EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-02-17
23:46:57

Solsken och skola

Det känns som att denna måndag blev jättelång (precis som detta inlägg). Tur att jag fick sovmorgon i morse annars hade jag nog somnat på bussen hem! Vi skulle ha börjat efter lunch men så fick vi mejl om att den föreläsningen var inställd så då blev det klockan tre i stället. Jag åkte dock in till strax efter 12 för att Lisa hade haft lektion på förmiddagen och vi skulle plugga lite colreg efter en promenad i solen. 

Det har varit riktigt vårväder i Göteborg i dag så då passade en promenad alldeles perfekt, till och med så mycket perfekt att den blev jättelång och att pluggandet av colreg blev lite lidande. Jag kan ju dock meddela att jag har blivit lite skadad när det gäller just sjövägsreglerna, de har liksom hjärntvättat mig lite... har två exempel... det första är att jag tänker vilka folk jag ska väja för när jag går i Nordstan. I min hjärna sker vilda diskussioner: "styrbordsbåt, väja styrbord/sakta ner och gå bakom", "nu är jag upphinnande, då är jag väjningsskyldig" "den där kommer från babord, nu ska minsann den väja"... ja och så fortsätter det till det att jag kommer på mig själv. Jösses!  det andra exemplet råkade jag ut för igår när jag gick från jobbet till bussen. Frasen "Show your intentions" dök upp hela tiden så när jag mötte folk vred jag automatiskt lite och tog kommande steg lite i sidled för att visa att jag skulle passera mötande person på dennes vänstra sida, babord mot babord, precis så som det ska vara ;-)

Åter till dagens skola! Tekniken var lite luddig idag, förstod inte riktigt poängen med de där elsystemen han pratade om men ska sätta mig ner med mer koncentration och  läsa på och försöka förstå det. Sen hade jag ju första simulatorkörnigen i bryggtjänst idag. Den var i Gbg:s södra skärgård. Först fick vi köra en av skärgårdsbåtarna, snabbfärjorna och det gjorde vi i dagsljus. Det var klurigt för den är ju mycket mindre än tankern vi kör annars och dessutom har den vattenjet så den svänger ju på en femöring om man vill det... klurigt i början men fick lite snits på det tillslut. Vi skulle köra efter tidtabell (vilket vi var den enda brygga som verkade följa). Det var kul! Den andra körnignen var i mörker och vi skulle köra en mellanstor fiskebåt, 30 meter lång... den fungerade ju lite annorlunda men fick koll på den med. Den här körnignen var i mörker och utan elektroniskt sjökort så nu var det bara fyrar och radar. De la på ett jäkla oväder också med väldigt höga vågor och regn men vi klarade det galant ändå. Hade förvånansvärt bra koll på läget jag och Amanda. Vi körde en gång var med båda båtarna. Känns som att jag lärde mig mycket på den här lektionen, framförallt manuell styrning, nu vet jag ju att det är skillnad på simulator och verklighet men känns ändå bra på ett sätt. Även det här med fyrar känns bättre så blir nog bra detta. Det enda negativa är att lektionen är på kvällen och man blir lite rubbad i dagsrytmen men det är sånt man får ta :-)

Tog lite biler på min och Lisas promenad :-) tyvärr kom det inga båtar idag. Ja, förutom Stena Scanrail då men hon har fått vara med så mycket så idag fick hon köra förbi utan att bli plåtad. Njöt bara av motordunket och diesellukten :-)




Stena Germanica på sin plats 
 
 

Kranen i Eriksberg. Propellrarna är Jagaren HMS Smålands. Hon ligger ju vid Maritiman nu.




Lilla jag vid den ena propellern. Måste ju säga att husen i bakrunden är lite tråkiga. Tiderna förändras....

Älvsborgsbron. Fox Luna är det vi ser där långt bort under bron :-)
Denna byggnad där det för många många år sedan hände massor med coola grejer ;-)  tänk om man ändå fått vara med då när det byggdes stora tankers här. Det hade varit fräckt att se!  Skrev om det i ett tidigare inlägg... läs det här


Nu är det dags att avsluta denna måndag. I morgon tisdag är det bara maskinteknik som gäller, först praktiskt och sen teoretiskt. 

peace out



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: