vart perfekt vinterväder annars! :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: