EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2014-12-13
10:52:34

Dag med Lisa

I går träffade jag min kära Lisa som jag läste FB klass 7 med förra året. Det blev en god matbit på Vapiano vid Kungsportsplatsen. Väldigt smarrigt! Vi gick sedan runt i det gråa men ack så vackra Göteborg. Lisa har hittat rätt i sitt val av plugg och läser nu historia. Vi hamnade i Haga och utmanade ödet att bestiga trappan upp till Skansen Kronan. Väldigt fin utsikt där uppifrån!

Trots en molnig och regnig dag så ser Göteborg ganska färgglatt ut uppifrån tycker jag

Trappan...

Skansen Kronan, uppfördes mellan åren 1687-1689 och var en försvarsanläggning. Det har agerat fängelse under 1800-talets mitt då fångar från Carlstens fästning på Marstrand skulle flyttas och senare som nödbostäder när befolkningen ökade.


Blick ut över Linnéstaden


Linnéstaden och Masthugget och Oscar Fredriks kyrka och längre bort också Masthuggskyrkan


Synen som kanske kan komma bli annorlunda om ett tag...  mellan träden ser vi kranarna och torrdockan vid varvet. Den som har skarpa ögon ser att Stena Jutlandica ligger å väntar på avgång också 


Blick norrut, stadsdelen Haga och Hagakyrka. Gasklockan skymtas långt borta.

En mycket trevlig stund med vårt vackra Göteborg och kära Lisa har delat med sig av sin kunskap om historian.

Lördagen bjuder på julbord på den granna damen S:t Erik, sen jobb och därefter inflyttningsfest med goda vänner men mer om det kommer en annan dag.

peace out 
  

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: