EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-01-10
12:24:17

Alcedo och Mergus

I går blev det bara några timmar jobb, 5.15-8.15. Det var ingen som sjukskrev sig så jag var fri att gå hem. Stannade dock kvar och tjötade lite och drack kaffe, alltid trevligt. Som vanligt tittade jag till MarineTraffic och först såg det väldigt dött ut så jag blev lite besviken och fortsatte dricka kaffe men sen visade det sig att den tanker som kom åkande ute vid hamnen körde vidare in längre i älven vliket plötsligt blev väldigt intressant. 

Jag tog mig en promenad och fick en mycket fin syn när Alcedo kom tuffandes och sladdade in snyggt bakom torrdockan. Man hörde tydligt när bogpropellrarna användes för det skrammlade och hade sig, jag bara stog och log hela tiden där bortanför Maritiman. Fantastiskt sätt att börja en dag på, det hade precis börjat ljusna också. Jag var  så glad :-D


Alcedo [SE] 117x18 meter kommer tuffandes, läste på en sida att hon är asfalts/bitumen tanker, spännande sådana har jag inte direkt någon koll på så det ska jag läsa på om. Stena Danica syns till vänster i bild också och hon är på väg att avgå precis när jag står där.


Alcedo backar lite snygg in och lägger sig vid kaj. Till höger ser vi Mergus som också är asfalts/bitumen tanker, de tillhör samma rederi om jag lyckats finna rätt information, Mergus är lite mindre och tidigare har även systerfartyget Areda legat i Göteborg en tid och henne har jag sett men hon är ute på äventyr nu.

Nu har det blivit lite ljusare så Mergus har släckt däcksbelysningen. Det går också att skymta M/S Gotland i dockan som ligger där för att bli ompysslad efter grundkänningen utanför Oskarshamn förra veckan. Av vad jag fick höra så är hon i Göteborg för att det var fullt på varvet i Landskrona dit Destination Gotland brukar skicka sina damer på service. Många fina damer på plats :-D  då blir man glad. 


Simma lugnt!
peace out
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: