EllenElinor - Elinor Näslund's blogg

2013-03-10
18:01:05

Händelserik lördag

Ja, igår var det en väldigt händelserik dag. Tänk vad mycket det är man inte vet när man kliver ur sängen på morgonen och denna morgon var klockan fem, lite trött i ögonen var jag allt.

Allt går fint tills jag kommer till jobbet. Där möter jag två elektriker som håller på i el-skåpet utanför vår dörr. De får dra upp porten för den är helt död, tungt ska tilläggas. De frågar var jag ska och när jag säger Trefikcaféer så frågar de om jag har nyckel. Vi har ju tags med kod så jag trodde hon menade det och bara skulle kolla om jag hörde dit. Så var inte fallet. Jag får förklarat för mig att passeringssystemet dvs. själva kort/kod-terminalen som man använder för att låsa upp dörrarna är helt rökt. Det är typ strömlöst i det och de har hållit på sedan kvällen innan och försökt lösa problemet. De hade varit igång med det i 10 timmar när jag dök upp och var mycket trötta då de inte sovit på mer än ett dygn. Jag har ju ingen nyckel till dörren och vet ingen annan som har det heller så jag får ringa chefen... han är trött, lite borta och jag får förklara coh säger att vi kommer inte få ut någon servering på tåget 6.40. Han vet inte ens om det finns nyckel till dörren, han har ingen och sedan kommer väktarna och de har ingen heller, ingen av alla de "hemlösa nycklarna"  de hade passade. 

De som ska servera dyker upp och jag får förklara läget att vi inte kan göra så mycket mer än att vänta. Chefen säger i andra änden av luren att vi ska krossa ett fönster så vi kommer in men det tycker inte jag är så bra som första lösning, de kanske löser sig snart... Tåget som gick 7.40 fick inte heller någon servering och nu är det två timmar till nästa tåg så vi håller tummarna att de kan fixa det nu. Problemet var att när de fick en terminal att fungera så slutade en annan. Problemet var i alla centralens byggnader... Jag får skicka hem de som skulle servera, kallt var det också! Vid nio ringer chefen igen och säger att han pratat med Jernhusen (de som äger byggnaderna) att vi fått godkänt att krossa en ruta så mitt uppdrag blir att få tag i väktarna. Tiden var så knapp att vi inte skulle hinna fixa  vagnar till tåget 9.40 heller så det var till att ringa Veolias drift och säga att även det tåget blir utan servering. Det är inte bra men fanns inget annat att göra.

Väktarna kommer och vi beslutar vilket fönster vi ska göra hål i. Väktaren ger batongen till mig och säger att jag ska göra det, det tyckte jag var otäckt (tänkte på splitter och allt möjligt, men lät mig övertalas)  Jösses vad hårt glas det var (jag är faktiskt stark!!) fick slå många gånger och när väl det blivit ett lagom hål så är där ett till glas.Det får Isabelle krossa, haha. Gick fina fisken så nu kanske man kan skriva inbrottstjuv på cv:t(?)

Jag fick äran att bli inkastad genom fönstret av väktarna och låsa upp dörren från insidan. Så vid halv tio kunde vi börja göra mackor, en försening på 3,5 timme...vi var ju några på plats så det gick undan i början då det var månda händer som fick jobba. Problemet var sedan löst vid halv tolv någonting. Dessutom hittade jag nycklar på kontoret till dörren men tipset från chefen att det fanns en låda med massor av olika nycklar. I röran fanns alltså en passande så nu har jag gett en till väktarna så de kan komma och öppna ifall det blir problem igen. Allt är nu frid och fröjd. Men det var minsann en spännande morgon, eftersom jag och Mari (som skulle vara reserv) frös som attan när vi stått utanför och väntat i 2.5 timme så beslutade vi att gå en promenad och gav numret til elektrikern ifall det skulle lösa sig medan vi var borta. Vi gick längst älven och Gullbergskaj, jättefint i solen!


 


Jag kunde gå från jobbet vid halv två så det var inte så farligt ändå tyckte jag. Jag åkte då hem till Maria och fick mitt skatbo till frilla frisserad och vi pratade och drack kaffe. Åkte sedan in till stan en sväng innan jag begav mig ut till Partille mot Robins bo. Där stod en riktigt lyxig chiligryta och puttrade på spisen och nya Lara Croft höll på att laddas ned. 


Sjuuuukt gott var det! Riktig mästerkock denna Robin :D   blev en del tv-spel alltså och sedan skulle vi kolla på Melodifestivalen och det är en historia försej som jag inte orkar dra. Tyckte då inget framträdande var så bra. Bara Loreens paus-låt med teckenspråket, jag bara rös genom hela låten!

Mycket nöjd med min lördag trots massa knasigheter.

peace out

 
Kommentar:
2013-03-11 @ 03:21:00
#1: 1

Märklig historia i det första stycket. Tvivlar på att du hade behövt göra som du gjorde. Ännu märkligare är att DU fick krossa rutan, rätt säker på att de bröt någon viktig regel där. Aja, jag kanske är för snäv i min "box". Kontentan är att inget av det du beskrev var något du hade ansvar för. :) Till next time!

Svar: Väktarna var med hela tiden och stod bredvid så kändes ok ändå :) det var med den enes batong jag fick slå, kanske inte ok egentligensom du sa men jag kände att de har nog koll på alla bestämmelser och så :)
EllenElinor

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: