EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-02-11
22:55:58

Maskinläran klarnar lite

God dag. Har lärt mig mycket idag dag känns det som! Först en massa om maskin, vi hade en av ingenjörsstudenterna som lärare och gick igenom hur man startar upp en båt från att den är kall till att allt går som en dans. Fick kolla i maskinsimulatorn också, den var cool!

Lektionen såg ut lite så här. Vi satt framför varsin dator med två skärmar och öppnade ventlier, startade punpar, kollade tryck, drog igång autoläge m.m Blev faktiskt ganska enkelt med dessa scheman. Sen skulle jag väl inte fatta nått om jag kom ut till en riktig motor men det får jag lära mig då. Det klarnar mer och mer.

Jag gillar att leka Chief :-D
 
I maskinsimulatorn är allt i lite större format... Amanda och Jag kollar runt och är lite osäkra på vad det egentligen är vi ser på skärmarna... men som sagt, det börjar klarna



Lärare Hampus låter oss också lyssna på hur det låter när varvtalet ökas och turbon drar igång. Ljudet är inspelat och taget från verkligheten så blev en aning maskinrumskänsla. En bra lektion!
 
 


I dockan ligger nu Östrand 170x24 meter och blir ompysslad. I skrivande stund befinner sig Svitzer Geo och Svitzer Oden intill så misstänker att hon inte ligger kvar i morgon när jag kommer till skolan, inte så lång visit av denna tös. Hon är ett RoRo-fartyg och tillhör SCA Logistics som är ett ledande hygien- och skogsindustriföretag.


peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: