EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-01-02
18:35:00

Elly Maersk

Uppdaterad bildtext efter kommentar med rätt info 6/5-14 bild 1 i kursiv stil. Tack för infon även om du var anonym :-)

I natt kom Elly Maersk till hamnen. Min kompis Josef är på besök i stan hos några vänner för att fira nyåret och vi bestämde att vi skulle ses idag och han tyckte det skulle vara kul att följa med på en av mina båtspaningar. Vi köpte lite mat och tog bussen ut till Tångudden, jag hade med kaffe också. Vi hade tur med båtarna. Kom en del tankers och åkte när vi satt där.

På väg till hamnen såg jag att det Magnolia Seaways ligger vid varvet så dit ska jag gå i morgon om det inte regnar allt för mycket. Även min kära Stena Scanrail är där Har ju bara sett DFDS-båtar på håll innan då de går från Scandiahamnen så det ska bli kul att kolla in på nära håll :-D

Som vanligt at bilderna tagna med mobilen så kvaliteten är inte den bästa.


I bilden syns Elly Maersk och framför henne ligger Tina. Sedan kommer tankern Olympus (den blå) och tankern Pallas (den gröna). Intill Elly ligger Tell och tömmer (eller vad man säger) Ellys sludgetank. Det är tanken där länsvatten med hög oljehalt hamnar och andra spilloljor.
Skillnaden mellan Tina är 138 meter lång och Elly 398 meter så det är ganska stor skillnad 

Olympus ser så liten ut bredvid Elly. Då är Olympus en ganska stor tanker på 124 meter.

Dagens båtspaning var mycket bra och det är ju trevligt med sällskap ibland. I morgon ska jag gå och kolla vid varvet och kanske ta och hälsa på i Frihamnen och kolla in Ceton i dagsljus. Ginneton lämnade Göteborg idag så jag hoppas Ceton ligger kvar i morgon och inte ska avgå hon också. Samma med Torland och Tor-Ön, hoppas de ligger kvar och inte ska ut på havet redan i morgon, de har ju legat länge nu så en dag till tycker jag de ska ligga kvar!

peace out
 
 
Kommentar:
2014-05-06 @ 17:55:57
#1: Anonym

Hej, vill bara berätta att Tell inte bunkrar utan tar sludge. Fin blogg.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: