EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-12-16
16:51:32

S264 Astrid i Frihamnen

Åter en sån här dag när jag nästan satte morgonkaffet i halsen... just i dag var det på grund av att jag såg på MarineTraffic att S264 Astrid var i Frihamnen. Detta kan ju inte vara möjligt tänkte jag, hon ska ju inte vara här. Tog bussen ut mot Lindholmen efter morgonjobb och en mycket positiv sak är att det har kommit en extra busshållplats i Frihamnen så nu behöver man inte gå så långt för att komma till de fina fiskebåtarna. Vädret var ju måttligt bra men det hindrar inte mig.

Väl framme får jag ett stort lyckorus! Där är hon! Sveriges största fiskefartyg! Hon går dock med dansk flagg men hon är svenskägd. Hon är 69,95 meter lång och 15 meter bred. Alla de andra damerna som också ligger där nu såg så små ut! 

Torland och Tor-Ön lyste upp den gråa dagen med sin härligt orangea färg. 
På plats var också Ginneton och nya Polar men de ligger bakom Astrid

De granna damerna samlade. GG207 Torland, GG204 Tor-Ön, S264 Astrid, GG505 Polar och GG203 Ginneton


Närmast är nya Polar (GG505), hon är den största fiskebåten i Sverige som är under svensk flagg. Hon har dock inte fått sitt nya namn målat på sig än, hon köptes i september så är ganska ny som svensk medborgare. Hon är 62 meter lång så det skiljer 7 meter i längd mellan henne och Astrid.








Alla på rad fina fiskefartyg på rad. Så fint. Man blir så glad!





När skolan var klar så låg bunkerbåten Tell vid Stena Jutlandica. Jag har nu fått klart besked att det är sludge från maskin som Tell tar hand om. Underbart vacker himmel! de gråa molnen och regnet hade blåst bort under tiden vi satt på föreläsning.

Kunde ju inte låta bli att hoppa av vid Frihamnen igen på vägen hem bara för att det var solnedgång. Så blev några till bilder på damerna i kvällsljuset:-)





Underbar dag! Jag är så glad! Har verkligen velat se Astrid i verkligheten så länge! Nu har jag GG330 Carmona kvar och sen den riktiga bamsingen Gitte Henning men henne får jag nog ta en tripp till Skagen för att se.

peace out
Kommentar:
2014-12-18 @ 11:17:40
#1: tess

Du tar så häftiga och fina bilder på båtarna :D

sv; Haha nej men precis, det var ju grymt också ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: