EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2013-11-21
15:21:00

Tillsagd av bitter tant


Händelse på mataffären

Vad är rätt? Vad är fel? Vad göra?

Jag börjar lägga upp varorna på bandet när det börjar bli lite plats efter kunden före, lägger dem en och en på rad som vanligt med streckkoden uppåt/mot läsaren så det ska bli lätt för kassörskan... självklart enligt mig, jag har läst skylten om att inte bygga varuberg för många gånger på andra affärer. Tänker att man är snäll och underlättar lite. Jag har precis plockat ur min korg och håller i påsen med tomater för att lägga den på plats när bandet rullar igen...
Tanten bakom mig sliter tag i min tomma korg och sätter den i stället och slägner upp sin egen. Jag tackar för hjälpen och ler, det gör inte hon. Nu har kassörskan rullat bandet så mina tomater får plats och jag kan lägga 'pinnen' efter mina varor, precis så den får plats innan bandet är slut. Tanten har nu ställt sin ketchup på kanten och håller ett kaffepaket i var hand, resten ligger i korgen på korgplatsen innan kassan. Bandet är fortfarande stilla och den framför mig håller på att betala...

Tant bakom mig i kön: "Måste du ta sån plats!"
Jag: "Spelar det någon roll?"
Tant: "Ja!"
Jag: "Jag tänkte underlätta för henne, vissa tänker ju på andra" 
Tanten muttrar något men jag har redan stängt av mina öron för hennes frekvens och har nu fokus på kassörskan, Jag orkar inte bry mig mer om henne och hennes varuberg... betalar och packar mina varor, ska tilläggas att jag inte hade många varor, som max tio kanske. Jag blev ju lite ställd också och förvånad.

När jag går ut från affären så upplever jag sådan ilska att jag bara vill kasta allt åt fanders och slå och sparka på saker!  Efter 200 meter stel gång för att hejda att detta ska ske övergår det i sådan ledsamhet och jag börjar storböla på vägen hem. Jösses, ja jag går där och är så arg och ledsen för hur en människa göra så. Många kanske kan skaka av sig det och strunta i det men jag blev jättestött trots att jag inte gjorde fel. I min värld finns ingen anledning att ge en sådan kommentar, man gör inte så! Bitterhet får man hålla för sig själv.  Väl hemma bölar jag i fem minuter till tar en chokladbit drar i gång min "bompidi-bompidi-bomp"-spellista och höjer volymen så även fiskarna får dansa till basgångarna. Sedan känns det bättre. 

peace out
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: